De Kinu werd als naam gegeven aan het schip dat oorspronkelijk de Otonase zou gaan heten. Het werd op stapel gezet volgens het 8-8 plan uit 1920. Het schip werd vanaf het begin van de Tweede Wereldoorlog in december 1941 tot aan het einde van de oorlog ingezet in de omgeving van Malakka en Nederlands-Indië. Tijdens de invasie van Malakka en Singapore werd het beschadigd door Britse en Nederlandse luchtaanvallen. Op 26 oktober 1944 werd ze tijdens de Slag om Samar in de buurt van Masbate door Amerikaanse vliegtuigen tot zinken gebracht.
Gebouwd door: |
Kiel gelegd: |
Te
waterlating: |
In dienst: |
Einde: |
Kawasaki, Kobe |
27 januari 1921 |
29 mei 1922 |
10 november 1922 |
26 oktober 1944 (gezonken) |
Bouwnummer: ? |
||||
Indeling: |
Datum in: |
Datum uit: |
Gegevens: |
|
10 november 1922 |
? |
Kure Marinedistrikt |
||
20 november 1941 |
? |
vlaggenschip Dai 4
Sensui Sentai (4e Onderzeeboot Eskader) |
||
? |
? |
Kruiser Divisie 7 |
||
10 maart 1942 |
? |
Kruiser Divisie 16 |
De Lichte-kruiser Kinu werd op 17 januari 1921 op stapel gezet bij de werf van Kawasaki in Kobe. Het schip was vernoemd naar de rivier Kinu in de prefectuur Tochigi, Japan. Op 29 mei 1922 werd het schip te water gelaten en op 10 november 1922 afgeleverd. Het schip was het tweede van de tweede reeks binnen de Nagara-klasse (1921), welke eind 1920 waren besteld.[1][2]
De Kinu had een lengte van bijna 163 meter en een standaard waterverplaatsing van 5.088 ton. Met haar Gihon geschakelde turbines kon een snelheid gegenereerd worden van 36 knopen (67 km/u). Bij een maximale hoeveelheid brandstof en een kruissnelheid van 10 knopen (19 km/u) had het schip een bereik van 17.000 km. Zoals alle Nagara-klasse schepen had de Kinu bij de bouw een brug met ingebouwde vliegtuighangar waarvan de opening naar voren was gericht. Boven de geschutstoren voor de brug was een platform aangebracht waarop het vliegtuig kon worden geplaatst voordat het in het water werd gelaten.[3]
Al op 20 december 1923 moest het schip weer het dok in vanwege problemen met al haar vier turbines. Deze werden dan ook vervangen. In mei 1924 was het schip weer gereed. In oktober 1930 ontving de Kinu als test een Type No. 2 Model 2 katapult.[4]
In de jaren 1934 en 1935 opereerde de Kinu voornamelijk als trainingsschip. In april 1934 kreeg het schip een Type No. 2 Model 3 katapult tussen de geschutskoepels No. 5 en No. 6. Tijdens de Tweede Chinees-Japanse oorlog werd de Kinu van 1937 tot 1938 ingezet langs de Centraal- en Zuid-Chinese kust.[5]
Vanaf 20 november 1941 fungeerde de Kinu als vlaggenschip voor Kaigun-shosho (Schout-bij-nacht) Setsuzo Yoshitomi's 4e Onderzeeboot Eskader. Met als basis Hainan ondersteunde het schip de invasie van Brits Maleisië. Op 13 december 1941 voer het schip uit ter ondersteuning van de invasie bij Kuantan, Maleisië. Van 17 tot 24 december werd deelgenomen aan de landingen bij Brunei, Miri, Seria en Kuching in Sarawak. Na een onderbreking ter bevoorrading in Cam Ranh, Indochina, keerde het schip in maart 1942 terug richting de Nederlands-Indische archipel om deel te nemen aan landingen in Maleisië, Sarawak en op Java. Bij deze operaties werd Kinu licht beschadigd bij luchtaanvallen.[6]
Vanaf 10 maart 1942 opereerde de Kinu bij Kruiser Divisie 16 vanuit Makassar en Ambon. Tussen 29 maart 1942 en 23 april 1942 was het schip betrokken bij de invasie van Nederlands Nieuw Guinea, waarna het schip naar Kure kwam voor onderhoud. Vanaf juni 1942 tot september 1942 werd het schip ingezet bij patrouilles in de Javazee. Dei maand bracht de Kinu troepen naar de Solomon eilanden en Bougainville. Tot in januari 1943 werden patrouilles uitgevoerd in de Timor zee.[7]
Op 23 juni 1943 werd de Kinu samen met andere schepen, in Amboina gebombardeerd door een eenheid Consolidated B-24 bommenwerpers van 319th Squadron, 90th Bomb Group (H). De licht beschadigde Kinu werd naar Kure gestuurd voor reparatie en modernisering.[8]
