TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De W 13-klasse mijnenvegers werden in het begin van de jaren 1930 gebouwd en in dienst gesteld. Het was een groep van vier schepen, waarvan het ontwerp een verbeterde variant op de W 1-klasse (1923) vormde. Twee aanvullende schepen kregen een aanzienlijke verbouwing waardoor deze veelal als W 17-klasse (1935) worden aangeduid. Alle vier de W 13-klasse schepen gingen tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren.


    W 13 Bron: Public Domain (onbekend)

    Schepen in deze klasse

     W 13 (1933)
     Dai-13 Go Sokaitei (1933)
     22 december 1931: kiellegging
     30 maart 1933: tewaterlating
     31 augustus 1933: aflevering
     12 januari 1942: gezonken (kustartillerie)
     W 14 (1933)
     Dai-14 Go Sokaitei (1933)
     22 december 1931: kiellegging
     20 mei 1933: tewaterlating
     30 september 1933: aflevering
     12 januari 1942: gezonken (kustartillerie)
     W 15 (1934)
     Dai-15 Go Sokaitei (1934)
     6 april 1933: kiellegging
     14 februari 1934: tewaterlating
     21 augustus 1934: aflevering
     5 maart 1945: gezonken (getorpedeerd)
     W 16 (1934)
     Dai-16 Go Sokaitei (1934)
     20 juni 1933: kiellegging
     30 maart 1934: tewaterlating
     29 september 1934: aflevering
     11 september 1943: gezonken (luchtbombardement)

    Geschiedenis

    De W 13-klasse mijnenvegers, ook wel Dai Jusan Go-gata Sokaitei, was een klasse mijnenvegers, ontworpen als verbeterde versie van de W 1-klasse (1923) mijnenvegers. Er werden aanvankelijk zes schepen besteld onder het Maru 1 Keikaku (1e Maritieme Bewapeningen Aanvulling Programma). Bij het ontwerp van dit 13A project kregen de schepen een slankere romp dan de W 1-klasse, maar met dezelfde bewapenings- en technische specificaties. In navolging van het Tomozuru-incident, bleken de schepen echter topzwaar in zwaardere weersomstandigheden. Op dat moment waren vier schepen gebouwd of in aanbouw en besloot met het ontwerp voor de laatste twee schepen volledig te herzien. Deze twee schepen werden gebouwd als W 17-klasse (1935).[1][2]

    Twee schepen in de klasse werden gebouwd bij Fujinagata (W 13 (1933) en W 15 (1934)) en de overigen bij de Osaka IJzerwerken (W 14 (1933)) en Tama in Mitsui (W 16 (1934)). Met een waterverplaatsing van 533 ton bij een lengte van 74 meter, een breedte van 8,20 meter en een diepgang van 2,07 meter, konden de twee 3.200 shp sterke motoren een maximum snelheid genereren van 20 knopen (37 km/u) en een afstand afleggen van 4.800 km bij een kruissnelheid van 12 knopen (22 km/u). De 98 bemanningsleden hadden de beschikking over twee stuks 120 mm L/45 geschut, twee stuks 13,2 mm luchtafweergeschut, 18 dieptebommen met twee Type 81 dieptebommenwerpers. Voor het vegen van mijnen waren twee paravanen beschikbaar. Voor het leggen van mijnen konden 40 Mk 5 mijnen worden meegevoerd. Na het Tomozuru incident ontvingen de W 13-klasse schepen aanvullende ballast om de zeewaardigheid te vergroten.[3]

    De W 13 (1933) en W 14 (1933) gingen op 12 januari 1942 verloren door geschutvuur van Nederlands kustgeschut gestationeerd op Tarakan. De W 16 (1934) zonk op 11 september 1943 na een luchtbombardement bij Makassar. De W 15 (1934) werd in 1944 ontdaan van haar mijnenveeginstallatie en werd het schip uitgerust met vijf stuks 25 mm Type 96 luchtafweer en 36 dieptebommen. Het schip raakte op 5 maart 1945 dusdanig beschadigd na een torpedoaanval door de Amerikaanse onderzeeboot USS Tilefish (SS-307) dat het aan de grond moest worden gezet en werd afgeschreven.[4]

    Definitielijst

    Tomozuru-incident
    Op 12 maart 1934 kapseisde, tijdens een storm, de Japanse torpedoboot Tomozuru. Dit incident leidde er toe dat de Japanse Keizerlijke Marine haar beleid qua stabiliteit van ontwerpen van schepen herzag.

    Technische gegevens

     Klasse:  W 13-klasse / Dai Jusan Go-gata Sokaitei
     Aantal in klasse:
     4
     Land:
     Japan
     Type:
     Mijnenveger
     Waterverplaatsing:
     525lt (533 t)
     Lengte:
     74 meter
     Breedte:
     8,20 meter
     Diepgang:
     2,07 meter
     Aandrijving:
     2x motoren
     2x Kampon boilers
     2 schachten
     3.200 shp
     Snelheid:
     20 knopen (37 km/u)
     Bereik:
     4.800 km bij 12 knopen (22 km/u)
     Bewapening:
     2x1 120 mm L/45 geschut
     2x1 13,2 mm luchtafweergeschut
     18 dieptebommen
     2x Type 81 dieptebommenwerpers
     2 paravanen of
     40 × Mk.5 mijnen
     na 1944:
     2x1 120 mm L/45 geschut
     5x1 25 mm Type 96 luchtafweergeschut
     36 dieptebommen
     2x dieptebommenrekken
     Bemanning:
     98

    Noten

    1. Gogin, 2021, pag. 183
    2. Watts, 1971, pag. 431
    3. Gogin, 2021, pag. 183
    4. Gogin, 2021, pag. 182-183

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    29-09-2023
    Laatst gewijzigd:
    08-12-2023
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    Fighting Ships of World War Two volume 3