TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    In 1940 bestelde de Amerikaanse U.S. Army Air Corps bij de firma Beechcraft een militaire versie van de civiele Beechcraft Model 18. Aanvankelijk werden twee varianten besteld maar al snel werd dit uitgebreid met een aantal andere varianten. Zowel de Model 18 als de militaire C-45 werden voor civiele en militaire doeleinden gebruikt. Van de zo ontstane civiele en militaire varianten werden uiteindelijk meer dan 9.000 toestellen gebouwd voor onder andere de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Canada. Daarnaast gebruikten diverse landen vele varianten van dit type en werden er vele gemodificeerde varianten geproduceerd tussen 1937 en 1970.


    Beechcraft C-45G Bron: Larry Westin collection

    Van civiel tot militair transportvliegtuig

    in 1936 werd door de Beech Aircraft Corporation uit Wichita de Beechcraft Model 18S op de markt gebracht, een klein verkeersvliegtuig voor negen personen. Het was het twaalfde model uit de reeks Beechcraft Model 18 vliegtuigtypen welke voor de civiele markt waren uitgebracht. Tot november 1969 werden meer dan 9.000 toestellen van de Model 18 geproduceerd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden zeker 4.500 militaire toestellen uitgebracht. De veelzijdigheid van het toestel bleek uit het grote aantal verschillende typen dat werd ontwikkeld voor diverse civiele en militaire doeleinden.

    De Model 18S zou uiteindelijk model staan voor de militaire variant welke als C-45 Expeditor aan het U.S. Army Air Corps werd geleverd. Ook de U.S. Navy kreeg interesse in het toestel, waar het toestel als Beechcraft JRB werd aangeduid. Een trainingsversie werd geproduceerd als AT-7 en AT-11 voor de legerluchtmacht en SNB voor de marine. Toestellen werden ook geleverd aan Groot-Brittannië en Canada waar ze bekend stonden als Beechcraft Expeditor. Ook Nederland gebruikte dit toestel, onder andere bij opleidingen tijdens de Tweede Wereldoorlog.[1]

    De Beechcraft Model 18 werd eind jaren 1930 ontwikkeld en werd aangedreven door twee motoren, was opgebouwd uit een metalen frame met metalen beplating. Alleen de beweegbare delen werden overtrokken met linnen. Het prototype van de Beechcraft 18 vloog op 15 januari 1937. Aanvankelijk werden de toestellen aangedreven door twee Jacobs L-6 motoren van 330 pk of twee Wright R-760E motoren van 350 pk. Uiteindelijk werden twee Pratt & Whitney R-985 450 pk motoren de standaard.


    NC-15810, Model 18 prototype Bron: Public Domain (onbekend)

    Tot aan de Tweede Wereldoorlog waren nog maar 29 stuks Model 18 toestellen geleverd aan particuliere maatschappijen. Militaire interesse ontstond toen China zes stuks Model M18R lichte bommenwerpers bestelde. Deze ontwikkeling vestigde militaire interesse op het toestel en zou uiteindelijk leiden tot een groot aantal varianten voor opleiding, militair transport, fotoverkenner, en andere varianten voor zowel de U.S. Army als de U.S. Navy en ook diverse andere landen.[2]

    Typenoverzicht

    Fabrieksmodellen:

    Beechcraft Model 18
    Prototype
    1
    Beechcraft Model 18A
    Productiemodel Wright R-760E-2 motoren
    4
    Beechcraft Model S18A
    Model 18A met drijvers uitgerust
    ?
    Beechcraft Model A18A
    zwaardere variant Model 18A
    ?
    Beechcraft Model SA18A
    Model A18A met drijvers uitgerust
    ?
    Beechcraft Model 18B
    Productiemodel Jacobs L-5 motoren
    4
    Beechcraft Model S18B
    Model 18B met drijvers uitgerust
    ?
    Beechcraft Model 18D
    productiemodel Jacobs L-6 motoren
    12
    Beechcraft Model S18D
    Model 18D met drijvers uitgerust
    ?
    Beechcraft Model A18D
    zwaardere variant Model 18D
    ?
    Beechcraft Model SA18D
    Model A18D met drijvers uitgerust
    ?
    Beechcraft Model 18R
    productievariant Pratt and Whitney R-985-A1 motoren
    1
    Beechcraft Model M18R
    Model 18R als lichte bommenwerper uitgevoerd
    6
    Beechcraft Model B18S
    civiele voorloper Beechcraft F-2
    5
    Beechcraft Model C18S
    gemoderniseerde versie B18S
    ?
    Beechcraft Model D18S
    1e naoorlogse productievariant
    1.035
    Beechcraft Model D18C
    2e naoorlogse variant Continental R9-A motoren
    31
    Beechcraft Model E18S
    3e naoorlogse variant met gewijzigde vleugel
    403
    Beechcraft Model E18S-9700
    zwaardere variant Model E18S
    57
    Beechcraft Model G18S
    opvolger Model E18S
    156
    Beechcraft Model G18S-9150
    lichtgewicht variant Model G18S
    1
    Beechcraft Model H18
    laatste productievariant
    149


