De Teikoku Nihon Kaigun (TNK - Keizelijke Japanse Marine onderzeeboot) I-153 was een onderzeeboot uit de Kaidai Type KDIIIa klasse onderzeeboten. Aanvankelijk kenden de Japanse onderzeeboten een aanduiding zonder 1 ervoor en werd deze onderzeeboot in dienst genomen als I-53. Het schip overleefde de Tweede Wereldoorlog.
Werf: |
Kiellegging: |
Tewaterlating: |
Aflevering: |
Einde: |
Kure Kaigun, Kosho |
1 april 1924 |
5 augustus 1925 |
30 maart 1927 |
8 mei 1946 (afgezonken) of 1948 (gesloopt) |
Bouwnummer: |
||||
Datum in: |
Datum uit: |
Gegevens: |
||
1 april 1924 |
Dai-rokujuyon-go
sensuikan (Onderzeeboot No. 64) |
|||
1 november 1924 |
I-go Dai-gojusan-go
sensuikan (I-53) |
|||
30 maart 1927 |
mei 1927 |
Kure chinjufu (Kure
Marinedistrikt) |
||
5 mei 1927 |
september 1927 |
17 Sensuikantai (17e
Onderzeebootdivisie) |
||
5 september 1927 |
26 maart 1943 |
18 Sensuikantai (18e
Onderzeebootdivisie) |
||
20 mei 1942 |
I-go
Dai-Hyaku-gojusan sensuikan (I-153) |
|||
26 maart 1943 |
1 december 1943 |
vlaggenschip 18
Sensuikantai |
||
10 januari 1944 |
31 januari 1944 |
Kure
onderzeebootschool |
||
31 januari 1944 |
15 augustus 1945 |
Hirao afdeling,
Otake onderzeebootschool |
||
30 november 1945 |
geschrapt van
marinelijst |
|||
8 mei 1946 |
afgezonken (diverse
bronnen gesloopt in 1948) |
Op 1 april 1924 werd op de marinewerf in Kure, de kiel voor Onderzeeboot Nr. 64 gelegd. Op 1 november 1924 kreeg deze onderzeeboot haar aanduiding I-53. Nadat het schip op 5 augustus 1925 te water werd gelaten, werd op 20 augustus Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Takasu Sanjiro, benoemd tot Uitrustingsofficier. Hij zag er op toe dat het schip werd afgebouwd en op 30 maart 1927 onder zijn bevel in dienst werd genomen. I-53. Het schip werd hierbij ingedeeld bij de Kure Kaigun Kosho (Kure Marine District). Vanaf 5 september 1927 maakte I-53 deel uit van de 18 Sensuikantai (Japanse 18e Onderzeebootdivisie).[1][2]
De jaren hierna ontving de onderzeeboot verschillende bevelhebbers en werd op 15 november 1935 onder bevel gesteld van Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Shimizu Taro. Onder zijn bevel kwam op 27 februari 1936 bij oefeningen in de buurt van Honshu, in aanvaring met I-56 (1928). Beide onderzeeboten raakten licht beschadigd. De jaren hierop volgend wisselde het schip wederom regelmatig van bevelhebber.
Nadat op 15 november 1939 de 18 Sensuikantai (Japanse 18e Onderzeebootdivisie onder bevel van Dai-sa (Kapitein ter Zee) Moritsugu Kijima) werd ingedeeld bij het Japanse 4e Onderzeeboot Eskader onder bevel van Sho-so (Schout-bij-Nacht) nam op 31 januari 1941 Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Nakamura Shozo het bevel over.
De I-53 nam vervolgens deel aan de Tweede Wereldoorlog en bracht de volgende schepen tot zinken:
m.s. Moesi (1930) |
27 februari 194 | nabij Java (8'S / 114"E) |
onbekend |
27 februari 1942 |
onbekend en onzeker |
ss City of Manchester |
28 februari 1942 |
55 km ten Westen van Djokjakarta (8.16'S / 108.59E) |
Op 1 december 1941 vertrok de gehele divisie vanuit Samah op Hainan en nam het vanaf 7 december 1941 deel aan Operatie E, de invasie van Malakka. I-53 nam hierbij een positie in ten Noorden van het eiland Anambas. Op 20 december 1941 liep het schip binnen in de Baai van Camranh, Indochina om na bevoorrading op 29 december te vertrekken voor nieuwe operaties. Door zwaar weer werd het schip echter beschadigd en moest het terugkeren voor reparaties naar Camranh. Op 6 januari 1942 kon I-53 weer vertrekken en ging het op patrouille ten Noordwesten van Java. Tussen 24 januari 1942 en 7 februari 1942 lag I-53 weer bij Camranh voor bevoorrading. Ten tijde van de invasie van Nederlands-Indië, passeerde het schip op 20 februari 1942 de Straat van Lombok en voer het de Indische Oceaan op.[3]
Op 27 februari 1942 bracht de I-53 bij Java de Nederlandse vrachtvaarder m.s. Moesi (1930) tot zinken. Dit schip voer op dat moment als Benzinetransportschip 2 in dienst van de Koninklijke Marine. Dezelfde dag werd mogelijk nog een onbekend schip tot zinken gebracht. Hierover is echter nog geen zekerheid. De volgende dag, 28 februari 1942 werd het Britse vrachtschip s.s. City of Manchester (1935) bij Java tot zinken gebracht. Op 8 maart 1942 legde het schip aan in de Staringbaai bij Celebes. Hier werd op 10 maart 1942 het Japanse 4e Onderzeeboot Eskader opgeheven en kwam de 18 Sensuikantai onder bevel van hetKure Kaigun Kosho. De schepen vertrokken uit de Staringbaai op 16 maart 1942 en kwamen op 25 maart in Kure aan. Vanaf dat moment werd I-53 (Ia) als opleidingsschip ingezet.[4]
Op 6 mei 1942 raakte I-53 beschadigd na een aanvaring met de Onderzeeboottender Chogei (1924) in de Iyo Nada Zee. Tijdens reparaties werd op 20 mei 1942 het schip omgenummerd naar I-153.
