De Arethusa-klasse Lichte-kruiser HMS Galatea werd in 1935 in dienst genomen en was aanvankelijk in de Middellandse Zee gestationeerd. Bij aanvang van de Tweede Wereldoorlog werd het schip teruggehaald naar Home Fleet. Vanaf halverwege 1941 weer terug in de Middellandse Zee, werd het schip op 14 december 1941 door U 557 bij Egypte getorpedeerd bij.
Gebouwd
door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
In
dienst: |
Einde: |
Scotts
Shipbuilding and Engineering Company, Greenock, Schotland |
2 juni 1933 |
9 augustus 1934 |
14 augustus 1935 |
14 december 1941 (getorpedeerd U 557) |
Bouwnummer : ? |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum
uit: |
||
3 september 1935 |
1939 |
HMS Galatea (71),
3rd Cruiser Squadron, Mediterranean Fleet |
||
23 september 1935 |
1939 |
HMS
Galatea (71), Vlaggeschip Rear Admiral (Destroyers), Mediterranean Fleet |
||
14 augustus 1939 |
januari 1940 |
HMS Galatea (71),
3rd Cruiser Squadron, Mediterranean Fleet |
||
januaei 1940 |
mei 1940 |
HMS
Galatea (71), 2nd Cruiser Squadron, Home Fleet |
||
mei 1940 |
augustus 1941 |
HMS
Galatea (71), 2nd Cruiser Squadron, Nore Command |
||
29 augustus 1941 |
november 1941 |
HMS Galatea (71),
15th Cruiser Squadron, Mediterranean Fleet |
||
november 1941 |
14 december 1941 |
HMS
Galatea (71), Force B, Mediterranean Fleet |
Op 21 februari 1933 werd HMS Galatea besteld. De kiel voor de het schip werd op 2 juni 1933 gelegd aan de werf van de Scotts Shipbuilding & Engineering Company te Greenock, Schotland. Nadat op 9 augustus 1934 het schip werd te water gelaten, kon het op 14 augustus 1935 in dienst worden genomen. Het was het zevende schip dat bij de Royal Navy de naam Galatea droeg. De eerste was een 6e klasse zeilschip met 20 kanonnen uit de Sphinx-klasse.
Op 3 september 1935 werd het schip volledig overgedragen en toegevoegd aan het 3rd Cruiser Squadron, Mediterranean Fleet HMS Galatea vertrok na indienststelling op 23 september naar de Middellandse Zee en deed daar dienst als vlaggenschip voor Rear Admiral (Destroyers) met als basis Malta. Ten tijde van de Spaanse Burgeroorlog nam het schip deel aan de non-interventie patrouilles, waarbij ook werd samengewerkt met Duitse en Italiaanse torpedobootjagers. Na het uitbreken van de oorlog in Abessinië werd HMS Galatea in Alexandrië gestationeerd.[1]
In februari 1939 werd besloten de Galatea naar Groot-Brittannië terug te zenden voor renovaties en op 7 april 1939 werd het in Devonport onder handen genomen tot in juli. Op 30 juli werd begonnen met de proefvaarten en in augustus werd het schip in dienst gesteld als onderdeel van het 3rd Cruiser Squadron, Mediterranean Fleet. Op 14 augustus voegde het schip zich in Malta bij haar eenheid. In januari 1940 werd besloten HMS Galatea terug te halen naar Home Fleet en werd het ingedeeld bij het 2nd Cruiser Squadron.