    Militaire modellen USAAF:
    Beechcraft C-45
    staff transport, 6 passagiers, militaire variant Model 18S
    11
    Beechcraft C-45A
    8 zits transportversie
    20
    Beechcraft C-45B / UC-45B
    verbeterde variant
    223
    Beechcraft C-45C / UC-45C
    Model 18S in militaire dienst
    2
    Beechcraft C-45D / UC-45D
    AT-7 toestellen als verbindingsvliegtuig
    2
    Beechcraft C-45E / UC-45E
    AT-7 en AT-7B als verbindingsvliegtuig
    6
    Beechcraft C-45F / UC-45F
    standaard 7 zitter
    1.522
    Beechcraft C-45G
    verbouwde AT-7 en AT-11
    372
    Beechcraft TC-45G
    verbouwde AT-7 en AT-11 trainer variant
    96
    Beechcraft C-45H
    verbouwde AT-7 en AT-11
    432
    Beechcraft TC-45H
    verbouwde AT-7 en AT-11 trainer variant
    ?
    Beechcraft RC-45J
    SNB-5P hernoeming
    ?
    Beechcraft TC-45J
    SNB-5 hernoeming
    ?
    Beechcraft UC-45J
    ?
    ?
    Beechcraft AT-7 Navigator
    trainer
    577
    Beechcraft AT-7A
    trainer op drijvers
    7
    Beechcraft AT-7B
    wintertrainer
    9
    Beechcraft AT-7C
    trainer met verbeterde motoren
    549
    Beechcraft AT-11 Kansan
    bommenwerp- en geschutstrainer
    1.584
    Beechcraft AT-11A
    trainer verbouwde Kansan
    36
    Beechcraft CQ-3 / DC-45F
    UC-45F als drone bestuurvliegtuig
    ?
    Beechcraft F-2
    fotoverkenner
    14
    Beechcraft F-2A
    verbeterde fotoverkenner
    ?
    Beechcraft F-2B
    verbeterde fotoverkenner
    ?
    Beechcraft RC-45A
    samenvoeging na oorlog overgebleven F-2, F-2A en F-2B in 1948
    ?

    Militaire modellen US Navy:
    Beechcraft JRB-1
    fotoverkenner
    11
    Beechcraft JRB-2
    transportversie
    15
    Beechcraft JRB-3
    fotoverkenner
    23
    Beechcraft JRB-4
    transportversie
    328
    Beechcraft JRB-6
    ?
    ?
    Beechcraft SNB-1
    trainerversie
    320
    Beechcraft SNB-2
    navigatietrainer
    499
    Beechcraft SNB-2C
    navigatietrainer
    375
    Beechcraft SNB-2H
    ambulance versie
    ?
    Beechcraft SNB-2P
    fotoverkenner trainer
    ?
    Beechcraft SNB-3
    navigatietrainer
    ?
    Beechcraft SNB-3Q
    electronische verdedigingstrainer
    ?
    Beechcraft SNB-5
    verbouwde SNB-2 en SNB-2C
    ?
    Beechcraft SNB-5P
    fotoverkenner trainer
    ?

    Lend-Lease RAF/RCAF:
    Beechcraft Expeditor I
    C-45B RAF
    ?
    Beechcraft Expeditor II
    C-45F RAF en Royal Navy
    ?
    Beechcraft Expeditor III
    C-45F RCAF
    ?

    Naoorlogse RCAF aanduidingen:
    Beechcraft Expeditor 3N
    navigatie trainer
    88
    Beechcraft Expeditor 3NM
    navigatie trainer / transport
    59
    Beechcraft Expeditor 3NMT
    3NM verbouwd tot transport
    67
    Beechcraft Expeditor 3NMT(Special)
    navigatie trainer / transport
    19
    Beechcraft Expeditor 3TM
    transport / navigatie trainer
    44
    Beechcraft Expeditor 3TM(Special)
    Project WPB6
    ?
    Beechcraft CT-128
    Naoorlogse overgebleven RCAF toestellen bij samenvoeging strijdkrachten
    ?
    Onder diverse andere namen werdenna de Tweede Wereldoorlog nog vele varianten op de Beechcraft Model 18 gefabriceerd. Hiervan zijn Hamilton en Volpar als merknamen het meest gebruikt.

    Beechcraft Model 18 - Prototype

    Eind 1935, volgend op het succesvolle ontwerp van de Beechcraft Model 17, werd bij Beechcraft door ontwerpers Walter Beech en Ted Wells begonnen aan de ontwikkeling van een tweemotorig vliegtuig dat zowel civiele doelen als militaire doelen kon nastreven. De insteek was te komen tot een transportvliegtuig voor personen en goederen. Het prototype met registratie NC 15810, vloog voor het eerst op 15 januari 1937 met testpiloten Homer Rankin en James Peyton.


    Prototype Bron: Boston Public Library

    Beechcraft Model 18A

    De Model 18A werd het eerste productietoestel. Dit type kon twee piloten en zeven tot acht passagiers vervoeren. Aangedreven door twee Wright R-760E-2 motoren werden vier toestellen van dit type gebouwd.[3]

    Technische gegevens:

     Type:  Beechcraft Model 18A
     Taak:
     Passagiersvliegtuig
     Bemanning:
     2
     Passagiers:
     7-8
     Spanwijdte:
     ? meter
     Vleugeloppervlakte:
     ? m2
     Lengte:
     ? meter
     Hoogte:
     ? meter
     Gewicht:
     3.000 kg (6.700 lb) (startgewicht)
     Motor:
     2x 350 hp (260 kW) Wright R-760E-2
     ?-bladige propeller
     Snelheid:
     Max. snelheid: ? km/u
     Kruissnelheid: ? km/u
     Bereik:
     ? km
     Plafond:
     ? meter
     Bewapening:
     geen
     Productie:
     4

    Een variant van de Model 18A was de Model S18A. Dit was in feite een Model 18A welke geschikt was gemaakt voor het gebruik van ski's of Edo 55-7170 drijvers. Het startgewicht van deze variant werd 3.300 kg (7.200 lb). Een andere variant van de Model 18A was de Model A18A, een Model 18A uitgerust met twee Wright R-760E-2 motoren. Het startgewicht van deze variant werd 3.400 kg (7.500 lb). Ook bij deze variant werd een Model SA18A ontwikkeld, uitgerust met drijvers. Hiervan werd het startgewicht 3.250 kg (7.170 lb).

