De s.s. Patia werd eind 1940 door de Admiralty overgenomen om te dienen als Ocean Boarding Vessel, maar al spoedig na de overname omgebouwd tot Fighter Catapult Ship. Begin 1941 kwam de HMS Patia in dienst bij de Royal Navy. Op 27 april 1941 werd de HMS Patia voor de kust van Northumberland, bij Coquet Island, door Duitse Heinkel He111 bommenwerpers tot zinken gebracht.
Gebouwd door: |
Kiel gelegd: |
Te
waterlating: |
Afgebouwd/in
dienst |
Einde: |
Cammell Laird Shipyard,
Birkenhead, Verenigd Koninkrijk |
14 januari 1922 |
maart 1922 |
||
Bouwnummer : 885 |
||||
Data: |
Naam: |
Eigendom: |
||
Indeling: |
s.s. Patia |
Elders & Fyffes Ltd. |
||
HMS Patia (OBV) |
Royal Navy |
|||
januari 1941 |
27 april 1941 |
HMS Patia (FCS) |
Royal Navy |
s.s. Patia werd gebouwd door Cammell Laird Shipyard te Birkenhead. Op 14 januari 1922 werd het schip tewatergelaten en kwam in maart 1922 in dienst bij Elders & Fyffes.
In september 1940 werd het schip door de Admiralty overgenomen om te gaan dienen als Ocean Boarding Vessel. Al snel werd besloten de s.s. Patia om te bouwen tot Fighter Catapult Ship. Als zodanig kwam het in januari 1941 in dienst bij de Royal Navy[1].
Op 27 april 1941, voer het schip, tijdens haar eerste tocht, nabij Coquet Island voor de kust van Northumberland toen het werd aangevallen door Heinkel He111H-5, 1H+MH (Werk.Nr. 3677) bommenwerper van 1. Staffel, Kampfgeschwader 26. HMS Patia was juist op weg om haar eerste Hawker Sea Hurricane jager op te halen. Nabij Boulmer, voor de kust van Northumberland viel een Heinkel He111 het schip aan. De bommenwerper verraste de bemanning en liet twee 250 kg bommen vallen. Hoewel de bommen hun doel misten, werden door het machinegeweervuur van de bommenwerper vier bemanningsleden van HMS Patia gedood. De bommenwerper keerde terug en liet nu twee 500 kg bommen vallen. Dit keer stonden de schutters van het geschut van HMS Patia klaar en schoten de bommenwerper neer. Eén van de bommen van het toestel trof echter HMS Patia, waarbij veel bemanningsleden werden gedood. Het schip begon direct te zinken en moest worden verlaten. Aan boord van HMS Patia waren Commander David Marion Burton Baker, zeven overige officieren en 31 manschappen gedood. Van de Heinkel He 111 kwam Gefreiter Johann Schügerl om het leven. Hij verdronk nadat alle bemanningsleden aanvankelijk het toestel wisten te verlaten. Oberfeldwebel Erich Fenchal (piloot), Gefreiter Rudolf Klamand (waarnemer) en Unteroffizier Siegfried Warko (radio telegrafist) werden samen met 25 overlevenden van HMS Patia opgepikt door HMS Chassiron (FY1857)[2].
Technische gegevens: |
||
Naam: | s.s. Patia (Elders & Fyffes
Ltd.) HMS Patia (Admiralty) |
|
Callsign/Registratie: |
145920 |
|
Bouwer: |
Cammell Laird Shipyard,
Birkenhead, Verenigd Koninkrijk |
|
Bouwnummer: |
885 |
|
Tewaterlating: |
14 januari 1922 |
|
Einde: |
27 april 1941 |
|
Type/Klasse: |
Fighter Catapult Ship |
|
Waterverplaatsing: |
5.355 BRT[3] |
|
Lengte: |
121,92 m |
|
Breedte: |
15,54 m |
|
Aandrijving: |
drie-cylinder stoommachine met
drie boilers enkele schroef 447 nhp |
|
Snelheid: |
13,5 knopen (24 km/u) |
|
Bewapening: |
2x 15cm geschut (2x1), 1x
7,6 cm (12pdr) AA geschut, 4x 7.7mm (.303") MG AA (4x1) (No. 804 Squadron) |
|
Bemanning: |
65 |
Edward
Gavin Farr Butler |
Lieutenant Commander |
23 oktober 1940 |
januari 1941 |
David Marion Burton Baker | Commander |
januari 1941 |
27 april 1941 (omgekomen) |