De Bristol Bombay werd in 1933 ontworpen op basis van Air Ministry Specification C.26/31 voor een combinatie van een transportvliegtuig en een bommenwerper. Het diende ter vervanging van de tot dan toe in India en het Midden Oosten gebruikte Vickers Valentia. De specificatie was opgesteld voor een ééndekker vliegtuig dat in staat was 24 manschappen te vervoeren, maar ook in staat was bommen en defensieve wapens te vervoeren.[1] Twee bedrijven dienden een concurrerend model in, de Armstrong Whitworth A.W.23 (waaruit later de Armstrong Whitworth Whitley werd ontwikkeld) en de Handley Page HP.52 (waaruit de Handley Page Hampden werd ontwikkeld).[2] Op 23 juni 1935 maakte het prototype de eerste vlucht[3]. Het prototype, K3583[4], was geproduceerd bij Bristol in Filton en bleef bij de fabriek voor onderzoekswerk. Aanvankelijk stond het toestel bekend als Bristol-130 en pas in 1937 werd de naam Bristol Bombay aan het toestel gegeven.
De Bombay was een hoogdekker met twee motoren, geheel uit metaal opgebouwd. De hoog liggende vleugel was geheel vrijdragend en de motoren waren aan de vleugel bevestigd. De romp en vleugeldelen hadden een vast onderstel aan zich bevestigd gekregen met gestroomlijnde wielkasten. Het was uitgerust met een dubbel staartvlak en had een vast staartwiel. In de neus en de staart waren een geschutsopstelling aangebracht waarin een Lewis machinegeweer was bevestigd. De piloot bevond zich in de gesloten cockpit en de navigator/bommenrichter in de neus. De telegrafist was tevens schutter en most zijn taken verdelen tussen een positie in de cockpit en de neuskoepel. Bij bommenwerpermissies werd in de staart een extra schutter geplaatst. Bij het prototype bevind zich hier nog een open opstelling met een mitrailleur, maar in de productietoestellen werd dit vervangen door een hydraulische geschutskoepel. Als bommenlast konden acht bommen van 110 kg in rekken onder de romp worden meegevoerd.[5]
Bristol Type 130 |
Prototype, K3583 |
1 |
Bristol Type 130 Mark II /
Bristol Type 130A / Bristol Bombay Mk I |
Productieversie |
50 |
In juli 1937 werden 80 toestellen besteld. Omdat Bristol het druk had met de productie van de Bristol Blenheim bommenwerper, werd de productie van de serie toestellen uitbesteed aan Short & Harland in Belfast. In 1939 werd het eerste toestel pas geleverd en werden de laatste 30 toestellen afbesteld. Zodoende werden met het prototype 51 toestellen in dienst genomen.[6] De productieserie kreeg de RAF aanduiding L5805 t/m L5857. Het eerste toestel werd in september 1939 geleverd aan No. 216 Squadron in Egypte.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de toestellen voornamelijk ingezet in en vanuit het Midden-Oosten. Bij de evacuaties van Griekenland en Kreta werden de toestellen volop ingezet. In Noord-Afrika deden de toestellen naast transportvluchten ook nachtbombardementen.[7] In Europa vervoerde in 1940 No. 271 Squadron voorraden naar de British Expeditionary Force in Frankrijk.[8] Vijf toestellen werden op 17 november 1941 gebruikt voor het droppen van SAS manschappen tijdens hun eerste operationele missie.
Eén Bristol Bombay was betrokken bij een historische gebeurtenis. Op 7 augustus 1942 werd de Bristol Bombay L4814, No. 216 Squadron RAF, met aan boord Lieutenant General William Gott neergeschoten boven de Westelijke woestijn. Gott kwam hierbij om het leven. Hij was op dat moment onderweg om het bevel op zich te nemen van het Britse 8th Army, nadat General Claude Auchinleck van dit commando was ontheven. Door zijn dood werd Bernard Montgomery aangesteld als Commander-in-Chief 8th British Army.