    Definitielijst

    lb
    Landing Barge (zonder motor en hellingbaan)

    Beechcraft Model 18B

    Uitgerust met twee Jacobs L-5 motoren, ontstond het Model 18B. Ook hiervan werden vier toestellen gebouwd. Uitgerust met ski's of drijvers, ontstond ook hier de variant Model S18B.[4]

    Technische gegevens:

     Type:  Beechcraft Model 18B
     Taak:
     Passagiersvliegtuig
     Bemanning:
     2
     Passagiers:
     7-8
     Spanwijdte:
     ? meter
     Vleugeloppervlakte:
     ? m2
     Lengte:
     ? meter
     Hoogte:
     ? meter
     Gewicht:
     ? kg (? lb) (startgewicht)
     Motor:
     2x 285 hp (213 kW) Jacobs L-5
     ?-bladige propeller
     Snelheid:
     Max. snelheid: ? km/u
     Kruissnelheid: ? km/u
     Bereik:
     ? km
     Plafond:
     ? meter
     Bewapening:
     geen
     Productie:
     4

    Definitielijst

    lb
    Landing Barge (zonder motor en hellingbaan)

    Beechcraft Model 18D

    De Model 18D was geschikt voor twee piloten en negen passagiers en werd aangedreven door twee Jacobs L-6 motoren. Van dit type werden twaalf toestellen gebouwd.[5]

    Technische gegevens:

     Type:  Beechcraft Model 18D
     Taak:
     Passagiersvliegtuig
     Bemanning:
     2
     Passagiers:
     9
     Spanwijdte:
     ? meter
     Vleugeloppervlakte:
     ? m2
     Lengte:
     ? meter
     Hoogte:
     ? meter
     Gewicht:
     3.300 kg (7.200 lb) (startgewicht)
     Motor:
     2x 330 hp (250 kW) Jacobs L-6
     ?-bladige propeller
     Snelheid:
     Max. snelheid: ? km/u
     Kruissnelheid: ? km/u
     Bereik:
     ? km
     Plafond:
     ? meter
     Bewapening:
     geen
     Productie:
     12

    Uitgerust met ski's of Edo 55-7170 drijvers ontstond als variant de Model S18D met een startgewicht van 3.250 kg (7.170 lb). Met een verhoogd startgewicht tot 3.400 kg (7.500 lb) ontstond Model A18D, waarvan ook een variant werd uitgerust met drijvers, Model A18D, welke hetzelfde startgewicht had als Model S18D.

    Definitielijst

    lb
    Landing Barge (zonder motor en hellingbaan)

    Beechcraft Model 18R

    Model 18R werd een variant uitgerust met twee Pratt and Whitney R-985-A1 motoren. Zeven toestellen werden gebouwd, één voor Zweden als ambulancevliegtuig (Model 18R0 en Nationalistisch China bestelde voor een bedrag van 750.000 Amerikaanse dollar, zes toestellen van het type Model M18R, een lichte bommenwerper. De zes bommenwerpers werden gebouwd onder de constructienummers 375 t/m 380.

    Technische gegevens:

     Type:  Beechcraft Model 18R
     Taak:
     Ambulancevliegtuig/Lichte-bommenwerper
     Bemanning:
     2
     Passagiers:
     ?
     Spanwijdte:
     ? meter
     Vleugeloppervlakte:
     ? m2
     Lengte:
     ? meter
     Hoogte:
     ? meter
     Gewicht:
     ? kg (? lb) (startgewicht)
     Motor:
     2x 420 hp (310 kW) Pratt and Whitney R-985-A1
     ?-bladige propeller
     Snelheid:
     Max. snelheid: ? km/u
     Kruissnelheid: ? km/u
     Bereik:
     ? km
     Plafond:
     ? meter
     Bewapening:
     ?
     Productie:
     1/6

    Definitielijst

    lb
    Landing Barge (zonder motor en hellingbaan)

    Beechcraft Model 18S

    De Model 18S werd ontworpen voor het vervoeren van negen passagiers en zou gaan dienen als basis voor de militaire Beechcraft C-45C.

    Eveneens ontworpen voor negen passagiers ontstond Model B18S. Dit toestel zou model staan voor de militaire variant Beechcraft F-2. De vijf toestellen gebouwd van dit type hadden constructienummers 430 t/m 434.

    Ingericht voor achtpassagiers en uitgevoerd met diverse kleinere verbeteringen aan apparatuur en enkele constructiewijzigingen, ontstond Model C18S.

    Het Model D18S werd in 1945 geïntroduceerd als eerste naoorlogse variant en was uitgerust voor acht passagiers. Van dit type werden maar liefst 1.035 toestellen gebouwd. Dit type had een startgewicht van 3.970 kg (8.750 lb).

