De Onderzeeboten van de Noorse A 2-klasse waren onderzeeboten tussen 1913 en 1914 gebouwd aan de Krupp Germaniawerft te Kiel, naar Duits ontwerp. De klasse bestond aanvankelijk uit vier onderzeeboten, waarvan de laatste, KS A 5, door de Reichsmarine bij aanvang van de Eerste Wereldoorlog in beslag werd genomen en in gebruik werd genomen als SM UA. De overige, wel aan Noorwegen geleverde schepen deden dienst tot aan de Tweede Wereldoorlog en gingen allen in april 1940 verloren.
KS A 2 |
15 januari 1912:
kiellegging 15 maart 1913: tewaterlating 19 maart 1914: aflevering 9 april 1940: onherstelbaar beschadigd 12 april 1940: voor sloop bestemd |
KS A 3 |
30 januari 1912:
kiellegging 29 maart 1913: tewaterlating 6 mei 1914: aflevering 15 april 1940: afgezonken door bemanning |
KS A 4 |
30 maart 1912:
kiellegging 15 maart 1913: tewaterlating 30 mei 1914: aflevering 15 april 1940: afgezonken door bemanning |
KS A 5 / SM U0 /
SM UA |
4 april 1913:
kiellegging 9 mei 1914: tewaterlating 14 augustus 1914: aflevering als SM U0, Reichsmarine augustus/september 1914: omgedoopt tot SM UA, Reichsmarine 24 november 1918: overgave Harwich april 1919: gezonken op sleeptouw bij Folkestone |
Op 11 mei 1911 bestelde de Noorse Marine een viertal onderzeeboten bij Krupp. De schepen werden gebouwd aan de Germaniawerft in Kiel. De vier schepen waren afgeleid van de, eveneens bij de Germaniawerft van Krupp gebouwde, eerste Noorse onderzeeboot de KS Kobben (1909). Ze waren echter iets groter (ruim 46 meter ten opzichte van de ruim 39 meter van de Kobben). Bij aflevering van de eerste drie schepen, werden ze ingedeeld bij de 1. Undervannsbatdivisjon (1e Onderzeebootdivisie), waarbij ook de Kobben was ingedeeld. Dit laatste schip ontving hierbij de naam KS A 1. Het vierde schip in deze A 2-klasse, de KS A 5, werd vanwege de uitbraak van de Eerste Wereldoorlog door de Duitse Reichsmarine in beslag genomen tijdens de bouw en als SM U0 (later SM UA) in dienst genomen. Dit schip viel aan het eind van de Eerste Wereldoorlog in Geallieerde handen maar zonk tijdens een versleping.[1]
De A 2-klasse schepen waren weliswaar gebaseerd op de Kobben maar waren zoals aangegeven groter. De schepen hadden een lengte van 46,47 meter bij een standaard waterverplaatsing van 242 ton boven water en 53 ton onder water. De schepen werden aangedreven door twee Krupp dieselmotoren van 350 pk elk of twee electromotoren van 190 pk elk. Men kon hiermee een snelheid van 14 knopen (25,93 km/u) boven water en 9 knopen (16,67 km/u) onder water behalen. De bewapening bestond uit twee 450 mm torpedolanceerbuizen in de boeg, één 450 mm torpedolanceerbuis achter en een 76 mm dek kanon. De bemanning bestond uit 16 personen.
Bij de ingebruikname bezat Noorwegen met deze schepen een aantal moderne onderzeeboten. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, waren deze schepen echter ernstig verouderd maar nog steeds in dienst bij de 1. Undervannsbatdivisjon. Toen Duitsland in april 1940 Noorwegen binnen viel tijdens Operatie Weserübung, werden de schepen vanuit hun basis in Horten naar de Tönsbergfjord gezonden ter bescherming van de Noorse kust aldaar. De KS A 2 raakte hierbij op 9 april 1940 dusdanig beschadigd dat het schip later moest worden gesloopt. De twee anderen, KS A 3 en KS A 4 werden op 15 april 1940 door de eigen bemanning tot zinken gebracht ter voorkoming dat ze in handen van de Kriegsmarine vielen. De Kriegsmarine heeft nog diverse pogingen gedaan om beide schepen te lichten. Dit mislukte echter.[2][3]
Klasse: | A 2-klasse |
Aantal in klasse: |
4 |
Land: |
Noorwegen |
Type: |
Onderzeeboot |
Waterverplaatsing: |
270 BRT (270 lt) standaard 342 BRT (337 lt) maximaal |
Lengte: |
46,70 meter |
Breedte: |
4,78 meter |
Diepgang: |
2,80 meter |
Aandrijving: |
2x Krupp dieselmotoren 700 pk (520 kW) 2x Electromotoren 380 pk (280 kW) |
Snelheid: |
14,2 knopen (26,3 km/u) boven
water 9 knopen (17 km/u) onder water |
Bereik: |
3.000 km bij 9 knopen (17 km/h)
boven water 190 km bij 3 knopen (5,6 km/u) onder water |
Bewapening: |
3x 450 mm torpedolanceerbuizen 1x 76 mm geschut |
Bemanning: |
16 |