De Bristol Bombay werd nog ingezet als gewonden transport tijdens de invasie van Sicilië en later het Italiaanse vaste land. In 1944 werden de toestellen langzaam maar zeker buiten gebruik gesteld. De Bristol Bombay was tot dat moment ingezet bij No. 1 Air Ambulance Unit RAAF, No. 117 Squadron RAF (Khartoem), No. 216 Squadron RAF (Egypte) en No. 271 Squadron (Engeland). Geen enkel toestel is bewaard gebleven, alleen bij Gibraltar werden restanten van toestel L5846 onder water ontdekt.[9]
Type: | Bristol Bombay Mk I |
Taak: |
Transportvliegtuig / Bommenwerper |
Bemanning: |
3 / 4 |
Spanwijdte: |
29,18 meter |
Vleugeloppervlakte: |
124 m2 |
Lengte: |
21,11 meter |
Hoogte: |
6,07 meter |
Gewicht: |
Leeggewicht: 6.260 kg Max. Gewicht: 9.153 kg |
Motor: |
2x Bristol Pegasus XXII
9-cilinder luchtgekoelde motoren 1.010 pk (750 kW) elk 3 bladige propellers |
Snelheid: |
Max. snelheid: 309 km/u Kruissnelheid: 260 km/u |
Bereik: |
3.590 km |
Plafond: |
? m |
Bewapening: |
1x 7,7 mm Vickers K
machinegeweer in handbediende neuskoepel 1x 7,7 mm Vickers K machinegeweer in handbediende staartkoepel 907 kg bommen als 8x113 kg onder de romp |
Productie: |
50 |
Registratie: |
Kenmerk: |
Piloot/Eenheid |
|
K3583 |
Prototype |
||
L5805 |
|||
L5806 |
|||
L5807 |
|||
L5808 SH-1 |
Handling Squadron Aeroplane
& Armament Experimental Establishment |
23 augustus 1939: neegestort bij opstijgen RAF Martlesham Heath, Ipswich |
|
L5809 SH-2 |
|||
L5810 SH-3 |
No. 216 Squadron RAF / No 1 Air
Ambulance Unit RAAF |
11 april 1943: No 1 Air Ambulance Unit RAAF 29 mei 1943: terug naar RAF |
|
L5811 SH-4 |
No. 216 Squadron RAF |
23 januari 1942: neergeschoten door Duits luchtafweer Zāwiyat Masūs, Libië |
|
L5812 SH-5 |
|||
L5813 SH-6 |
BJ-P |
No. 271 Squadron RAF |
11 mei 1940: gecrashed bij landing Bétheniville, Marne |
L5814 SH-7 |
No. 216 Squadron RAF |
7 augustus 1942: neergeschoten Alexandria, nabij LG.90, Egypte |
|
L5815 SH-8 |
No. 216 Squadron RAF |
15 juli 1940: neergestort ten zuiden van Mersa Matruh |
|
L5816 SH-9 |
SH-B |
No. 216 Squadron RAF |
19 oktober 1940: neergestort onderweg naar Benghazi |
L5817 SH-10 |
G-AFYM |
No. 271 Squadron RAF |
1 april 1941: neergestort Ivinghoe Beacon, Ivinghoe, Chiltern Hills |
L5818 SH-11 |
No. 10 Flying Training School RAF |
10 oktober 1939: gecrashed bij noodlanding Amerton, south of Uttoxeter |
|
L5819 SH-12 |
No. 216 Squadron RAF |
18 juli 1940: neergestort bij landing Lake Mariut, Egypte |
|
L5820 SH-13 |
No. 216 Squadron RAF / No 1 Air
Ambulance Unit RAAF |
11 februari 1944: vernield bij storm Bari, Italië |
|
L5821 SH-14 |
No. 216 Squadron RAF |
17 december 1940: neergestort bij oefening Suez Road bombing range, Suez |
|
L5822 SH-15 |
No. 216 Squadron RAF |
23 september 1941: neergestort bij landing RAF Heliopolis, Almaza, Cairo |
|
L5823 SH-16 |
No. 216 Squadron RAF |
6 mei 1941: onherstelbaar beschadigd bij landing Kano, Nigeria |
|
L5824 SH-17 |
No. 216 Squadron RAF |
24 juli 1942: neergeschoten Dier El Monas, Egypte |
|
L5825 SH-18 |
No. 216 Squadron RAF / No 1 Air
Ambulance Unit RAAF |
20 juli 1943: No 1 Air Ambulance Unit RAAF 20 augustus 1943: retour RAF 31 augustus 1944: afgeschreven |
|
L5826 SH-19 |
No. 117 Squadron, RAF |
21 augustus 1941: vernield bij storm Khartoum, Sudan |
|
L5827 SH-20 |
No. 216 Squadron RAF / No 1 Air
Ambulance Unit RAAF |
31 januari 1944: retour RAF 31 augustus 1944: afgeschreven |