    Technische gegevens:

     Type:  Beechcraft Model D18S
     Taak:
     Passagiersvliegtuig
     Bemanning:
     2
     Passagiers:
     6
     Spanwijdte:
     15,14 meter
     Vleugeloppervlakte:
     ? m2
     Lengte:
     10,70 meter
     Hoogte:
     2,87 meter
     Gewicht:
     2.584 kg (5.697 lb) (leeggewicht)
     3.967 kg (8.750 lb) (max. gewicht)
     Motor:
     2x 450 hp (? kW) Pratt & Whitney R-985AN-14B Wasp Junior
     2-bladige propeller
     Snelheid:
     Max. snelheid: 354 km/u
     Kruissnelheid: 298 km/u
     Bereik:
     2.460 km
     Plafond:
     7.100 meter
     Bewapening:
     ?
     Productie:
     31

    Op 1 januari 1946 werd in Nederland de Rijksluchtvaartschool opgericht. De op Gilze-Rijen gevestigde school kocht kort daarna acht Beechcraft D18S toestellen bestemd voor de vliegopleidingen.


    D18S, Rijksluchtvaartschool Bron: Rijksluchtvaartschool

    Uitgerust met twee Continental R9-A motoren, ontstond in 1947 een nieuwe variant. Omdat al eerder een, niet geproduceerd Model 18C was voorgesteld met twee Continental motoren, kreeg dit type de aanduiding Model D18C. Er werden 31 toestellen van dit type gebouwd.

    Technische gegevens:

     Type:  Beechcraft Model D18C
     Taak:
     Passagiersvliegtuig
     Bemanning:
     2
     Passagiers:
     8
     Spanwijdte:
     ? meter
     Vleugeloppervlakte:
     ? m2
     Lengte:
     ? meter
     Hoogte:
     ? meter
     Gewicht:
     4.100 kg (9.000 lb) (startgewicht)
     Motor:
     2x 525 hp (391 kW) Continental R9-A
     ?-bladige propeller
     Snelheid:
     Max. snelheid: ? km/u
     Kruissnelheid: ? km/u
     Bereik:
     ? km
     Plafond:
     ? meter
     Bewapening:
     ?
     Productie:
     31

    De Beechcraft Model E18S kreeg een 150 mm hogere romp om meer hoofdruimte aan de passagiers te bieden. De uitlevering van Model E18S kon worden aangevangen in 1955. De 403 gebouwde toestellen hadden een startgewicht van 4.200 kg (9.300 lb). Als variant met een startgewicht van 4.400 kg (9.700 lb) werden 57 toestellen van Model E18S-9700 gebouwd.

    Model G18S werd een type met een startgewicht van 4.400 kg (9.700 lb), waarvan 155 toestellen werden gebouwd en één toestel met een startgewicht van 4.150 kg (9.150 lb), werd Model G18S-9150, een lichtgewicht variant.

    Technische gegevens:

     Type:  Beechcraft G18S
     Taak:
     Passagiersvliegtuig
     Bemanning:
     2
     Passagiers:
     ?
     Spanwijdte:
     15,15 meter
     Vleugeloppervlakte:
     33,51 m2
     Lengte:
     10,74 meter
     Hoogte:
     2,95 meter
     Gewicht:
     2.700 kg (5.950 lb) (leeggewicht)
     4.400 kg (9.700 lb) (startgewicht)
     Motor:
     2x
     2-bladige propeller
     Snelheid:
     Max. snelheid: 345 km/u
     Kruissnelheid: ? km/u
     Bereik:
     2.550 km
     Plafond:
     6.400 meter
     Bewapening:
     ?
     Productie:
     155

    Alle modellen die na dit model werden uitgebracht en een aantal aangepaste AT-11 toestellen ontvingen eveneens deze hogere romp. Soms werden deze toestellen aangeduid als Super 18.

    Definitielijst

    lb
    Landing Barge (zonder motor en hellingbaan)

    Beechcraft Model H18

    De Model H 18 werd de laatste commerciële productievariant. Bij deze in 1963 geïntroduceerde variant kon als optie worden gekozen voor een drievoudige landingsstel met neuswiel. Dit landingsstel was ontwikkeld door Volpar en werd over het algemeen op bestelling bij de productie geïnstalleerd. Van de 149 geproduceerde H18 toestellen ontvingen er 109 een dergelijk landingsstel. Daarnaast werden nog eens 240 toestellen van een eerder type hiermee uitgerust.

    In 1970 eindigde de productie van de Model 18 met de levering van de laatste H18 aan Japan Airlines.

