De torpedobootjager Shirayuki werd in 1928 in dienst genomen en opereerde bij diverse divisies tot het bij aanvang van de Tweede Wereldoorlog ingedeeld werd bij de 11e Torpedobootjagerdivisie. Het schip nam deel aan de invasie van Frans Indochina, Maleisië, Brits Borneo, Nederlands-Indië, de slag om Midway en de operaties rond Guadalcanal. Op 3 maart 1943 werd het schip door Australische en Amerikaanse bommenwerpers tot zinken gebracht bij Finschhafen, Papua-Nieuw Guinea.
Gebouwd
door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
Aflevering: |
Einde: |
Yokohama Droogdok
Maatschappij, Yokohama |
19 maart 1927 |
20 maart 1928 |
18 december 1928 |
3 maart 1943 (gezonken) |
Bouwnummer : ? |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum
uit: |
Gegevens: |
|
1928 |
? |
2e
Torpedobootjagerdivisie, 2e Luchteskader |
||
? |
3 maart 1943 |
11e
Torpedobootjagerdivisie, 3e Torpedobootjagereskader |
De kiel voor het tweede Fubuki-klasse (1927) schip Shirayuki werd gelegd op 19 maart 1927. Het schip was één van de initiële groep, besteld volgens het programma van 1923. Op 20 maart 1928 werd het schip te water gelaten en op 20 maart 1928 afgeleverd. Aanvankelijk werd het aangeduid als Dai-36 of ook wel "Torpedobootjager 36". Later ontving het schip de naam Shirayuki, wat zoveel betekend als "Witte Sneeuw".[1]
De Shirayuki was een typische Fubuki-klasse (1927) torpedobootjager met 1.780 ton standaard waterverplaatsing en een lengte van ruim 118 meter. De twee Kampon turbine installaties konden het schip een topsnelheid geven van 38 knopen (70 km/u) en bij een kruissnelheid van 14 knopen (26 km/u) een afstand overbruggen van 9.300 km. De uiteindelijk 219 koppen tellende bemanning had de beschikking over drie koepels met elk twee stuks 127 mm geschut en drie installaties met elk drie 610 mm torpedolanceerbuizen. Het geschut van het schip kreeg een elevatie van 40 graden, waarbij de latere varianten een grotere elevatie kregen. Aanvankelijk zou als luchtafweer 13,2 mm machinegeweren worden toegepast. Vanwege het gebrek hieraan weden bij de bouw echter 7,7 mm machinegeweren toegepast.[2].
Na de in dienststelling werd de Shirayuki aanvankelijk ingedeeld bij de 2e Torpedobootjagerdivisie van het 2e Luchteskader. In de jaren 1934-1935, werden de 7,7 mm machinegeweren vervangen door 13,2 mm machinegeweren. Ten tijde van de 2e Chinees-Japanse oorlog aan de landing bij Shanghai en de landingen in de Baai van Hangzhou. In 1940 nam het schip deel aan de invasie van Frans Indochina.[3]
Nog voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd de Shirayuki ingedeeld bij de 11e Torpedobootjagerdivisie, 3e Torpedobootjagereskader. Vanaf 4 december 1941 werd het schip ingezet bij Japanse landingen in Malakka (Maleisië), de Anambas eilanden en Operatie B, de invasie van Brits Borneo. Op 27 januari 1942 was de Shirayuki met de Fubuki (Dai-35) betrokken bij de slag bij Endau waarbij de schepen de HMS Thanet (H29) tot zinken brachten. Vanaf februari 1942 nam het schip deel aan de verovering van Nederlands-Indië. Hierbij werd het ingezet bij Operatie L, de invasie van Banka en Palembang, Operatie J, de invasie van Java en Operatie D, de invasie van de Andaman eilanden. Tijdens de slag in de straat van Sunda was het schip betrokken bij het tot zinken brengen van de Australische kruiser HMAS Perth (D29) en de Amerikaanse kruiser USS Houston (CA-30). Hierbij werd het schip zelf ook getroffen op de brug waarbij één persoon om het leven kwam en 11 gewond raakten. Na een korte tijd in de Indische Oceaan te hebben geopereerd, keerde het schip op 22 april 1942 terug naar Kure voor onderhoud.[4]