Het bevel over I-153 ging op 24 mei 1942 over naar Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Izutsu Monshiro. De gehele 18 Sensuikantai kwam op 7 augustus 1942 te Truk onder bevel van het Japanse 4e Onderzeeboot Eskader en op 15 december 1942 werd het bevel over het schip overgenomen door Sho-sa (Luitenant ter Zee 1e Klasse) Shimizu Tsuruzo.
Vanaf 5 januari 1943 nam I-153 deel aan experimenten met camouflage patronen, de zogenaamde Gaigen Toshoku Jikken, bij de Japanse Marine Onderzeebootschool. De jaren daarna wisselde I-153 twee maal van bevel tot het op 10 januari 1944 te Kure onder bevel van Chu-sa (Kapitein-Luitenant ter Zee) Hori Takeo bij de onderzeebootschool werd aangemeerd. Op 31 januari 1944 werd I-153 zonder bemanning als reserve schip opgelegd. Hori Takeo kreeg hierbij, naast het bevel over de bemanningsloze I-153, het bevel over I-157. Het schip werd op 30 juli 1945 beschadigd bij een Amerikaanse luchtaanval door vliegtuigen van Task-Force 38. Op 20 november 1945, werd de ondertussen tot Dai-sa (Kapitein-ter-Zee) gepromoveerde Hori Takeo ontheven van het bevel en werd I-153 uitgeschreven uit het Japanse Marine register. In mei 1946 werd de I-153 in de Zee van Iyo Nada tot zinken gebracht. Volgens andere bronnen zou het schip in 1948 zijn gesloopt.[5]
Naam: | Dai-rokujuyon-go sensuikan (Onderzeeboot No. 64) I-53 / I-153 |
Callsign/Registratie: |
? |
Bouwer: |
Kure Marine Arsenaal, Kure |
Bouwnummer: |
? |
Type/Klasse: |
Onderzeeboot / Kaidai, Type KDIIIa |
Waterverplaatsing: |
1.829 t (1.800 lt) boven water 2.337 t (2.300 lt) onder water |
Lengte: |
100,58 meter |
Breedte: |
7,98 meter |
Diepgang: |
4,83 meter |
Aandrijving: |
2x Schulzer Mk III
dieselmotoren 6,800 pk (5,071 kW) 2x electromotoren 1.800 shp (1.342 kW) 2 schachten |
Snelheid: |
20 knopen (37 km/u) boven water 8 knopen (15 km/u) onder water |
Bereik: |
19.000 km bij 10 knopen (19
km/u) boven water 170 km bij 3 knopen (5,6 km/u) onder water |
Bewapening: |
8x 533 mm torpedolanceerbuizen
(6 boeg, 2 hek) 16x torpedo's 1x 120mm L/40 geschut 1x 7,7 mm machinegeweer |
Bemanning |
63 |
Sho-sa Sanjiro Takasu (Luitenant
ter Zee 1e Klasse) |
20 augustus 1926 |
Sho-sa Tsutomu Sato (Luitenant ter Zee 1e Klasse) |
1 december 1927 |
Sho-sa Rokuzo Hirano (Luitenant ter Zee 1e Klasse) |
10 december 1928 |
Sho-sa Noboru Ishizaki (Luitenant ter Zee 1e Klasse) |
1 december 1931 |
Sho-sa Yoshiro Kato (Luitenant ter Zee 1e Klasse) |
15 november 1932 |
Sho-sa Katsuji Minamizato (Luitenant ter Zee 1e Klasse) |
15 november 1934 |
Sho-sa Katsuji Nanri (Luitenant ter Zee 1e Klasse) |
15 december 1934 |
Sho-saTaro Shimizu (Luitenant ter Zee 1e Klasse) |
15 november 1935 |
Sho-sa Sadaichi Mizohata (Luitenant ter Zee 1e Klasse) |
1 december 1936 |
Shogo Narahare (Luitenant ter Zee 1e Klasse) |
1 november 1937 |
Sho-sa Takao Sano (Luitenant ter Zee 1e Klasse) |
1 december 1937 |
Sho-sa Otoji Uno (Luitenant ter Zee 1e Klasse) |
19 maart 1938 |
Sho-sa Eitaro Ankyu (Luitenant ter Zee 1e Klasse) |
30 juli 1938 |
Sho-sa Tatsushi Irie (Luitenant ter Zee 1e Klasse) |
20 november 1939 |
Sho-sa Shozo Nakamura (Luitenant ter Zee 1e Klasse) |
31 januari 1941 |
Sho-sa Monshiro Izutsu (Luitenant ter Zee 1e Klasse) |
24 mei 1942 |
Sho-sa Tsuruzo Shimizu (Luitenant ter Zee 1e Klasse) |
15 december 1942 |
Tahi-i Mutsuo Wada (Luitenant ter Zee 2e Klasse) |
25 mei 1943 |
Sho-sa Masayuki Imoto (Luitenant ter Zee 1e Klasse) |
25 juni 1943 |
Chu-sa Takeo Hori (Kapitein-Luitenant ter Zee) |
10 januari 1944 - 15 augustus 1945 |