    Beechcraft C-45

    Eind jaren 1930 werden elf gemilitariseerde Beechcraft Model C18S toestellen besteld door het U.S. Army Air Corps. De toestellen waren bedoeld als zes persoons transportvliegtuig voor stafofficieren. In deze variant kreeg het toestel de aanduiding Beechcraft C-45. Ze werden allen gebouwd in 1940 met de civiele constructienummers 364 t/m 374 en ontvingen militaire nummering 40-180 t/m 40-190. In 1943 ontving dit type de aanduiding UC-45.[6][7][8]

    Beechcraft C-45A

    In 1941 schafte de USAAF een iets ruimere variant op basis van de C18S aan, welke geschikt was voor acht passagiers. De 20 bestelde toestellen werden aangeduid als C-45A en werden in 1941 gebouwd onder de militaire nummering 41-1861 t/m 41-1880. In 1943 ontving dit type de aanduiding UC-45A.[4]


    C-45A Bron: Aeroplane Photo Supply (APS) Photo No. 492

    Beechcraft C-45B

    Het eerste type dat in iets grotere aantallen, 223 stuks, werd besteld was de C-45B. Dit toestel was iets groter dan haar voorgangers en had daardoor ook een hoger startgewicht. In 1943 werd dit type hernoemd tot UC-45B. De toestellen werden in de jaren 1943 - 1944 geproduceerd en ontvingen nummers in de reeks 42-56852 en 43-35446 t/m 43-35667.[5][6]

    Technische gegevens:

     Type:  Beechcraft C-45B
     Taak:
     Transportvliegtuig
     Bemanning:
     2
     Passagiers:
     ?
     Spanwijdte:
     14,53 meter
     Vleugeloppervlakte:
     32,42 m2
     Lengte:
     10,44 meter
     Hoogte:
     2,95 meter
     Gewicht:
     2.670 kg (5.890 lb) (leeggewicht)
     3.560 kg (7.850 lb) (startgewicht)
     Motor:
     2x
     2-bladige propeller
     Snelheid:
     Max. snelheid: 345 km/u
     Kruissnelheid: ? km/u
     Bereik:
     1.125 km
     Plafond:
     6.095 meter
     Bewapening:
     ?
     Productie:
     223

    Definitielijst

    lb
    Landing Barge (zonder motor en hellingbaan)

    Beechcraft C-45C

    Een tweetal Beechcraft Model 18S toestellen werd door de USAAF aangekocht en als C-45C in dienst gesteld. Later werd hun aanduiding gewijzigd in UC-45C.[12]

    Beechcraft C-45D

    Een tweetal AT-7 trainingsvliegtuigen werd door de USAAF in dienst genomen als transportvliegtuig en aangeduid als C-45D, wat later werd gewijzigd in UC-45D. Het waren twee toestellen gehaald uit het AT-7 contract die werden geproduceerd in 2943 onder de nummers 42-56758 en 43-33281.[8]

    Beechcraft C-45E

    Een iets gewijzigde variant van de AT-7 en de AT-7B werd door de USAAF in dienst gesteld als C-45E. De zes toestellen van dit type werden later aangeduid als UC-45E. Ze werden genomen uit een contract voor de AT-7B en geproduceerd in 1942 en 1943 in de nummerreeks 42-43484, 42-43486 en 43-33282 t/m 43-33285.[9]

    Beechcraft C-45F

    Uitgevoerd met een iets langere neuspartij en ingericht voor zeven passagiers, werd de C-45F de meest gebouwde transportvariant met 1.522 toestellen. Het type werd later hernoemd tot UC-45F. De toestellen werden geproduceerd in de jaren 1944 en 1945 in de nummerreeksen 43-35668 t/m 43-35945, 44-47049 t/m 44-47748 en 44-86898 t/m 44-87441[10]

    Beechcraft C-45G

    Begin jaren 1950 werden een 372 stuks AT-7 en AT-11 toestellen voor de USAF verbouwd tot standaard Model D18S toestellen met automatische piloot en Pratt & Whitney R-985-AN-3 motoren.

    Beechcraft TC-45G

    Een totaal van 96 AT-7 en AT-11 toestellen werden begin jaren 1950 voor de USAF omgebouwd tot de Model D18S standaard. Deze kregen een andere aanduiding dan de Model C-45G omdat ze werden ingezet als opleidingsvliegtuigen.

    Beechcraft C-45H

    Begin jaren 1950 werden 432 stuks AT-7 en AT-11 toestellen op dezelfde wijze verbouwd als de C-45G maar dan zonder automatische piloot en met Pratt & Whitney R-985-AN-14B motoren.

    Technische gegevens:

     Type:  Beechcraft C-45H
     Taak:
     Transportvliegtuig
     Bemanning:
     2
     Passagiers:
     ?
     Spanwijdte:
     14,57 meter
     Vleugeloppervlakte:
     ? m2
     Lengte:
     10,42 meter
     Hoogte:
     2,80 meter
     Gewicht:
     ? kg (? lb) (leeggewicht)
     4.218 kg (9.300 lb) (max. startgewicht)
     Motor:
     2x 450 hp (? kW) Pratt & Whitney R-985
     2-bladige propeller
     Snelheid:
     Max. snelheid: 352 km/u
     Kruissnelheid: 241 km/u
     Bereik:
     1.850 km
     Plafond:
     5.547 meter
     Bewapening:
     geen
     Productie:
     432

    Definitielijst

    lb
    Landing Barge (zonder motor en hellingbaan)

    Beechcraft TC-45H

    Een onbekend aantal AT-7 en AT-11 toestellen werd begin jaren 1950 volgens dezelfde specificaties als de C-45H verbouwd tot opleidingsvliegtuig.

