TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Hague Maru-klasse was een groep van vier vrachtschepen met passagiersaccommodatie, in de jaren 1920 gebouwd bij de Innoshima scheepswerf voor Osaka Shosen Kaisha (OSK) Line. Alle vier de schepen werden vlak voor de Tweede Wereldoorlog gevorderd door de Japanse Keizerlijke Marine als transportschepen en hospitaalschip. De schepen gingen allen door oorlogshandelingen verloren.


    Havanna Maru, met zogenaamde neutraliteitsaanduiding Bron: Australian War Memorial 303357

    Schepen in deze klasse

      s.s. Hague Maru (1919)
     1919: kiellegging
     december 1919: tewaterlating
     14 februari 1920: aflevering
     20 november 1941: Japans Keizerlijk Leger Nr. 952
     8 oktober 1942: getorpedeerd (USS Drum (SS-228)
      s.s. Havana Maru (1920)
     1919: kiellegging
     maart 1920: tewaterlating
     10 april 1921: aflevering
     12 dseptember 1941: Japans Keizerlijk Leger Nr. 860
     18 november 1942: gezonken (bombardement)
     s.s. Havre Maru (1920)  1919: kiellegging
     april 1920: tewaterlating
     25 mei 1920: aflevering
     14 oktober 1941: Japanse Keizerlijk Leger Nr. 130
     6 juni 1944: getorpedeerd (USS Pintado (SS-387))
     s.s. Honolulu Maru (1920)
     s.s. Hokushin Maru (1934)
     1919: kiellegging
     28 juni 1920: tewaterlating
     31 juli 1920: aflevering
     25 maart 1934: s.s. Hokushin Maru (1934)
     juli 1937: Keizerlijk Japans Leger, troepentransportschip
     1938: retour eigenaar
     september 1941: Keizerlijk Japans Leger, hospitaalschip Nr. 346
     9 juli 1944: gestrand en gezonken na bombardement

    Geschiedenis

    De vier schepen in de Hague Maru-klasse werden in 1920, door de Innoshima scheepswerf van de Osaka IJzerwerken, gebouwd onder de constructienummers 935 tot en met 938 en opgeleverd als vrachtschepen met passagiersaccommodatie voor de Osaka Shosen Kaisha (OSK) Line. De schepen hadden een lengte van 121,90 meter bij een breedte van 16,20 meter en een diepgang van 9,80 meter met een waterverplaatsing van 5.751-5.823 BRT en een D.W. van 8.582-8.831 ton. De schepen werden aangedreven door een drievoudige stoommachine, welke een vermogen van 3.632 pk leverde en een enkele schacht aandreef. Hiermee werd een maximale snelheid van 13,7 knopen (25,37 km/u) bereikt en een kruissnelheid van 9 knopen (16,76 km/u) aangehouden.


    Algemeen plan Hague Maru-klasse Bron: ONI 208-J Japanese Merchant Ship Recognition Manual

    Aanvankelijk werden de schepen ingezet op de transpacifische routes van het Verre Oosten naar de Verenigde Staten en met name New York. In de jaren 1920 werden de s.s. Hague Maru (1919), s.s. Havana Maru (1920) en s.s. Havre Maru (1920) aangepast om in plaats van kolen op olie te kunnen varen. In 1934 werd de s.s. Honolulu Maru (1920) verkocht aan de Nippon Godo Kosen en kreeg het de naam s.s. Hokushin Maru (1934).[1]

    De s.s. Hague Maru, s.s. Havana Maru en s.s. Havre Maru werden allen in 1941 gevorderd door het Japanse Keizerlijke Leger en als troepentransportschepen en algemene transportschepen ingezet. De s.s. Hokushin Maru (ex-s.s. Honolulu Maru) werd aanvankelijk ingezet als hospitaalschip maar werd tegen het einde van de oorlog ook voor goederentransporten gebruikt. De eerste twee schepen gingen beide eind 1942 verloren door oorlogshandelingen en de s.s. Havre Maru (1920) overkwam hetzelfde in 1944. De s.s. Hokushin Maru (1934) leek dit lot te ontgaan, maar werd tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog weer ingezet als transportschip waarbij het in 1944 aan de grond liep en vervolgens door een luchtbombardement tot zinken werd gebracht.[2]

    Technische gegevens

     Klasse:  Hague Maru-klasse (1919)
     Aantal in klasse:
     4
     Land:
     Japan
     Type:
     Koopvaardijschepen
     Waterverplaatsing:
     5.751-5.823 BRT (standaard)
     8.582-8.831 t (maximaal)
     Lengte:
     121,90 meter
     Breedte:
     16,20 meter
     Diepgang:
     9,80 meter
     Aandrijving:
     1x driecilinder triple expansion stoommachine
     1 schacht
     3.632 pk (? kW)
     Snelheid:
     13,7 knopen (25,37 km/u)
     Bereik:
     ? km bij 9 knopen (16,76 km/u)
     Bewapening:
     ?
     Bemanning:
     ?

    Noten

    1. Mowbray Tate, 1986, pag. 91
    2. Japanese Naval and Merchant Shipping Losses, 1947, pag. 12, 34, 36, 104-105

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    19-06-2023
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    Transpacific Steam
    Lloyd's Register of Shipping 1920-1921, Volume II, Steamers