De Britse Royal Navy nam drie Lake Maracaibo olietankers over en liet deze verbouwen tot Landing Ship Tank. Deze Maracaibo-klasse waren de eerste drie tank landingsschepen van de Britse Marine en werden, samen met drie schepen uit de Boxer-klasse, aangeduid als LST(1)-Type of LST Mk.1-Type.
Naam: |
Gegevens: |
HMS Misoa (F117) |
30 oktober 1936: kiellegging 22 juni 1937: tewatergelaten als olietanker december 1940: aangeschaft Royal Navy 11 augustus 1941: in dienst gesteld maart 1945: uit dienst genomen |
HMS Tasajera (F125) |
6 augustus 1937: kiellegging 3 maart 1938: tewaterlating als olietanker december 1941: in dienst gesteld 1945: uit dienst genomen |
HMS Bachaquero (F110) |
27 oktober 1936: kiellegging 7 mei 1937: tewatergelaten als olietanker juni 1937: afgebouwd augustus 1941: in dienst gesteld augustus 1945: uit dienste genomen |
Tijdens de Britse terugtrekking uit Duinkerken, moest men nagenoeg alle voertuigen achter laten. Het ontbrak de Royal Navy aan middelen om snel voertuigen op schepen te kunnen laden. De Admiralty besloot dat men schepen nodig had om tanks en grotere groepen voertuigen snel over de oceanen naar diverse continenten kon varen en deze bij amfibische operaties te kunnen lossen en laden.[1]
Als eerste optie werden drie Lake Maracaibo olietankers aangeschaft die werden verbouwd tot landingsschepen. Deze tussen de 4.000 en 4.800 ton metende tankers waren speciaal uitgekozen vanwege hun geringe diepgang. De in 1937 bij Furness Shipbuilding Company uit Haverton Hill-on-Tees gebouwde tankers waren speciaal ontworpen voor dienst op het relatief ondiepe Maracaibo meer in Venezuela. Bij de verbouwing kregen de schepen boegdeuren en een helling.[2]
De drie schepen die in deze klasse werden aangeschaft en verbouwd werden de HMS Misoa (F117), HMS Tasajera (F125) en de HMS Bachaquero (F110). Vanwege het gebruik van olietankers voor dit doel, kregen de drie landingsschepen een heel onderscheidend uiterlijk met een brug ver naar voren op het schip[3]. De schepen bewezen hun nut bij de invasie in Algerije in 1942. Het ontwerp van de olietankers limiteerde echter de snelheid die nodig was voor het voldoende aanvaren van een landingsstrand[4] en al snel werd besloten dat een nieuw ontwerp nodig was. In dit kader ontstond de Boxer-klasse binnen de LST Mk.1-Type.
Klasse: | Maracaibo-klasse |
Aantal in klasse: |
3 |
Land: |
Groot-Brittannië |
Type: |
Landing Ship Tanks LST(1)-Type ook wel LST Mk.1-Type |
Waterverplaatsing: |
4.193 t |
Lengte: |
115,60 meter |
Breedte: |
19,60 meter |
Diepgang: |
beladen: 4,60 meter (achter),
1,20 meter (voor) |
Aandrijving: |
1 stoommachine 2 schachten 3.000 shp |
Snelheid: |
12 knopen (22,2 km/h) |
Bereik: |
? km (bij ? knopen) |
Hellinglengte: |
30 meter |
Bewapening: |
1x (vanaf 1944 dubbelloops) QF
40 mm geschut 6x Oerlikon 20 mm geschut 3x Lewis machinegeweer Rookmortie |
Bemanning: |
98 |
Lading: |
18x 30-ton tanks of 22x 25-ton
tanks of 33 zware vrachtwagens 217 manschappen |