    Beechcraft RC-45J

    In 1962 werden alle nog in gebruik zijnde U.S. Navy Beechcraft SNB-5P fotoverkenner-opleidingsvliegtuigen hernoemd tot RC-45J.[11]

    Beechcraft TC-45J

    In hetzelfde jaar 1962, werden de U.S. Navy Beechcraft SNB-5 toestellen hernoemd tot Beechcraft TC-45J.[12]

    Beechcraft UC-45J

    Op een zeker moment werden alle nog in gebruik zijnde RC-45J en TC-45J toestellen hernoemd tot Beechcraft UC-45J.[13]

    Beechcraft AT-7 Navigator

    De eerste trainingsversie van de C-45 werd de AT-7 Navigator. Het toestel was gebaseerd op de C18S en was uitgerust met een astrodome en positie voor drie leerlingen. Aangedreven door twee 450 pk Pratt & Whitney R-985-25 motoren, werden 577 toestellen van dit type gebouwd. Deze toestellen werden in de jaren 1941 t/m 1943 gebouwd in de nummerreeksen 41-1143 t/m 41-1209, 41-21042 t/m 41-21155, 42-2415 t/m 42-2513, 42-43461 t/m/ 42-43477, 42-43488 t/m 42-43510, 42-56703 t/m 42-56784, 42-56786 t/m 42-56851, 43-33265 t/m 43-33280 en 43-33286 t/m 43-33378. In 1948 werd dit type hernoemd tot T-7. Zeven toestellen werden als AT-7A gebouwd en waren uitgerust met drijvers. Deze in 1941 en 1942 geproduceerde toestellen vielen in de nummers 41-21157 t/m 41-21161 en 42-53522. Speciaal voor opleidingen onder winterse condities werden negen toestellen als AT-7B uitgerust. Deze toestellen hadden de nummers 42-2414, 42-43478 t/m 42-43483, 42-43485 en 42-43487. Aangedreven door twee R-985-AN3 motoren, ontstonden 549 toestellen van het type AT-7C. Deze toestellen werden in 1943 en 1944 geproduceerd onder de nummers 43-33379 t/m 43-33664, 43-49963 t/m 43-50223, 43-52226 en 43-52227.[14]


    AT-7 Bron: Public Domain (onbekend)

    De Nederlandse Luchtmacht ontving na de Tweede Wereldoorlog een aantal van 28 voormalige Amerikaanse AT-7 toestellen, Nederlandse serienummers G-1 t/m G-28. Aanvankelijk werden deze toestellen ingezet bij de Aanvullende VliegOpleiding Tweemotorigen (AVOT) maar gingen later over naar de Transport VliegAfdeling (TransVA) en het opvolgende No. 334 Squadron. De toestellen werden gebruikt tussen 1950 en 1959, waarna ze terug gingen naar de USAF. In de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht werd dit type aangeduid als Beech T-7.

    AT-7 toestellen bij KLu:
    KLu-nr.
    USAF Nr.
    G-1
    43-33267
    G-2
    43-33300
    G-3
    43-33361
    G-4
    43-33325
    G-5
    43-33280
    G-6
    43-33291
    G-7
    gesloopt
    G-8
    43-33294
    G-9
    43-33278
    G-10
    43-33269
    G-11
    43-33270
    G-12
    43-33266
    G-13
    43-33295
    G-14
    43-33307
    G-15
    43-33312
    G-16
    43-33271
    G-17
    43-33308
    G-18
    43-33309
    G-19
    43-33289
    G-20
    43-33371
    G-21
    43-33327
    G-22
    43-33356
    G-23
    43-33350
    G-24
    43-33337
    G-25
    43-33368
    G-26
    43-33365
    G-27
    43-33268
    G-28
    43-33321

    Beechcraft AT-11 Kansan

    Uitgevoerd met een doorzichtige neuspartij, werd de AT-11 Kansan, met 1.584 toestellen de meest geproduceerde variant van de C-45, als trainer voor bommenwerper personeel. De eerste uitvoering was uitgerust met één 7,63 mm (.30 cal) machinegeweer, latere varianten met twee of drie. Aanvankelijk aangebracht in een door Beechcraft zelf ontwikkelde geschutskoepel op de rug, later een Crocker Wheeler geschutskoepel. Van een iets gewijzigde variant, de AT-11A, een navigatietrainer, werden 36 toestellen uit het AT-11 bestand verbouwd voor dit doel. De van 1942 tot en met 1944 gebouwde toestellen kregen de registratienummers 41-9437 t/m 41-9586, 41-27332 t/m 41-27681, 42-36826 t/m 42-37713, 43-10318 t/m 43-10489, A-1 t/m A-24 (ML-KNIL Constructienummers 3057 t/m 3080). Vanaf 1948 werd het type aangeduid met T-11.[15]

    Van Het AT-11 type waren 24 toestellen toestellen voor aanvang van de Tweede Wereldoorlog besteld door Nederland voor gebruik in Nederlands-Indië, maar werden door de ontwikkelingen in beheer genomen door de USAAF en vervolgens ter beschikking gesteld van de Royal Netherlands Military Flying School te Jackson, Mississippi. Deze toestellen werden geregistreerd als A-1 ten met A-24. Tweeëntwintig van deze toestellen kregen naast de KNIL aanduiding een Amerikaanse aanduiding 42-3057 t/m 42-3066 en 42-3069 t/m 42-3080.De toestellen deden dienst in 1942 en 1943. In 1944 gingen ze terug naar de USAAF en ontvingen registraties 44-72005 t/m 44-72026.