|
L5828 SH-21 |
RAF Khartoum Communications
Flight |
20 november 1941: neergestort bij noodlanding Dawaki, Nigeria |
|
L5829 SH-22 |
No. 216 Squadron RAF / No 1 Air
Ambulance Unit RAAF |
1943: No 1 Air Ambulance Unit RAAF april 1944: afgeschreven |
|
L5830 SH-23 |
No. 216 Squadron RAF |
14 april 1941: gecrashed bij opstijgen Lagos, Nigeria |
|
L5831 SH-24 |
No. 216 Squadron RAF / No 1 Air
Ambulance Unit RAAF |
31 augustus 1944: afgeschreven |
|
L5832 SH-25 |
RAF Khartoum Communications
Flight |
7 december 1942: vernield bij taxieën RAF Khartoum, Soedan |
|
L5833 SH-26 |
No. 216 Squadron RAF |
25 september 1942: vernield aan de grond Kufra, Libië |
|
L5834 SH-27 |
Overseas Aircraft Delivery
Flight, RAF |
13 oktober 1941: neergestort bij landing RAF North Front, Gibraltar |
|
L5835 SH-28 |
No. 216 Squadron RAF |
27 juli 1942: neergeschoten Dier El Monas, Egypte (mogelijk door Leutnant Erich Schöfböck, 7./JG 27) |
|
L5836 SH-29 |
|||
L5837 SH-30 |
Overseas Aircraft Delivery
Flight, RAF |
6 juli 1941: neergestort bij opstijgen RAF North Front, Gibraltar |
|
L5838 SH-31 |
No. 216 Squadron RAF / No 1 Air
Ambulance Unit RAAF |
27 juli 1943: neergestort bij landing Philippeville, Algerije |
|
L5839 SH-32 |
No. 216 Squadron RAF / No 1 Air
Ambulance Unit RAAF |
1943: No 1 Air Ambulance Unit
RAAF februari 1944: afgeschreven |
|
L5840 SH-33 |
RAF Khartoum Communications
Flight |
21 november 1941: vernield bij taxiën LG 75, Westelijke woestijn, zuidelijk van Sidi Barrani |
|
L5841 SH-34 |
No. 216 Squadron RAF |
19 janauari 1943: neeergestort bij opstijgen Sedada, Misrata, Libië |
|
L5842 SH-35 |
No. 216 Squadron RAF / No 1 Air
Ambulance Unit RAAF |
3 september 1943: No 1 Air Ambulance Unit RAAF 31 januari 1944: retour RAF 31 augustus 1944: afgeschreven |
|
L5843 SH-36 |
No. 216 Squadron RAF |
25 september 1942: vernield aan de grond Kufra, Libië |
|
L5844 SH-37 |
No. 216 Squadron RAF / No 1 Air
Ambulance Unit RAAF |
31 juli 1943: neergestort bij opstijgen San Francesco near Lentini, Sicily |
|
L5845 SH-38 |
SH-D |
No. 216 Squadron RAF / No 1 Air
Ambulance Unit RAAF |
29 juni 1943: No 1 Air Ambulance Unit RAAF 30 juli 1943: retour RAF april 1944: afgeschreven |
L5846 SH-39 |
Overseas Aircraft Delivery
Flight, RAF |
26 november 1941: neeegestort bij aankomst Middellandse Zee bij Gibraltar |
|
L5847 SH-40 |
No. 216 Squadron RAF | 17 november 1941: neergeschoten bij para dropping Tawīlat al Ghazālah, Nuqat al Khams, Libië |
|
L5848 SH-41 |
No. 216 Squadron RAF |
14 juli 1940: mogelijk neergeschoten RAF Heliopolis, Cairo |
|
L5849 SH-40 |
No. 216 Squadron RAF |
27 augustus 1940: verloren gegaan Tobruk, Libië |
|
L5850 SH-42 |
SH-N |
No. 216 Squadron RAF |
21 juni 1940: neergestort in Libische woestijn onderweg naar el-Gubbi |
L5851 SH-43 |
No. 216 Squadron RAF / No 1 Air
Ambulance Unit RAAF |
||
L5852 SH-44 |
No. 271 Squadron RAF |
17 juni 1940: neergestort bij landing RAF Tangmere, Chichester |
|
L5853 SH-45 |
No. 271 Squadron RAF |
29 mei 1940: neergestort na opstijgen RAF Northolt, South Ruislip |
|
L5854 SH-46 |
No. 216 Squadron RAF |
31 maart 1941: onherstelbaar beschadigd RAF Heliopolis, Almaza, Cairo |
|
L5855 SH-47 |
No. 216 Squadron RAF |
22 april 1941: neergestort bij landing Sudanese woestijn |
|
L5856 |
No. 117 Squadron, RAF |
||
L5857 SH-48 |
SH-C |
No. 216 Squadron RAF |
25 september 1942: vernield aan de grond Kufra, Libië |