In februari en maart 1940 was het betrokken bij operaties tegen Duitse vrachtschepen die trachtten uit te breken. De Galatea was achtereenvolgens betrokken bij de operaties in Noorwegen (april 1940) en ging in mei 1940 over naar Nore Command als vlaggenschip van het 2nd Cruiser Squadron. Na deze operaties werd het schip ingezet ter ondersteuning van de terugtrekkende Geallieerde troepen in Frankrijk en België, gevolgd door patrouilles ter voorkoming van een Duitse invasie in Engeland. Vanaf 17 juni werd de Galatea ingezet in de Golf van Biskaje bij de evacuatie van troepen aldaar. Van juli tot in september patrouilleerde het schip in de Noordzee en raakte op 6 september 1940 beschadigd door een mijn.[2]
De reparaties die hierna ondernomen werden, werden gelijk gebruikt om aanvullend luchtafweer te plaatsen en een Type 279 radar installatie. Op 9 januari 1941 kon het schip haar positie bij haar eskader weer innemen en werd ingezet in de Noordzee en Noord-Atlantische Oceaan ter bescherming van de konvooiroutes. In maart en april 1941 werd bescherming gegeven aan mijnenleg operaties van het 1st Minelaying Squadron. Deze werden gevolgd door patrouilles tussen de Faeröer eilanden en IJsland. Vanaf 22 mei werd deelgenomen aan de zoektocht naar de Bismarck. Eind juni werd de Galatea weer naar de Middellandse Zee gezonden om deel uit te gaan maken van het 15th Cruiser Squadron, Mediterranean Fleet.[3]
Op 29 juni werd de overtocht via Kaap de Goede Hoop en het Suez Kanaal naar Alexandrië ondernomen en op 29 augustus nam het schip haar positie in in de oostelijke Middellandse Zee. Vanaf 20 september nam men hierbij deel aan bombardementen op en rond Tobroek. In november 1941 voegde het schip zich bij Force B als ondersteuningseenheid voor operaties van Force K ter onderschepping van Italiaanse konvooien. Hierbij werd het op 8 december ingezet bij Derna voor kustbombardementen. Op 13 december werd HMS Galatea met twee andere schepen opgeroepen zich bij Force K te voegen voor een onderschepping van een konvooi tussen Taranto en Noord-Afrika. Toen op 14 december deze actie werd afgeblazen, trokken de schepen terug richting Alexandrië om zich weer bij Force B te voegen. In de nacht van 14 op 15 december werd HMS Galatea in het naderingskanaal tussen de mijnenvelden geraakt door torpedo's van de U 557. Het schip zonk binnen drie minuten. Rond de 150 opvarenden konden worden gered.[4]
Naam: | HMS Galatea (71) |
Callsign/Registratie: |
/ |
Bouwer: |
Scotts Shipbuilding and
Engineering Company, Greenock, Schotland |
Bouwnummer: |
geen |
Type/Klasse: |
Lichte-kruiser / Arethusa-klasse |
Waterverplaatsing: |
5.220 t (standaard) 6.665 t (beladen) |
Lengte: |
154,20 meter |
Breedte: |
15,50 meter |
Diepgang: |
4,20 meter |
Aandrijving: |
vier Parsons turbines vier Admiralty boilers vier schachten 64.000 shp (47.725 kW) |
Snelheid: |
32,25 knopen (59,26 km/u) |
Bereik: |
? km (bij ? knopen) |
Bepantsering: |
romp: 51mm dek: 51 mm koepels: 25 mm brug: 25 mm |
Bewapening: |
Na bouw: 3x2 BL 152 mm geschut 4x1 QF 102 mm Mk V luchtafweergeschut 2x4 12,7 mm machinegeweren 2x 533 mm torpedolanceerbuizen na april 1941: 3x2 BL 152 mm geschut 2x4 40 mm pom-pom luchtafweergeschut 3x1 20 mm Oerlikon luchtafweergeschut 2x4 12,7 mm machinegeweren 2x 533 mm torpedolanceerbuizen |
Bemanning |
500 |
Captain John Hereward Edelsten
(Kapitein ter Zee) |
15 april 1935 - oktober 1935 |
Captain Edward Gerald Hyslop
Bellars (Kapitein ter Zee) |
1 juni 1938 |
Captain Brian Betham Schofield (Kapitein ter Zee) | 27 februari 1940 |
Captain Edward William Boyd Sim (Kapitein ter Zee) | 1 maart 1941 - 14/15 december
1941 |