TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Yokosuka B3Y was een torpedobommenwerper voor vliegdekschepen, ontwikkeld in de beginjaren 1930. Hoewel de meeste toestellen in 1940 al waren vervangen door de Nakajima B5N, vlogen deze toestellen in december 1941 nog vanaf het vliegdekschip Hosho. De laatste toestellen werden nog tot 1943 als trainingsvliegtuigen gebruikt.


    De K-314 van vliegdekschip Kaga Bron: Wilco Vermeer collection

    Ontwikkeling

    In 1932 werden de specificaties uitgevaardigd voor een aan boord van vliegdekschepen gestationeerde torpedobommenwerper. Aichi, Mitsubishi en Nakajima tekenden alle drie in en bouwden een prototype. Geen van de drie kon echter op tevredenheid van de marineleiding rekenen. Ondertussen werden in 1934 weer nieuwe specificaties uitgevaardigd, ditmaal ter vervanging van de verouderde Yokosuka B3Y toestellen. Mitsubishi, Nakajima en de eigen Dai-Ichi Kaigun Gijitsusho (1e Technische Marine Luchtdepot) te Yokosuka. De Dai-ontwerper Sanae Kawasaki bracht een ontwerp gebaseerd op beschikbare materialen, waaronder de Kawanishi E7K vleugels. De romp werd zodanig geconstrueerd, dat het eenvoudig met verschillende motoren kon worden uitgerust. 

    Het eerste prototype vanuit Yokosuka kwam eind 1935 en werd voortgedreven door een Hiro Type 91 motor met een vermogen van 750 pk. De volgende twee prototypen liet men vliegen met een 715 pk zware Nakajima Kotobuki 3 motor. Hierna volgden nog een vierde en vijfde prototype met een 840 pk Nakajima Hikari 2 motor. Een vergelijking met de Mitsubishi Ki-12 en de Nakajima B4N gaf een duidelijk voordeel te zien voor het Yokosuka-ontwerp. De laatste motor werd de standaard.

    Yokosuka B4Y1, Marine Type 96 Vliegdek Aanvalsbommenwerper

    De Yokosuka B4Y1 werd besteld als Marine Type 96 Vliegdek Aanvalsbommenwerper. Tussen de jaren 1936 en 1938 werden in totaal 200 toestellen geproduceerd (37 door Nakajima, 135 door Mitsubishi en 28 door de Dai-Juichi Kaigun Kokusho ofwel 11e Marine Luchtdepot). Het enige verschil tussen de laatste prototypen en het productiemodel was een afsluitbare kap op de achterste cockpit. In 1940 werd het toestel vervangen door de Nakajima B5N. Alleen het kleine vliegdekschip Hosho was ten tijde van de aanval op Pearl Harbour nog uitgerust met een eenheid Yokosuka B4Y toestellen. Ook deze zouden snel vervangen worden, waarna de laatste exemplaren hun leven als trainingsvliegtuigen hebben gesleten, totdat ze in 1943 werden afgedankt.


    De 3-386 van de 12 Kokutai Bron: Wilco Vermeer collection

    Technische gegevens

     Type: Yokosuka B4Y1
     Taak:
    Torpedobommenwerper
     Bemanning:
    2
     Spanwijdte:
    15,00 meter
     Vleugeloppervlakte:
    50,00 m2
     Lengte:
    10,15 meter
     Hoogte:
    4,36 meter
     Gewicht:
    Leeggewicht: 2.000 kg
    Max. gewicht: 3.600 kg
     Motor:
    1x Nakajima Hikari 2 motor
    840 pk (? kW)
     Snelheid:
    Max. snelheid: 278 km/u
    Kruissnelheid: ? km/u
     Bereik:
    1.574 km
     Plafond:
    6.000 meter
     Bewapening:
    1 x 7,7 mm type 92 mitrailleur in de achterste cockpit
    1 torpedo, 800 kg of
    2 bommen 250 kg onder de romp
     Productie:
    200

    Definitielijst

    mitrailleur
    Machinegeweer, een automatisch, zwaar snelvuurwapen.
    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.