TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De HMS Illustrious was de naamgever van haar klasse vliegdekschepen. Het schip werd gebouwd volgens een bouwprogramma dat rekening hield met de Second London Naval Treaty. Op 5 april 1939 te water gelaten, werd het schip op 25 mei 1940 in dienst genomen. Na de Tweede Wereldoorlog werd het schip gemoderniseerd en deed het nog tot eind februari 1955 dienst.

    Gegevens


    HMS Illustrious tijdens de Tweede Wereldoorlog Bron: Imperial War Museum A 20659
     Gebouwd door:
     Kiel gelegd:
     Te waterlating:
     In dienst:
    Einde:
     Vickers Armstrong,
     Barrow-in-Furness
     27 april 1937
     5 april 1939
     25 mei 1940
     3 november 1956
     (verkocht voor sloop)
     Bouwnummer : 732





     Indeling:
     Datum in:
     Datum uit:



     25 mei 1940
     augustus 1940
     HMS Illustrious (87), Home Fleet

     augustus 1940
     maart 1941
     HMS Illustrious (87), Force H, Mediterranean Fleet

     maart 1942
     januari 1943
     HMS Illustrious (87), Eastern Fleet

     januari 1943
     augustus 1943
     HMS Illustrious (87), Home Fleet

     augustus 1943
     oktober 1943
     HMS Illustrious (87), Force H, Mediterranean Fleet

     januari 1944
     november 1944
     HMS Illustrious (87), Eastern Fleet

     22 november 1944
     februari 1947
     HMS Illustrious (87), British Pacific Fleet

     februari 1947
     februari 1955
     HMS Illustrious (R87), Home Fleet

    Geschiedenis

    Als onderdeel van het 1936 Naval Programme, werd op 13 april 1937 een vliegdekschip besteld bij Vickers-Armstrong. De kiel voor het schip werd op 27 april gelegd als bouwnummer 732. Vanwege de langzame levering voor het benodigde pantserstaal kon het schip pas op 5 april 1939 te water worden gelaten. Na de tewaterlating werd HMS Illustrious zoals het schip was gedoopt, naar Buccleuch Dock gesleept om te worden afgebouwd. De aflevering vond plaats op 16 april 1940 en op 25 mei werd het schip in dienst genomen. Het vliegdekschip was het vierde schip bij de Royal Navy welke deze naam droeg.[1][2][3][4]

    Na haar indienststelling kwamen in juni toestellen van No. 806 Squadron (Blackburn Skua en Fairey Fulmar), No. 815 Squadron (Fairey Swordfish) en No. 819 Squadron (Fairey Swordfish) aan boord. Aanvankelijk werden de opleidingsvluchten uitgevoerd bij Plymouth maar vanwege de ontwikkelingen in Frankrijk werden deze verplaatst naar Bermuda. Op 23 juli keerde het schip terug naar Clydeside voor enige kleine reparaties, waarna het op 15 augustus 1940 zich bij Home Fleet in Scapa Flow voegde. Op 22 augustus 1940 werd het schip naar de Middellandse Zee gezonden. De Illustrious was hier gestationeerd tussen september 1940 en januari 1941. Als vlaggenschip leidde het de aanval op Benghazi (16/17 september 1940) en nam deel aan de luchtaanval op de Italiaanse vloot te Tarento in de nacht van 11 op 12 november 1940. Tussen september en oktober van dat jaar had de Illustrious konvooidiensten gevaren op Malta. Dit werd herhaald in de periode tussen november 1940 en januari 1941.[5]

    Vanaf 7 januari 1941 was HMS Illustrious ingedeeld om luchtbescherming te leveren tijdens operatie Excess, een reeks bevoorradingskonvooien tussen Malta, Alexandria en Griekenland. Op 10 januari 1941 werd het schip aangevallen door Duitse duikbommenwerpers van I. Gruppe, Sturzkampfgeschwader 1 en II. Gruppe, Sturzkampfgeschwader 2. Tijdens reparaties te Malte werd het schip op 16 januari wederom aangevallen door Duitse bommenwerpers. Het schip werd door zeven bommen dusdanig beschadigd dat het tot december 1941 in reparatie moest. Na voorlopige reparaties in Malta en Alexandrië, volgde een groter herstel in de Verenigde Staten. Bij deze reparaties werd een nieuwe lift gemonteerd, een verbeterde katapult en werd het luchtafweergeschut gemoderniseerd. Op 9 december 1941 kwam HMS Illustrious weer in Engeland aan waarna nog aanvullende reparaties volgden in Greenock en Birkenhead. Vanaf maart was het schip weer operationeel met onder ander Grumman Martlet en Supermarine Seafire jagers aan boord.[6][7][8]

    De HMS Illustrious werd hierna naar de Indische Oceaan gestuurd. Op 23 maart 1942 vertrok het schip maar moest in april in reparatie te Freetown vanwege brand aan boord. In mei 1942 werd hierbij de operatie tegen de Vichy-Franse troepen op Madagaskar ondersteund. Deze operaties werden vervolgd in september van dat jaar.[9]

    Tussen februari en juni 1943 is het schip gemoderniseerd in Groot-Brittannië, waarna het weer werd ingezet in de Middellandse Zee. In september 1943 nam het schip aldaar deel aan de landingen bij Salerno. Na opnieuw modificaties in Groot-Brittannië tussen december 1943 en januari 1944, voegde de HMS Illustrious zich bij de Eastern Fleet in de Indische Oceaan. Het schip nam hierbij deel aan de operaties tegen Sabang (Sumatra, april 1944), Soerabaja (Java, mei 1944) en wederom Sabang (juli 1944).[10]


