TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De m.s. Toboali, een werd in 1929 te water gelaten en in 1930 in dienst gesteld bij de Koninklijke Paketvaart Maatschappij uit Amsterdam. In januari 1942 strandde het schip nadat het beschadigd was en werd in 1944 door de Japanners gelicht. Japan bracht het schip als m.s. Aki Maru in de vaart. In augustus 1945 werd het schip teruggevonden en als m.s. Toboali weer in dienst gesteld. Tussen 1958 en 1977 werd het schip in de vaart gebracht onder de namen m.s. Garuda Mas, m.s. Pasir Mas, m.s. Henrica, m.s. Fresco, m.s. Henrica en m.s. King Moon. In 1977 werd het schip gesloopt.

    Gegevens


    m.s. Toboali in oorspronkelijke vorm Bron: Public Domain (onbekend)
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    Aflevering:
    Einde:
    N.V. Werf Gusto v/h firma A.F. Smulders, Schiedam
    ?
    11 december 1929
    maart 1930
    1977
    (gesloopt)
    Bouwnummer : 638





    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:
    Gegevens:

    maart 1930
    1942
    m.s. Toboali, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam

    1944
    augustus 1945
    m.s. Aki Maru, Japanse Overheid

    20 november 1948
    juli 1958
    m.s. Toboali, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij

    juli 1958
    1960
    m.s. Garuda Mas, Southern Shipping Co. Ltd., Singapore

    1960
    1963
    m.s. Pasir Mas, Guan Guan Shipping (Pte) Ltd., Singapore

    1963
    1964
    m.s. Pasir Mas, Cathay Shipping Corporation Ltd, Panama

    1964
    1965
    m.s. Henrica, Transportes Maritimos de San Blas S.A., Panama

    1965
    1966
    m.s. Fresco, Compañia Naviera Santos S.A., Panama

    1966
    1966
    m.s. Henrica, Transportes Maritimos de San Blas S.A., Panama

    1966
    mei 1977
    m.s. King Moon, King Line S.A., Panama


    2 mei 1977
    National Shipbreakers Pte. Ltd., Singapore

    Geschiedenis

    De m.s. Toboali werd op 11 december 1929 aan de N.V. Werf Gusto v/h firma A.F. Smulders te Schiedam, onder bouwnummer 638 te water gelaten. DE Toboali was een schip uit de Tomori-klasse of beter gezegd een schip naar het ontwerp Bureau Veritas, Klasse I. I. 3/3 P. 1.1. In maart 1930 werd het schip afgeleverd aan de rederij N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam. De Toboali vertrok naar Nederlands-Indië om daar voor de rederij te worden ingezet.


    m.s. Toboali na eerste verbouwing Bron: Public Domain (onbekend)

    Ten tijde van de Japanse invasie van Nederlands-Indië, raakte de m.s. Toboali op 10 januari 1942 dusdanig beschadigd dat de bemanning besloot het schip te laten stranden. Het zou hier blijven liggen tot het op 18 juli 1944 door de Japanners werd gelicht. Japans repareerde het schip en bracht het vervolgens als m.s. Aki Maru in de vaart.


    m.s. Aki Maru Bron: Public Domain (onbekend)

    In augustus 1945 werd het schip teruggevonden. Nadat het geheel werd gerenoveerd, kwam de m.s. Toboali onder de eigen naam vanaf 20 november 1948 weer in dienst bij de rederij N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij.

    In juli 1958 werd de Toboali verkocht aan de Southern Shipping Co. Ltd. uit Singapore, die het onder de naam m.s. Garuda Mas in de vaart bracht. Zij opereerden het schip tot het in 1963 als m.s. Pasir Mas over ging naar Guan Guan Shipping (Pte) Ltd., eveneens in Singapore. Onder dezelfde naam ging het schip in 1964 over naar de rederij Cathay Shipping Corporation Ltd in Panama. In 1964 wisselde het schip als m.s. Henrica wederom van eigenaar. De rederij Transportes Maritimos de San Blas S.A. uit Panama kocht het schip. In 1965 wisselde het schip andermaal van eigenaar. De rederij Compañia Naviera Santos S.A. uit Panama bracht het onder de naam m.s. Fresco in de vaart. Het jaar daarna werd het schip weer m.s. Henrica bij de Transportes Maritimos de San Blas S.A.


    m.s. King Moon, het schip in de uiteindelijke vorm Bron: Public Domain (onbekend)

    Vanaf 1966 kwam het schip onder de naam m.s. King Moon in de vaart bij de rederij King Line S.A. in Panama. In 1977 werd het schip verkocht voor sloop en op 2 mei 1977 begon de sloop bij de National Shipbreakers Pte. Ltd. in Singapore.

    Definitielijst

    invasie
    Gewapende inval.

    Technische gegevens

     Naam: m.s. Toboali / m.s. Aki Maru
     Callsign/Registratie:
    THQR (tot 1944)
     Bouwer:
    N.V. Werf Gusto v/h firma A.F. Smulders, Schiedam
     Bouwnummer:
    638
     Type/Klasse:
    Koopvaardijschip / Tomori-klasse
     Waterverplaatsing:
    ontwerp:
    984t BRT standaard
    662t netto
     Lengte:
    61,97 meter
     Breedte:
    10,39 meter
     Diepgang:
    3,54 meter
     Aandrijving:
    Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G.
    500 shp (? kW)
    1 schacht
     Snelheid:
    9 knopen (16,67 km/u)
     Bereik:
    ? km bij ? knopen (? km/h)
     Bewapening:
    Geen (in Japanse dienst onbekend)
     Bemanning
    ? (556 passagiers)