Eind 1914 werden door de Britse Furness, Withy & Co., twee vrachtschepen voor het vervoer van bloem besteld bij de scheepswerf van de Northumberland Shipbuilding Co Ltd.. Hoewel de beide schepen, de s.s. Northwestern Miller en de s.s. Southwestern Miller van eenzelfde ontwerp waren, verschilden de schepen qua afmetingen en waterverplaatsingen licht. Beide schepen werden in 1927 verkocht aan de Norddeutscher Lloyd in Bremen als s.s. Augsburg en s.s. Giessen. De Giessen verging in maart 1929, de Augsburg kwam uiteindelijk als s.s. Teiryu Maru in Japan terecht, waarbij het schip in juli 1944 verloren ging.
s.s. Northwestern Miller (1914) s.s. Augsburg (1927) s.s. Teiryu Maru (1940) |
?: kiellegging 19 oktober 1914: tewaterlating maart 1915: aflevering 1927: s.s. Augsburg, Norddeutscher Lloyd, Bremen 12 mei 1940: s.s. Teiryu Maru 1941: s.s. Teiryu Maru, Teikoku Kisen KK, Tokyo 19 juli 1944: gezonken (getorpedeerd |
s.s. Southwestern Miller
(1914) s.s. Giessen (1927) |
?: kiellegging 17 december 1914: tewaterlating juni 1915: aflevering 1927: s.s. Giessen Norddeutscher Lloyd, Bremen 12 maart 1929: gezonken |
De twee vrijwel identieke schepen s.s. Northwestern Miller en s.s. Southwestern Miller, werden in de jaren 1914 en 1915 gebouwd aan de scheepswerf van de Northumberland Shipbuilding Co Ltd in Howdon als constructienummers 221 en 222. De schepen hadden een waterverplaatsing van circa 6.500 BRT bij een netto van 4.100 NRT met een lengte van circa 128 meter en een breedte van 17 meter. Aangedreven door een 13 cilinder, 682 nhp Richardsons, Westgarth & Co Ltd motor, kon met de enkele schroef een snelheid van 12,5 knopen (23,15 km/u). De schepen varieerden licht van elkaar qua specificaties en werden als transportschepen voor graan en meel gebouwd voor de Norfolk & North American Steam Shipping Co Ltd (Furness, Withy & Co) uit Liverpool.[1]
Beide schepen werden in 1927 verkocht aan de Norddeutscher Lloyd in Bremen en kregen respectievelijk de namen s.s. Augsburg en s.s. Giessen. De s.s. Giessen verging op 12 maart 1929 bij Button Rock op Saddle Island, terwijl het onderweg was van Rotterdam naar Shanghai. De s.s. Augsburg werd in 1941 verkocht aan de Teikoku Kisen KK uit Tokyo en ontving de naam s.s. Teiryu Maru. Het schip werd op 19 juli 1944 tot zinken gebracht door de Amerikaanse onderzeeboot USS Guardfish (SS-217)
Klasse: | Northwestern Miller-klasse |
Aantal in klasse: |
2 |
Land: |
Groot Brittannië /
Duitsland / Japan |
Type: |
Koopvaardijschip |
Waterverplaatsing: |
6.504-6.514 BRT 4.095-4.161 NRT |
Lengte: |
127,96-128 meter |
Breedte: |
16,28 meter |
Diepgang: |
8,47 -11,00 meter |
Aandrijving: |
1x Richardsons 3 cylinder
motor 1 schacht 682 nhp |
Snelheid: |
12,5 knopen (22,2 km/u) |
Bereik: |
? km bij ? knopen (? km/u) |
Bewapening: |
onbekend / geen |
Bemanning: |
onbekend |