    ML-KNIL AT-11 toestellen bij RNMFS

    ML-KNIL-nr.
    Constructienr.
    in/uit dienst
    A-1
    42-3057
    05-1942 / 20-02-1944
    A-2
    42-3058
    05-1942 / 20-02-1944
    A-3
    42-3059
    05-1942 / 20-02-1944
    A-4
    42-3060
    05-1942 / 20-02-1944
    A-5
    42-3061
    05-1942 / 19-02-1944
    A-6
    42-3062
    05-1942 / 19-02-1944
    A-7
    42-3063
    05-1942 / 20-02-1944
    A-8
    42-3064
    05-1942 / 20-02-1944
    A-9
    42-3065
    05-1942 / 19-02-1944
    A-10
    42-3066
    05-1942 / 20-02-1944
    A-11
    42-3067
    ?
    A-12
    42-3068
    verongelukt
    A-13
    42-3069
    05-1942 / 20-02-1944 (vliegt als N6251C)
    A-14
    42-3070
    05-1942 / 20-02-1944
    A-15
    42-3071
    05-1942 / 19-02-1944
    A-16
    42-3072
    05-1942 / 20-02-1944
    A-17
    42-3073
    05-1942 / 20-02-1944
    A-18
    42-3074
    05-1942 / 20-02-1944
    A-19
    42-3075
    05-1942 / 20-02-1944
    A-20
    42-3076
    05-1942 / 20-02-1944
    A-21
    42-3077
    05-1942 / 20-02-1944
    A-22
    42-3078
    05-1942 / 20-02-1944
    A-23
    42-3079
    05-1942 / 20-02-1944
    A-24
    42-3080
    05-1942 / 20-02-1944

    Definitielijst

    KNIL
    Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger (1830-1950) Benaming van het Nederlandse leger in Indonesië.

    Fotoverkenners

    Als Beechcraft F-2, werden veertien toestellen afgeleverd als fotoverkenner. Deze werden gebouwd in de varianten F-2, F-2A en F-2B. De toestellen werden geproduceerd in 1939 en 1940 onder de serienummers 39-142 t/m 39-155. Later ontvingen de toestellen de nummers 40-682 t/m 40-695 (constructienummers 340-353). Vanaf 1948 werden de nog in gebruik zijnde toestellen allen gerangschikt als Beechcraft RC-45A.

    Een speciaal type werd ingericht voor het besturen van drone's en werd aangeduid als Beechcraft CQ-3 en later als DC-45F

    US Navy C-45 typen

    De US Navy besteld eveneens een aantal Beechcraft C-45 toestellen. Ruwweg konden twee typen worden onderscheiden, de JRB maritieme verkenner en de SNB maritieme trainer.[16]

    De 377 maritieme verkenners waren verdeeld over vier typen, de JRB-1 (11 stuks), JRB-2 (15 stuks), JRB-3 (23 stuks) en JRB-4 (328 stuks) De JRB-1 was gebaseerd op de C18S en was zodanig geconstrueerd dat het zicht verbeterde. Het eerste toestel van het JRB-1 type werd verkregen door de aanschaf van het laatste civiele Model 18 toestel, BuNo 09771, welke werd geproduceerd voordat de productie volledig overschakelde op militaire productie. Dit was een speciale fotoverkenner. Als licht transportvliegtuig werd, eveneens uit de C18S, de JRB-2 ontwikkeld. Een aantal JRB-2's werden ontwikkeld uit de JRB-1 of kwamen uit de USAAF als C-45A. Gebaseerd op de C-45B, en sommige zelfs verbouwde C-45B's, werden bij de US Navy de JRB-3 als fotoverkenner. Als JRB-4 kocht de US Navy 328 UC-45F toestellen van de USAAF. Uiteindelijk werden diverse JRB typen nog vernieuwd en gemoderniseerd als JRB-6.[17]


    JRB-1 Bron: Public Domain (onbekend)

    De marine SNB-1 was vergelijkbaar met de AT-11, Er werden voor de US Navy 10 toestellen van dit type gebouwd. Als navigatietrainer ontstond de SNB-2, vergelijkbaar met de AT-7. Hier werden 299 toestellen van gebouwd. Als SNB-2C werden 375 toestellen vergelijkbaar met de AT-7C geproduceerd.

    Ook van de SNB's werden diverse toestellen verbouwd dan wel gemoderniseerd. De SNB-2H was een ambulance uitvoering en de SNB-2P een fotoverkenner/trainer. Als SNB-3Q werd een trainer ontwikkeld voor elektronische verstoringen. Gemoderniseerde SNB en JRB toestellen werden verbouwd tot SNB-5, terwijl diverse SNB-2P toestellen werden gemoderniseerd tot SNB-2P


    SNB-5 Bron: UWF University Archives and West Florida History Center

    Technische gegevens:

     Type:  Beechcraft SNB-5
     Taak:
     Maritiem trainingsvliegtuig
     Bemanning:
     2
     Passagiers:
     ?
     Spanwijdte:
     15,14 meter
     Vleugeloppervlakte:
     33,51 m2
     Lengte:
     10,97 meter
     Hoogte:
     2,85 meter
     Gewicht:
     2.575 kg (? lb) (leeggewicht)
     4.490 kg (? lb) (max. startgewicht)
     Motor:
     2x 450 hp (? kW) Pratt & Whitney R-985 AN-3
     2-bladige propeller
     Snelheid:
     Max. snelheid: 370 km/u
     Kruissnelheid: 338 km/u
     Bereik:
     1.852 km
     Plafond:
     7.101 meter
     Bewapening:
     ?
     Productie:
     ?

