De A 2 was een Noorse onderzeeboot van de Noorse A-klasse. Het schip was bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog al sterk verouderd en diende bij de 1. Undervannsbatdivisjon (1e Onderzeebootdivisie). Het schip werd op 9 april 1940 zwaar beschadigd door Duitse mijnenvegers, waarna het wrak moest worden opgegeven. Het schip was onherstelbaar beschadigd en werd gesloopt.
Gebouwd
door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
Aflevering: |
Einde: |
Krupp
Germaniawerft, Kiel |
15 januari 1912 |
15 maart 1913 |
19 maart 1914 |
9 april 1940 (onherstelbaar beschadigd) |
Bouwnummer : ? |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum
uit: |
Gegevens: |
|
19 maart 1914 |
9 april 1940 |
KS A 2, 1.
Undervannsbatdivisjon, Noorse Marine |
De A 2-klasse onderzeeboot KS A 2 werd op 11 mei 1911 besteld bij de firma Krupp. De kiel voor de A 2 werd op 15 januari 1912 gelegd aan de Germaniawerft in Kiel. Op 15 maart 1913 werd het schip te water gelaten en op 19 maart 1914 afgeleverd. Samen met de bijna gelijkwaardige onderzeeboor KS Kobben (1909) en A 2-klasse zusterschepen KS A 3 en KS A 4 werd het schip ingedeeld bij de 1. Undervannsbatdivisjon (1e Onderzeebootdivisie). Ten tijde van de Duitse inval in Noorwegen, tijdens Operatie Weserübung, diende het schip, hoewel ernstig verouderd, nog steeds bij de 1. Undervannsbatdivisjon.[1]
Ten tijde van de Duitse aanval op Noorwegen werden de schepen van de 1. Undervannsbatdivisjon vanuit hun basis Teie naar de Tönsbergfjord gezonden. De A 2, onder bevel van Orlogskaptein F. Fjelstad, positioneerde zich ten noorden van de mijnenbarrière Bollaerene-Rauer. Rond 05.00 uur op 9 april 1940 ontdekte de A 2 twee Duitse marineschepen nabij Vallö en besloot te duiken. Kort daarna werd het schip aangevallen door de Duitse Räumboote R 22 (1939) en R 23 (1939). Met dieptebommen wisten de Duitse schepen de A 2 aan de oppervlakte te dwingen en namen het schip in bezit en de bemanning gevangen. Later werd het schip door de Noorse marine verlaten teruggevonden en naar het onderzeebootstation Teie bij Tönsberg gebracht. Hier werd het op 12 april 1940 weer door de Duitsers in beslag genomen. Het schip was dusdanig beschadigd dat de Duitsers het lieten slopen.[2]
Naam: | KS A 2 |
Callsign/Registratie: |
? |
Bouwer: |
Krupp Germaniawerft, Kiel |
Bouwnummer: |
? |
Type/Klasse: |
Onderzeeboot / A 2-klasse |
Waterverplaatsing: |
270 BRT (270 lt) standaard 342 BRT (337 lt) maximaal |
Lengte: |
46,70 meter |
Breedte: |
4,78 meter |
Diepgang: |
2,80 meter |
Aandrijving: |
2x Krupp dieselmotoren 700 pk (520 kW) 2x Electromotoren 380 shp (280 kW) |
Snelheid: |
14,2 knopen (26,3 km/u) boven
water 9 knopen (17 km/u) onder water |
Bereik: |
3.000 km bij 9 knopen (17 km/h)
boven water 190 km bij 3 knopen (5,6 km/u) onder water |
Bewapening: |
3x 450 mm torpedolanceerbuizen 1x 76 mm geschut |
Bemanning |
16 |