TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De in de Verenigde Staten gebouwde Landing Ship Tanks LST-80 kwam in 1943 in dienst bij de Royal Navy. Het schip nam deel aan operaties in de Middellandse Zee en aan de landingen in Normandië. In maart 1945 werd het schip voor de kust bij Oostende door twee Duitse mijnen dusdanig beschadigd, dat het uiteindelijk zonk.

    Gegevens


    De voor zover bekend enige foto van LST-80, op de Solent, 1944 Bron: Public Domain (onbekend)
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    Aflevering:
    Einde:
    Jeffboat,
    Jeffersonville, USA
    16 maart 1943
    18 mei 1943
    19 juli 1943

    20 maart 1945
    (gezonken)
    Bouwnummer : ?





    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:
    Gegevens:

    19 juli 1943
    20 maart 1945
    9th LST Flotilla, Royal Navy

    Geschiedenis

    De kiel voor het LST-1-klasse landingsschip LST-80, werd op 16 maart 1943 gelegd op de werf van de Jeffersonville Boat and Machine Co. in Jeffersonville, Indiana. De tewaterlating vond plaats op 18 mei 1943 en op 7 juli 1943 werd het schip afgeleverd. Korte tijd later werd de LST 80 overgedragen aan de Britse Royal Navy en aldaar op 19 juli 1943 in dienst genomen.[1]

    De HMS LST-80, werd bij de Royal Navy ingedeeld bij het 9th LST Flotilla. Voor zover bekend werd de LST-80 op 16 augustus 1943 met konvooi UGS 15 overgebracht naar het Middellandse Zeegebied. Pas vanaf februari 1944 bevond het schip zich in Engeland en wel in Falmouth. In juni 1944 nam de HMS LST-80 deel aan Operatie Overlord, de landingsoperatie in Normandië.

    Na de strijd in Normandië en nadat de geallieerden Oostende en Antwerpen hadden bevrijd, nam het schip deel aan lijndiensten tussen Londen, Oostende en Antwerpen. Hierbij liep het schip, terwijl het voer in konvooi ATM 97, op 19/20 maart 1945 nabij Oostende, België, op twee mijnen en zonk. De betreffende mijnen waren door Duitse E-boten (Schnellboote) gelegd. Tijdens de tocht van dit konvooi, liep het Liberty-schip s.s. Samselbu (1944) op een mijn en snelden LST-80 en LST-366 toe om overlevenden op te pikken. Dit werd om 19.00 uur afgerond, waarna de schepen verder voeren. Om 20.12 uur vond er onder de LST-80 een grote explosie plaats. Het schip had een mijn gedetoneerd. LST-366 kwam direct te hulp en nam verscheidene opvarenden over. De LST-80 bleef echter grotendeels drijven en de LST-366 besloot het schip op sleeptouw te nemen. Om 02.00 uur werd besloten de sleep alsnog te beëindigen en de LST-366 nam nog meer opvarenden aan boord. Veertien manschappen bleven aan boord om te wachten op de sleepboot HMS Antic (W 141). Om 08.30 uur kon de sleepboot de sleep aanvangen, tot om 09.00 uur wederom een explosie plaatsvond. De LST-80 had wederom een mijn gedetoneerd. Vier manschappen, inclusief de commandant kwamen hierbij om het leven. De overigen konden worden gered door de sleepboot. Het schip werd op 11 juli 1945 geschrapt van de marinelijst.[2][3]

    Definitielijst

    geallieerden
    Verzamelnaam voor de landen / strijdkrachten die vochten tegen Nazi-Duitsland, Italië en Japan gedurende WO 2.
    Operatie Overlord
    De overkoepelende strategische planning voor de Geallieerde landing op de Normandische kust in juni 1944 t/m 90 dagen na D-Day.

    Technische gegevens

     Naam: HMS LST-80
     Callsign/Registratie:
    LST-80
     Bouwer:
    Jeffersonville Boat and Machine Co., Jeffersonville, Indiana
     Bouwnummer:
    ?
     Type/Klasse:
    Landingsvaartuig / LST-1-klasse
     Waterverplaatsing:
    4.080 lt (4.145 ton) vol beladen
    2.160 lt (2.190 ton) tijdens landing
     Lengte:
    100 meter
     Breedte:
    15 meter
     Diepgang:
    2,49 meter (voor), 4,29 meter (achter) (vol beladen)
    1,19 meter (voor), 3,00 meter (achter) tijdens landing
     Aandrijving:
    2x Electro-Motive Diesel 12-567A (a 900 pk (670 kW))
    1x Falk versnellingen
    2 schachten
    1.700 shp (1.300 kW)
     Snelheid:
    12 knopen (22 km/h)
     Bereik:
    44.000 km bij 17 knopen (17 km/h)
     Bewapening:
    standaard:
    2x2 40 mm Bofors
    4x1 40 mm Bofors
    12x1 20 mm Oerlikon
     Bemanning
    117

    Commanding Officers

    Acting Lieutenant Commander Claude Burnaby Onslow Shorter (waarnemend Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    14 oktober 1943
    Temporary Acting Lieutenant Commander Alfred George Palmer (tijdelijk waarnemend Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    18 maart 1944
    Temporary Lieutenant Thomas Herbert Lowe (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse)
    augustus 1944
    Temporary Acting Lieutenant Commander Frederick Arthur Smyth (tijdelijk waarnemend Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    augustus 1945 - 20 maart 1945 (omgekomen)

    Noten

    1. Mooney, 1981, pag. 585
    2. Gogin, 2021, pag. 284
    3. Williamson, 2022, pag. 70

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    12-10-2022
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    Fighting Ships of World War Two volume 1