Op 4 en 5 juni kon het schip alweer worden ingezet tijdens de slag om Midway, waarbij het deel uitmaakte van de hoofdmacht. In juli werd het ingezet bij operaties in de Indische Oceaan. De Shirayuki werd hiervan echter teruggeroepen in verband met ontwikkelingen op de Solomon eilanden en de Amerikaanse opmars op Guadalcanal. Vanaf augustus 1942 werd het schip ingezet bij diverse transporten middels de zogenaamde "Tokyo Express". Op 12 oktober nam het deel aan de redding van opvarenden van de gezonken Murakumo (Dai-39). Op 14 en 15 november nam de Shirayuki deel aan de 2e slag bij Guadalcanal. Hierbij was het schip mede verantwoordelijk voor het tot zinken brengen van de Amerikaanse torpedobootjagers USS Preston (DD–379) en USS Walke (DD-416) en de onherstelbare beschadiging van de USS Benham (DD-397) en ernstige beschadiging van de USS Gwin (DD-433). Na deze inzet keerde het schip korte tijd terug naar Kure als escorte voor het vliegdekschip Hiyo (1942) en ging het voor kleine reparaties in het dok.[5][6]
In januari 1943 keerde het schip terug bij de Solomon eilanden. Hierbij opereerde het schip als vlaggenschip bij de evacuatie van Japanse troepen. Op 3 maart 1943 werd de Shirayuki in de Bismarckzee door Australische en Amerikaanse bommenwerpers tot zinken gebracht nabij Finschhafen. De overlevenden van het schip werden gered door de Shikinami (Dai-46). Op 1 april 1943 werd het schip geschrapt van de marinelijst.[7][8][9]
Naam: | Shirayuki |
Callsign/Registratie: |
? / Dai-36 |
Bouwer: |
Yokohama Droogdok
Maatschappij, Yokohama |
Bouwnummer: |
? |
Type/Klasse: |
Torpedobootjager /
Fubuki-klasse (1927) |
Waterverplaatsing: |
1.750 lt (1.780 t)
standaard 2.050 lt (2.080 t) maximum |
Lengte: |
118,41 meter |
Breedte: |
10,40 meter |
Diepgang: |
3,20 meter |
Aandrijving: |
2x Kampon geschakelde
turbines 3x Kanpon boilers 50.000 pk (37.000 kW) 2 schachten |
Snelheid: |
38 knopen (70 km/u) |
Bereik: |
9.300 km bij 14 knopen (26
km/h) |
Bewapening: |
3x2 127 mm/50 caliber
SP/DP Model 1914 geschut 2x1 Type 93 13mm machinegeweren 3x3 610 mm torpedolanceerbuizen 18x Type 93 torpedo's 18x dieptebommen |
Bemanning |
219 |
Chu-sa Sano Tetsu
(Kapitein-luitenant-ter-Zee) |
18 december 1928 |
Chu-sa Kozo Suzukita
(Kapitein-luitenant-ter-Zee) |
30 november 1929 |
Tahi-i Tsutomu Shibata
(Luitenant-ter-Zee 2e Klasse) |
1 december 1930 |
Chu-sa Tatsuhei Nakahara
(Kapitein-luitenant-ter-Zee) |
15 maart 1932 |
Chu-sa Yoshio Kanemasu (Kapitein-luitenant-ter-Zee) | 1 december 1932 |
Tahi-i Michio Sugimoto
(Luitenant-ter-Zee 2e Klasse) |
15 november 1934 |
Sho-sa Minegoro Kameyama
(Luitenant-ter-Zee 1e Klasse) |
21 oktober 1935 |
Chu-sa Ito (Kapitein-luitenant-ter-Zee) | 15 juni 1936 |
Chu-sa Itaro Mutaguchi (Kapitein-luitenant-ter-Zee) | 1 juli 1936 |
Sho-sa Moki Ogawa
(Luitenant-ter-Zee 1e Klasse) |
1 feburari 1937 |
Chu-sa Sadatoshi Hirose (Kapitein-luitenant-ter-Zee) | 1 december 1937 |
Sho-sa Ichimon Zenki (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse) | 25 juni 1938 |
Sho-sa Tsuneo Orita (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse) | 5 oktober 1938 |
Sho-sa Kiyoshi Tomura (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse) | 15 oktober 1939 |
Sho-sa Rokuro Sugawara (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse) | 15 november 1940 - 20 maart 1943 |