Het Noorse kustverdedigings- / pantserschip Tordenskjold was de naamgever van de Tordenskjold-klasse. Tegen het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog fungeerde het schip als depotschip. Het schip werd ten tijde van de Duitse bezetting van Noorwegen buitgemaakt door de Kriegsmarine en verbouwd tot drijvende flakbatterij Nymphe. Na de Tweede Wereldoorlog nam de Noorse marine het schip weer in dienst als verblijfsschip tot het in 1948 werd gesloopt.
Gebouwd
door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
Aflevering: |
Einde: |
Armstrong,
Whitworth & Co, Low Walker |
18 maart 1896 |
18 maart 1897 |
2 april 1898 |
1948 (sloop) |
Bouwnummer : 649 |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum
uit: |
Gegevens: |
|
18 maart 1898 |
eind jaren 1930 |
Kustverdedigingsscip
KS Tordenskjold |
||
eind jaren 1930 |
mei 1940 |
Depotschip KS
Tordenskjold |
||
? |
mei 1945 |
Flak-Batterie Nymphe |
||
1946 |
1947 |
Verblijfsschip KS
Tordenskjold |
De KS Tordenskjold, formeel Pantserskipet Tordenskjold, was een kustverdedigingsschip, welke samen met de KS Harald Haarfagre de Tordenskjold-klasse formeerde. Het schip werd besteld in het kader van het herbewapeningsprogramma ter voorbereiding op de verzelfstandiging van Noorwegen uit de unie met Zweden. De Tordenskjold was genoemd naar Peter Wessel Tordenskjold een Noorse zeeheld uit de tijd van het Koninkrijk Denemarken-Noorwegen.[1]
Het schip was een typisch pantserschip uit de tijd voor de Dreadnought. Hoewel kleiner, was het opgebouwd als een slagschip uit die tijd, bewapend met twee stuks 21 cm geschut en zes stuks 12 cm geschut, evenals kleiner ondersteunend geschut. Het schip was relatief zwaar bepantserd.[2][3]
Het schip opereerde als kustverdedigingsschip tot 1918, waarna het een opleidingsschip werd. In de jaren 1930 werd het uit de vaart genomen en opgelegd als depotschip. Over de bevelhebbers is weinig bekend, alleen dat Kommandör Sigurd Scott Hansen (Kapitein ter zee) van 1912 tot 1913 de Kommandant van het schip was.
Naam: | KS Tordenskjold |
Callsign/Registratie: |
? |
Bouwer: |
Armstrong, Whitworth & Co,
Low Walker |
Bouwnummer: |
649 |
Type/Klasse: |
Pantzerschip /
Tordenskjold-klasse |
Waterverplaatsing: |
3.435 t |
Lengte: |
85,34 meter |
Breedte: |
14,81 meter |
Diepgang: |
5.09 meter |
Aandrijving: |
2 x VT 3 cilinder R &
W Hawthorn Leslie Ltd, Newcastle 4.560 ihp 2 chachten |
Snelheid: |
16 knopen (29,6 km/h) |
Bereik: |
? km bij ? knopen (? km/h) |
Bewapening: |
2x 210 mm /45 geschut 6x 120 mm /45 geschut 6x 76 mm /40 geschut 6x 37 mm QF geschut 2x 450 mm torpedolanceerbuizen (onder water) |
Bemanning |
245 |
Na de bezetting van Noorwegen door Duitsland in april/mei 1940, werd de Tordenskjold in beslag genomen door de Duitse Kriegsmarine die het schip liet ombouwen tot luchtafweerbatterij en het in dienst nam onder de naam Nymphe (1940). Hiertoe was het schip uitgerust met zes stuks 10,5 cm luchtafweergeschut, twee 40 mm en 14 stuks 20 mm luchtafweergeschut. Toen het Duitse slagschip Scharnhorst in 1943 in de Kafjord in Noorwegen voor anker lag, was het Flakschip Nymphe hier ter verdediging gestationeerd. In mei 1945 raakte het schip beschadigd door een luchtaanval van de RAF waarna het schip zonk.[4][5]
Na de oorlog werd het schip door de Noren gelicht en wederom als Tordenskjold in dienst genomen. Hierbij diende het als drijvende barak. In 1948 werd het schip verkocht om te worden gesloopt.[6]
Naam: | Nymphe (1940) |
Callsign/Registratie: |
? |
Bouwer: |
Armstrong, Whitworth & Co,
Low Walker (bouw) |
Bouwnummer: |
649 (Tordenskjold) |
Type/Klasse: |
Pantzerschip /
Tordenskjold-klasse |
Waterverplaatsing: |
3.858 lt (3.920 t) |
Lengte: |
85,34 meter |
Breedte: |
14,81 meter |
Diepgang: |
? meter |
Aandrijving: |
2 x VT 3 cilinder R &
W Hawthorn Leslie Ltd, Newcastle 4.560 ihp 2 chachten |
Snelheid: |
? knopen (? km/h) |
Bereik: |
? km bij ? knopen (? km/h) |
Bewapening: |
6x 10.5 cm Flak 38
luchtafweergeschut 2x 40 mm Bofors luchtafweergeschut 14x 20 mm Flak 30 luchtafweergeschut 2x 20 mm Flak-vierling (vanaf 1944) |
Bemanning |
? |