TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De s.s. Patia werd eind 1940 door de Admiralty overgenomen om te dienen als Ocean Boarding Vessel, maar al spoedig na de overname omgebouwd tot Fighter Catapult Ship. Begin 1941 kwam de HMS Patia in dienst bij de Royal Navy. Op 27 april 1941 werd de HMS Patia voor de kust van Northumberland, bij Coquet Island, door Duitse Heinkel He111 bommenwerpers tot zinken gebracht.

    Gegevens


    s.s. Patia nog in haar vooroorlogse dagen Bron: Wilco Vermeer collection
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    Afgebouwd/in dienst
    Einde:
    Cammell Laird Shipyard, Birkenhead, Verenigd Koninkrijk

    14 januari 1922
    maart 1922

    Bouwnummer : 885





    Data:

    Naam:
    Eigendom:
    Indeling:


    s.s. Patia
    Elders & Fyffes Ltd.



    HMS Patia (OBV)
    Royal Navy

    januari 1941
    27 april 1941
    HMS Patia (FCS)
    Royal Navy

    Geschiedenis

    s.s. Patia werd gebouwd door Cammell Laird Shipyard te Birkenhead. Op 14 januari 1922 werd het schip tewatergelaten en kwam in maart 1922 in dienst bij Elders & Fyffes.

    In september 1940 werd het schip door de Admiralty overgenomen om te gaan dienen als Ocean Boarding Vessel. Al snel werd besloten de s.s. Patia om te bouwen tot Fighter Catapult Ship. Als zodanig kwam het in januari 1941 in dienst bij de Royal Navy[1].

    Op 27 april 1941, voer het schip, tijdens haar eerste tocht, nabij Coquet Island voor de kust van Northumberland toen het werd aangevallen door Heinkel He111H-5, 1H+MH (Werk.Nr. 3677) bommenwerper van 1. Staffel, Kampfgeschwader 26. HMS Patia was juist op weg om haar eerste Hawker Sea Hurricane jager op te halen. Nabij Boulmer, voor de kust van Northumberland viel een Heinkel He111 het schip aan. De bommenwerper verraste de bemanning en liet twee 250 kg bommen vallen. Hoewel de bommen hun doel misten, werden door het machinegeweervuur van de bommenwerper vier bemanningsleden van HMS Patia gedood. De bommenwerper keerde terug en liet nu twee 500 kg bommen vallen. Dit keer stonden de schutters van het geschut van HMS Patia klaar en schoten de bommenwerper neer. Eén van de bommen van het toestel trof echter HMS Patia, waarbij veel bemanningsleden werden gedood. Het schip begon direct te zinken en moest worden verlaten. Aan boord van HMS Patia waren Commander David Marion Burton Baker, zeven overige officieren en 31 manschappen gedood. Van de Heinkel He 111 kwam Gefreiter Johann Schügerl om het leven. Hij verdronk nadat alle bemanningsleden aanvankelijk het toestel wisten te verlaten. Oberfeldwebel Erich Fenchal (piloot), Gefreiter Rudolf Klamand (waarnemer) en Unteroffizier Siegfried Warko (radio telegrafist) werden samen met 25 overlevenden van HMS Patia opgepikt door HMS Chassiron (FY1857)[2].

    Technische gegevens

    Technische gegevens:


     Naam: s.s. Patia (Elders & Fyffes Ltd.)
    HMS Patia (Admiralty)

    Callsign/Registratie:
    145920

     Bouwer:
    Cammell Laird Shipyard, Birkenhead, Verenigd Koninkrijk

     Bouwnummer:
    885

     Tewaterlating:
    14 januari 1922

     Einde:
    27 april 1941

     Type/Klasse:
    Fighter Catapult Ship

     Waterverplaatsing:
    5.355  BRT[3]

     Lengte:
    121,92 m

     Breedte:
    15,54 m

     Aandrijving:
    drie-cylinder stoommachine met drie boilers
    enkele schroef
    447 nhp

     Snelheid:
    13,5 knopen (24 km/u)

     Bewapening:
     2x 15cm geschut (2x1), 1x 7,6 cm (12pdr) AA geschut, 4x 7.7mm (.303") MG AA (4x1)
     (No. 804 Squadron)

     Bemanning:
     65

    Commanding Officers

    Edward Gavin Farr Butler
    Lieutenant Commander
    23 oktober 1940
    januari 1941
    David Marion Burton Baker Commander
    januari 1941
    27 april 1941 (omgekomen)

    Noten

    1. U-boat net
    2. Norman, 2002, pag. 89
    3. Slader, 1994, pag. 60