    HMS Illustrious gereed om vliegtuigen te ontvangen Bron: Public Domain (onbekend)

    Tussen juli en december 1944 volgde opnieuw een modificatieperiode in Durban. Hierbij werd de middelste propellerschacht verwijderd. Tussen december 1944 en januari 1945 was ze daarna betrokken bij aanvallen op Sumatra en Palembang, onder de vlag van de Eastern Fleet. Na de reorganisatie in de Britse marine werd de Illustrious toebedeeld aan de Britse Pacific Fleet. Ze was daarmee betrokken bij aanvallen op onder andere Formosa. Op 9 april 1945 werd het schip onder de waterlijn beschadigd door een Japanse kamikaze-aanval, waarna ze tot juni 1946 diverse reparaties moest ondergaan.[11]

    Na de oorlog werd de HMS Illustrious toegewezen aan de Home Fleet en diende als trainingsvliegdekschip tot 1954. In december van dat jaar werd ze toegevoegd aan de reservevloot, om vandaar op 3 november 1956 te worden verkocht voor sloop.[12]

    Definitielijst

    kamikaze
    Een kamikaze-piloot stortte zich met bommen aan boord op het vijandelijk doel, met name op Amerikaanse schepen. Men deed dit voor de goede zaak en een mooiere dood was niet denkbaar….. Enkele duizenden kamikaze-piloten vonden zo de dood.

    Technische gegevens

     Naam:  HMS Illustrious
     Callsign/Registratie:
     87 / R87
     Bouwer:
     Vickers Armstrong, Barrow
     Bouwnummer:
     732
     Type/Klasse:
     Vliegdekschip / Illustrious-klasse
     Waterverplaatsing:
     23.000 lt (23.369 t) (standaard)
     29.730 lt (maximaal)
     Lengte:
     225,60 meter
     Breedte:
     29,20 meter
     Diepgang:
     8,80 meter
     Vliegdek:
     229,50 meter
     Aandrijving
     6 Admiralty 3-drum boilers
     3 schachten
     3 Parsons geschakelde turbines
     111.000 shp (83.000 kW)
     Snelheid:
     30 knopen (56 km/u)
     Bereik:
     19.800 km bij 10 knopen (19 km/u)
     Bepantsering:
     waterlinie: 114 mm
     vliegdek: 76 mm
     hangarwanden: 114 mm
     Bewapening:
     8x2  114 mm QF geschut
     6x8 40 mm luchtafweer
     36 vliegtuigen
     1 katapult
     Bemanning
     1299

    Commanding Officers

     Captain Denis Boyd (Kapitein ter Zee)
     29 januari 1940
     Captain Lord Louis Mountbatten (Kapitein ter Zee)
     12 augustus 1941
     Captain Arthur George Talbot (Kapitein ter Zee)
     1 oktober 1941
     Captain Robert Lionel Brooke Cunliffe (Kapitein ter Zee)  22 augustus 1942
     Captain Charles Lambe (Kapitein ter Zee)
     21 mei 1944
     Captain William Derek Stephens (Kapitein ter Zee)  31 juli 1945
     Captain Ralph Edwards (Kapitein ter Zee)
     7 januari 1947
     Captain John Hughes-Hallett (Kapitein ter zee)  14 juni 1948
     Captain Eric Clifford (Kapitein ter Zee)
     10 juni 1949
     Captain S. H. Carlill (Kapitein ter Zee)
     24 juni 1950
     Captain Christopher Theodore Jellicoe (Kapitein ter Zee)
     27 augustus 1951
     Captain R. D. Watson (Kapitein ter Zee)
     26 september 1952
     Captain K. A. Short (Kapitein ter Zee)
     28 december 1953

    Eenheden en vliegtuigen

     No. 802 Squadron
     Hawker Sea Fury
     No. 806 Squadron
     Blackburn Skua
     Fairey Fulmar
     Grumman F4F Wildcat
     No. 810 Squadron
     Fairey Swordfish
     Fairey Barracuda
     No. 815 Squadron
     Fairey Swordfish
     Grumman TBF Avenger
     No. 819 Squadron
     Fairey Swordfish
     No. 829 Squadron
     Fairey Albacore
     Fairey Swordfish
     No. 832 Squadron
     Grumman TBF Avenger
     No. 845 Squadron
     Grumman TBF Avenger
     No. 847 Squadron
     Fairey Barracuda
     No. 854 Squadron
     Grumman TBF Avenger
     No. 878 Squadron
     Grumman F4F Wildcat
     No. 881 Squadron
     Grumman F4F Wildcat
     Fairey Fulmar
     No. 882 Squadron
     Grumman F4F Wildcat
     No. 890 Squadron
     Grumman F4F Wildcat
     No. 894 Suqadron
     Supermarine Seafire II
     No. 1830 Squadron
     Vought F4U Corsair
     No. 1833 Squadron
     Vought F4U Corsair
     No. 1837 Squadron
     Vought F4U Corsair

    Noten

    1. Colledge, 2010, pag. 170
    2. Friedman, 1988, pag. 139
    3. Hobbs, 2014, pag. 84-90
    4. McCart, 2000, pag. 11
    5. McCart, 2000, pag. 11-20
    6. Smith, 2008, pag. 218
    7. Friedman, 1988, pag. 147
    8. McCart, 2000, pag. 19-21
    9. Jones, 2021, pag. 106-110
    10. McCart, 2000, pag. 23-24
    11. McCart, 2000, pag. 25-30
    12. McCart, 2000, pag. 42-46

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    05-01-2022
    Laatst gewijzigd:
    15-05-2024
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken