De m.s. Toboali, een werd in 1929 te water gelaten en in 1930 in dienst gesteld bij de Koninklijke Paketvaart Maatschappij uit Amsterdam. In januari 1942 strandde het schip nadat het beschadigd was en werd in 1944 door de Japanners gelicht. Japan bracht het schip als m.s. Aki Maru in de vaart. In augustus 1945 werd het schip teruggevonden en als m.s. Toboali weer in dienst gesteld. Tussen 1958 en 1977 werd het schip in de vaart gebracht onder de namen m.s. Garuda Mas, m.s. Pasir Mas, m.s. Henrica, m.s. Fresco, m.s. Henrica en m.s. King Moon. In 1977 werd het schip gesloopt.
Gebouwd
door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
Aflevering: |
Einde: |
N.V. Werf Gusto
v/h firma A.F. Smulders, Schiedam |
? |
11 december 1929 |
maart 1930 |
1977 (gesloopt) |
Bouwnummer : 638 |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum
uit: |
Gegevens: |
|
maart 1930 |
1942 |
m.s.
Toboali, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam |
||
1944 |
augustus 1945 |
m.s.
Aki Maru, Japanse Overheid |
||
20 november 1948 |
juli 1958 |
m.s.
Toboali, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij |
||
juli 1958 |
1960 |
m.s.
Garuda Mas, Southern Shipping Co. Ltd., Singapore |
||
1960 |
1963 |
m.s. Pasir Mas, Guan
Guan Shipping (Pte) Ltd., Singapore |
||
1963 |
1964 |
m.s. Pasir Mas,
Cathay Shipping Corporation Ltd, Panama |
||
1964 |
1965 |
m.s. Henrica,
Transportes Maritimos de San Blas S.A., Panama |
||
1965 |
1966 |
m.s. Fresco,
Compañia Naviera Santos S.A., Panama |
||
1966 |
1966 |
m.s. Henrica,
Transportes Maritimos de San Blas S.A., Panama |
||
1966 |
mei 1977 |
m.s. King Moon, King
Line S.A., Panama |
||
2 mei 1977 |
National
Shipbreakers Pte. Ltd., Singapore |
De m.s. Toboali werd op 11 december 1929 aan de N.V. Werf Gusto v/h firma A.F. Smulders te Schiedam, onder bouwnummer 638 te water gelaten. DE Toboali was een schip uit de Tomori-klasse of beter gezegd een schip naar het ontwerp Bureau Veritas, Klasse I. I. 3/3 P. 1.1. In maart 1930 werd het schip afgeleverd aan de rederij N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam. De Toboali vertrok naar Nederlands-Indië om daar voor de rederij te worden ingezet.
Ten tijde van de Japanse invasie van Nederlands-Indië, raakte de m.s. Toboali op 10 januari 1942 dusdanig beschadigd dat de bemanning besloot het schip te laten stranden. Het zou hier blijven liggen tot het op 18 juli 1944 door de Japanners werd gelicht. Japans repareerde het schip en bracht het vervolgens als m.s. Aki Maru in de vaart.
In augustus 1945 werd het schip teruggevonden. Nadat het geheel werd gerenoveerd, kwam de m.s. Toboali onder de eigen naam vanaf 20 november 1948 weer in dienst bij de rederij N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij.
In juli 1958 werd de Toboali verkocht aan de Southern Shipping Co. Ltd. uit Singapore, die het onder de naam m.s. Garuda Mas in de vaart bracht. Zij opereerden het schip tot het in 1963 als m.s. Pasir Mas over ging naar Guan Guan Shipping (Pte) Ltd., eveneens in Singapore. Onder dezelfde naam ging het schip in 1964 over naar de rederij Cathay Shipping Corporation Ltd in Panama. In 1964 wisselde het schip als m.s. Henrica wederom van eigenaar. De rederij Transportes Maritimos de San Blas S.A. uit Panama kocht het schip. In 1965 wisselde het schip andermaal van eigenaar. De rederij Compañia Naviera Santos S.A. uit Panama bracht het onder de naam m.s. Fresco in de vaart. Het jaar daarna werd het schip weer m.s. Henrica bij de Transportes Maritimos de San Blas S.A.
Vanaf 1966 kwam het schip onder de naam m.s. King Moon in de vaart bij de rederij King Line S.A. in Panama. In 1977 werd het schip verkocht voor sloop en op 2 mei 1977 begon de sloop bij de National Shipbreakers Pte. Ltd. in Singapore.
Naam: | m.s. Toboali / m.s. Aki Maru |
Callsign/Registratie: |
THQR (tot 1944) |
Bouwer: |
N.V. Werf Gusto v/h firma A.F. Smulders, Schiedam |
Bouwnummer: |
638 |
Type/Klasse: |
Koopvaardijschip / Tomori-klasse |
Waterverplaatsing: |
ontwerp: 984t BRT standaard 662t netto |
Lengte: |
61,97 meter |
Breedte: |
10,39 meter |
Diepgang: |
3,54 meter |
Aandrijving: |
Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G. 500 shp (? kW) 1 schacht |
Snelheid: |
9 knopen (16,67 km/u) |
Bereik: |
? km bij ? knopen (? km/h) |
Bewapening: |
Geen (in Japanse dienst onbekend) |
Bemanning |
? (556 passagiers) |