Gelijktijdig met de ontwikkeling van de 15 cm Kanone (E), werd de 17 cm Kanone (Eisenbahn) ontwikkeld. Hiertoe werden zes stuks 17 cm Schnelladekanone L/40 geplaatst op dezelfde type zes-assige onderstellen van spoorwegwagons als die bij de 15 cm variant waren gebruikt.
In het kader van het zogenaamde "Sofort-Programm" voor de productie Duitse Spoorweggeschut (WH) werden zes oude 17 cm Schnelladekanone L/40 geplaatst op zes-assige spoorwegwagons. De constructie was gelijkwaardig aan de 15 cm uitvoering met het Het geschut was op een affuit aangebracht welke het mogelijk maakte om het geschut 360 graden te draaien op de goederenwagon. Tijdelijke steunarmen moesten bij het afvuren voorkomen dat de wagon uit he spoor zou springen. De wagennummers voor dit geschut waren DR 919 073 P t/m DR 919 078 P.[1][2]
In de praktijk bleek het geschut geen groot succes. Het gebruikte kaliber was te klein om daadwerkelijk een toegevoegd waarde te betekenen in aanvulling op de gewone artillerie. De zes stukken werden per drie verdeeld over de Eisenbahn-Artillerie-Batterie 717 en Eisenbahn-Artillerie-Batterie 718. Deze werden onder andere ingezet in Rusland en later in aanvulling op de kustartillerie aan de Kanaalkust. Uiteindelijk werden de Eisenbahn-Artillerie-Batterie 717 in Blankenberghe en de Eisenbahn-Artillerie-Batterie 718 in Knokke gestationeerd. Beide batterijen werden in augustus 1944 in verband met de ontwikkelingen aan het front verplaatst. Eisenbahn-Artillerie-Batterie 717 naar Versenare en Eisenbahn-Artillerie-Batterie 718 naar Balgerhoek.[3]
Naam: | 17 cm Kanone (Eisenbahn) |
Bouwer: |
Krupp, Essen |
Type: |
Spoorweggeschut |
Totale lengte: |
20,10 meter |
Totaalgewicht: |
80.000 kg |
Looplengte: |
6,90 meter |
Kaliber: |
17,26 centimeter |
Gewicht granaten: |
62,8 |
Vuursnelheid: |
1 schot per minuut |
Mondingssnelheid: |
875 meter per seconde |
Verticaal bereik: |
+10 - +45 graden |
Horizontaal bereik: |
360 graden |
Vuurbereik: |
27.200 meter |
Produktie: |
1937 - 1938 |
Aantal: |
6 |