Bij de modernisering werden No. 5 en No. 7 geschutskoepels verwijderd, evenals de katapult. Ter vervanging kreeg het schip een dubbelloops 12,7 cm / 40 Type 89 geschut en twee drieloops Type 96 25mm luchtafweerkanonnen. Daarnaast ontving het schip een Type 21 radar en dieptebommenrails op haar achterschip. Op 14 oktober 1943 was het schip gereed en werd gelijk naar Singapore gezonden. Het schip verbleef in deze regio tot in mei 1944. Op 27 mei 1944 nam de Kinu deel aan acties tegen de Amerikaanse Operatie Horlicks, de herovering van Biak. Deze operatie werd echter afgeblazen toen B-24 bommenwerpers de Japanse vloot zagen aankomen. Vervolgens opereerde het schip wederom in de Nederlands-Indische archipel en rond de Filippijnen.[9][10]
Op 25 oktober 1944 kwam de Kinu aan bij Cagayan voor het ophalen van Japanse troepen. De volgende dag, in de Visayanzee werd het smaldeel van Kinu aangevallen door bommenwerpers van Task Group 77.4. Een TBM Avenger bommenwerper van de USS Manila Bay (CVE-61) wist twee treffers op de Kinu te plaatsen. Om 11.30 uur vielen twee nieuwe golven de Kinu aan waarbij een derde treffer werd geplaatst. Dit maal brak aan boord van de Kinu brand uit. De meeste opvarenden die nog in leven waren, werden door toegesnelde escorteschepen gered. Om 17.30 uur zonk de Kinu op 71 km ten Zuidwesten van Masbate, Filippijnen. Op 20 december 1944 werd het schip van de marine lijst geschrapt.[11]
Naam: | Kinu |
Callsign/Registratie: |
? |
Bouwer: |
Kawasaki, Kobe |
Bouwnummer: |
? |
Type/Klasse: |
Lichte-kruiser / Nagara-klasse (1921) |
Waterverplaatsing: |
5832 BRT |
Lengte: |
162,99 meter |
Breedte: |
14,76 meter |
Diepgang: |
4,90 meter |
Aandrijving: |
4 schachten Gihon turbines 12 Kampon boilers 90,000 shp (67,000 kW) |
Snelheid: |
36 knopen (67 km/u) |
Bereik: |
17.000 km (bij 10 knopen) |
Bepantsering |
Romp: 60 mm Dek: 30 mm |
Bewapening: |
Bij bouw: 7x 14 cm/50 3e jaar Type geschut 2x 8 cm/40 3e jaar Type geschut 8x 533 mm torpedo lanceerbuizen (4x2) 48 zeemijnen Uiteindelijk: 5x 14 cm/50 3e jar Type geschuts 2x 12.7 cm/40 Type 89 geschut 2x drieloops, 2x dubbelloops Type 96 25 mm luchtafweergeschut 10x Type 93 13.2 mm machinegeweren 8x 533 mm (21.0 in) torpedo tubes (4x2) |
Bemanning |
438 |
Kaigun-daisa Umakichi Yano (Kapitein) | 10 mei 1922 |
Kaigun-daisa Koshiro Oikawa (Kapitein) | 1 december 1923 |
Kaigun-daisa Tadashi Takeuchi (Kapitein) | 10 januari 1924 |
Kaigun-daisa Sunao Matsuzaki (Kapitein) | 10 november 1924 |
Kaigun-daisa Nihei Sezaki (Kapitein) | 1 december 1925 |
Kaigun-daisa Yaichi Ono (Kapitein) | 1 november 1926 |
Kaigun-daisa Takashi Obata (Kapitein) | 15 november 1927 |
Kaigun-daisa Toshiro Tajiri (Kapitein) | 10 december 1928 |
Kaigun-daisa Ryukichi Nakajima (Kapitein) | 30 november 1929 |
Kaigun-daisa Ikuta Sakamoto (Kapitein) | 1 december 1930 |
Kaigun-daisa Takeo Sakura (Kapitein) | 1 december 1931 |
Kaigun-daisa Tsuyoshi Kowata (Kapitein) | 15 november 1933 |
Kaigun-daisa Yoshikazu Endo (Kapitein) | 1 november 1934 |
Kaigun-daisa Shigeyoshi Miwa (Kapitein) | 15 november 1935 |
Kaigun-daisa Shigeru Ishikawa (Kapitein) | 1 december 1936 |
Kaigun-daisa Sohei Tashiro (Kapitein) | 1 december 1937 |
Kaigun-daisa Seishichi Watanabe (Kapitein) | 15 december 1938 |
Kaigun-daisa Aiji Hashimoto (Kapitein) | 15 november 1939 |
Kaigun-daisa Yasutaka Ito (Kapitein) | 20 april 1940 |
Kaigun-daisa Akira Yamaki (Kapitein) | 2 december 1940 |
Kaigun-daisa Shunsaku Nabeshima (Kapitein) | 15 maart 1941 |
Kaigun-daisa Yoshio Kato (Kapitein) | 11 augustus 1941 |
Kaigun-daisa Yoshio Uehara (Kapitein) | 12 december 1942 |
Kaigun-daisa Tokushi Itakura (Kapitein) | 22 maart 1943 |
Kaigun-daisa Harumi Kawasaki (Kapitein) | 4 februari 1944 - 26 oktober 1944 |