Het Japanse transportvliegtuig Kawasaki Ki-56 werd door de Geallieerden aangeduid als "Thalia" en door het Japanse leger als Kawasaki Leger Type 1 Vracht Transport. Het toestel was direct afgeleid van het civiele Tachikawa Type LO Transportvliegtuig, welke een licentiebouw van de Lockheed Model 14-38 was. Totaal werden bij Kawasaki 121 toestellen gebouwd van deze militaire versie.
De Kawasaki Ki-56 was een Japanse ontwikkeling van de door Tachikawa in licentie gebouwde Tachikawa Type LO. Eind jaren 1930 had Lockheed dertig Lockheed Model 14-WG3B geleverd aan de Nihon Koku K.K. (Grootste Japanse Luchtvaart Maatschappij). De toestellen werden in Japan aangeduid als Lockheed Type LO Transport Vliegtuig en later door de Geallieerden gekenmerkt met de codenaam "Toby". Naast deze toestellen, verwierf de Tachikawa Hikoki K.K. de licentierechten en produceerde 119 Lockheed Model 14-38 toestellen als Tachikawa Type LO Transport Vliegtuig. Deze door twee 900 pk (670 kW) Mitsubishi Ha-26-I motoren aangedreven toestellen ontvingen de Geallieerde codenaam "Thelma".[1]
In september 1939 verzocht het Japanse Luchtvaartbureau de firma Kawasaki Kokuki Kogyo Kabushiki Kaisha, kortweg Kawasaki, om een verbeterde versie te ontwikkelen van de Tachikawa Type LO. Kawasaki kwam met een 1,4 meter grotere variant waardoor laaddeuren konden worden toegepast. Er werden twee prototypen geproduceerd en 119 productietoestellen.[2]
De Ki-56 kon 16 passagiers, 14 militairen met bepakking of 10 parachutisten vervoeren. Door gebruik van een grote laaddeur kon het toestel ook als transportvliegtuig worden gebruikt en 2.400 kg aan goederen transporteren. De twee prototypen waren in het najaar van 1940 gereed. De productie liep door tot in de zomer van 1943.
De Kawasaki Ki-56 werd in de meeste oorlogsgebieden ingezet voor transportdoeleinden en het droppen van parachutisten.
De Ki-56 werd in ieder geval ingezet bij de invasie van Sumatra in Nederlands-Indië. Hier werd het toestel gebruikt voor het droppen van parachutisten op het vliegveld Palembang I en bij de olie raffinaderijen van Palembang. Toen Hawker Hurricane jagers van een RAF eenheid vliegend vanaf Palembang I de vliegtuigen passeerden lieten zij deze ongemoeid omdat men dacht dat het Lockheed Hudson toestellen waren. Het luchtafweer van Palembang vergiste zich eveneens tot het moment dat de parachutisten neerdaalden. Hoewel de Japanse troepen de strijd snel wisten te winnen, lukte het de luchtafweer om één Kawasaki Ki-56 toestel neer te schieten.[3][4][5]
Na de Tweede Wereldoorlog heeft ten minste de Sovjet luchtvaartmaatschappij Dalstroi met één of meer Kawasaki Ki-56 toestellen gevlogen. Eén daarvan verongelukte op 28 maart 1946.
Type: | Kawasaki Ki-56 |
Taak: |
Transportvliegtuig |
Bemanning: |
4 |
Spanwijdte: |
19,96 meter |
Vleugeloppervlakte: |
51,20 m2 |
Lengte: |
14,90 meter |
Hoogte: |
3,60 meter |
Gewicht: |
Leeggewicht: 4.472 kg Max. gewicht: 8.024 kg |
Motor: |
2x Nakajima Ha-25 motoren 990 pk (740 kW) |
Snelheid: |
Max. snelheid: 400 km/u Kruissnelheid: ? km/u |
Bereik: |
3.300 km |
Plafond: |
8.000 meter |
Bewapening: |
geen |
Productie: |
121 |