    De Koninklijke Marine had tussen 1953 en 1974 bij Vliegtuigsquadron 5 totaal zes SNB-5 toestellen in gebruik. Deze toestellen, de U-41 tot en met U-46 waren aan Nederland geleverd via het Mutual Defense Assistance Progam (MDAP). In oktober 1975 werden alle toestellen terug geleverd aan MAAG die ze doorverkocht aan Texas Turbo-jet, Dallas, Texas.

    MLD toestellen SNB-5 bij Vliegtuigsquadron 5

    MLD-nr.
    USAF Nr.
    Constructienr.
    in/uit dienst
    U-41 / 21-41 / 080
    134692
    MD-21
    19-08-1953 / 27-04-1967 (sloop na ongeval)
    U-42 / 21-42 / 081
    134693
    MD-22
    20-08-1953 / 28-02-1974
    U-43 / 21-43 / 082
    134694
    MD-23
    20-08-1953 / 05-02-1973
    U-44 / 21-44 / 083
    134695
    MD-24
    19-08-1953 / 28-02-1974
    U-45 / 21-45 / 084
    134696
    MD-25
    19-08-1953 / 11-02-1974
    U-46 / 21-46 / 085
    134697
    MD-26
    19-08-1953 / 25-02-1974

    Definitielijst

    lb
    Landing Barge (zonder motor en hellingbaan)

    Beechcraft Expeditor I

    Van de C-45B werden een aantal toestellen geleverd als Lend-Lease aan de Royal Air Force, waar ze als Beechcraft Expeditor Mk. I of ook wel Beechcraft Expeditor I werden aangeduid.

    Beechcraft Expeditor II

    Als Beechcraft Expeditor II werden een reeks C-45F toestellen als Lend-Lease geleverd aan de Royal Air Force en de Royal Canadian Air Force.

    De No. 6 (Dutch) Communication Flight gebruikte tijdens haar dienst bij de Royal Air Force (RAF) drie toestellen van de Expeditor I of II.

    No. 6 (Dutch)Communication Flight:
    Reg-nr.
    Constr Nr.
    NL501
    A.101
    NL505
    A.105
    NL507
    A.107

    Beechcraft Expeditor III

    Specifiek voor de RCAF werden volgend Lend-Lease een aantal B-45F toestellen geleverd als Beechcraft Expeditor III.


    Expeditor III, Royal Canadian Air Force Bron: RCAF Photo

    Na de Tweede Wereldoorlog gebruikte de RCAF een aantal typen gemodificeerde toestellen die allen werden aangeduid als Beechcraft Expeditor 3. Bekend zijn varianten als navigatietrainer (3N), gecombineerde navigatietrainer/transporter (3NM), tot transportvliegtuig omgebouwde trainers (3NMT), transportvliegtuigen die ook als trainer konden worden gebruikt (3TM) en een aantal voor Project WPB6 gebruikte toestellen (3TMSpecial). Alle nog overgebleven toestellen bij de Canadese strijdkrachten, kregen in 1968 de aanduiding Beechcraft CT-128 Expeditor.

    Moderniseringen

    Wereldwijd werden vele Beechcraft 18 toestellen verbouwd, omgebouwd en soms volledig nieuw opgebouwd met gebruikmaking van modernere technieken en turboprop motoren. De Conrad 9800 was een conversie met een enkele voorruit, terwijl Dumod de Dumod I en de Dumod Liner ontwikkelde met vooral moderner interieur voor de passagiers. Hamilton ontwikkelde maar liefst zes versies (HA-1, Little Liner, Westwind, Westwind II STD, Westwind III en Westwind IV) met diverse verbeteringen waaronder turboprop motoren (Westwind). De PacAero Tradewind was een conversie met een enkele staart en de Rausch Star 250 was een conversie met een drievoudig landingsstel. De SFERMA-Beechcraft PD.18S was een turboprop conversie terwijl de firma Volpar conversie maakte met drievoudig landingsstel en later in combinatie met turboprop motoren.

    Gebruik en Overlevenden

    Zowel civiele als militaire varianten werden tijdens en na de Tweede Wereldoorlog door vele luchtvaartmaatschappijen en diverse militaire diensten gebruikt en diverse conversies en gemoderniseerde toestellen worden tot op de dag van vandaag gebruikt.

    een groot aantal historische varianten werd bewaard en zijn wereldwijd in vele musea te bewonderen. Zo bezit de Dutch Dakota Association een vliegwaardige Beechcraft Expeditor 3N, in 1952 gebouwd voor de Canadezen welke als Beechcraft D18S (PH-KHV) met registratienummer G-29 in kleuren van de Koninklijke Luchtmacht vliegend wordt gehouden.

    Noten

    1. Klaauw, 1977, pag. 14
    2. Current, 1995, pag. 7
    3. Donald, 1995, pag. 7
    4. Klaauw, 1977, pag. 14
    5. Klaauw, 1977, pag. 14
    6. Swanborough, 1976, pag. 36
    7. Klaauw, 1977, pag. 14
    8. Klaauw, 1977, pag. 14
    9. Klaauw, 1977, pag. 14
    10. Klaauw, 1977, pag. 14
    11. Swanborough, 1976, pag. 43
    12. Swanborough, 1976, pag. 43
    13. Swanborough, 1976, pag. 43
    14. Klaauw, 1977, pag. 14
    15. Klaauw, 1977, pag. 14
    16. Klaauw, 1977, pag. 14
    17. Klaauw, 1977, pag. 14