TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

Met het ontwerp van de Hr. Ms. O 16 begon voor de afdeling Scheepsbouw van het Nederlandse Ministerie van Marine een nieuw tijdperk. Hoewel het schip bedoeld was als verdere ontwikkeling van de schepen van het type K XVIII, werd het toch een heel nieuw ontwerp. Het schip werd in 1936 in dienst genomen. Op 15 december 1941 liep het schip op een mijn en zonk.


Bron: Ministerie van Defensie / Wikipedia

Gegevens

Gebouwd door:
Kiel gelegd:
Te waterlating:
In dienst:
Einde:
Kon. Mij. de Schelde
Vlissingen
28 december 1933
27 januari 1936
26 oktober 1936
15 december 1941
(gezonken)
Bouwnummer : 200





Geschiedenis

De Hr. Ms. O 16 werd het eerste ontwerp van de pas in dienst van het ministerie getreden ir. G. de Rooy en werd samengesteld met behulp van een nieuwe lastechniek. Deze techniek stelde de bouwers in staat om onderzeeboten te construeren die in staat waren om een veel grotere druk te weerstaan. Andere verbeteringen die werden aangebracht waren een modernere inrichting en grotere manoeuvreerbaarheid.[1]

Met de nieuwe technieken zouden vanaf dit moment de Nederlandse onderzeeboten een topkwaliteit bezitten die tijdens de Tweede Wereldoorlog van pas zou komen. Daarnaast werden de schepen een stuk groter dan hun voorgangers, wat de zeewaardigheid en de inzetbaarheid alleen maar ten goede kwam. De Hr. Ms. O 16 was tevens de eerste onderzeeboot ter wereld die zou worden voorzien van een snorkel systeem, waardoor ook onder water de dieselmotoren konden worden gebruikt. De kiel werd gelegd in december 1933 aan de scheepswerf De Schelde in Vlissingen en op 27 januari 1936 werd het te water gelaten.[2]


O 16 aan de afbouwkade in Vlissingen Bron: Wilco Vermeer collection

De Hr. Ms. O 16 kwam op 26 oktober 1936 in dienst bij de Koninklijke Marine. Haar eerste operationele taak volgde al in april 1937, toen het schip tijdens de Spaanse Burgeroorlog voor konvooidienst naar Gibraltar werd gestuurd. In 1939 vertrok het schip naar Nederlands-Indië waar het op 4 januari 1940 in aanvaring kwam met de torpedobootjager Hr. Ms. Witte de With. De onderzeeboot bleef onbeschadigd, terwijl de Hr. Ms. Witte de With slechts lichte averij opliep. Bij het uitbreken van de oorlog in Nederland op 10 mei 1940 deed de Hr. Ms. O 16 escortedienst tussen Indië en Zuid Afrika waarin het samen optrok met de Hr. Ms. K VII.[3][4][5]

In november 1941 werden de beide schepen ter beschikking gesteld aan de Britse marine om deze bij te staan bij een eventuele Japanse aanval op Malakka en Singapore. Op 1 december werd de gehele Nederlandse 1e Onderzeeboot Divisie onder Brits bevel geplaatst en kregen ze als thuisbasis Singapore. De Nederlandse onderzeeboten kregen de taak te patrouilleren in de Zuid-Chinese Zee. Bij het uitbreken van de vijandelijkheden op 8 december, kwam de Hr. Ms. O 16 gelijk in actie. In de daaropvolgende dagen maakte de Hr. Ms. O 16 diverse slachtoffers: drie transportschepen werden tot zinken gebracht en twee beschadigd. Tijdens een patrouille op 15 december 1941 kwam het schip tijdens de terugtocht naar Singapore in de golf van Siam terecht in een mijnenveld en liep op een mijn. Slechts één bemanningslid overleefde het ongeval.[6][7][8]

Het wrak van de Hr. Ms. O 16 werd bij toeval door een visserschip ontdekt en in oktober 1995 herkend als de Hr. Ms. O 16.[9]

Definitielijst

Divisie
Bestond meestal uit tussen de een en vier Regimenten en maakte meestal deel uit van een Korps. In theorie bestond een Divisie uit 10.000 - 20.000 man.
Siam
Benaming van Thailand.
torpedobootjager
(Engels=destroyer) Zeer lichtgebouwd, snel en wendbaar oorlogsschip, bestemd om door verrassingsaanvallen grote vijandelijke schepen met de torpedo tot zinken te brengen.

Technische gegevens


 Naam: Hr. Ms. O 16

 Callsign/Registratie:
O 16

 Bouwer:
Kon. Mij. de Schelde

 Bouwnummer:
200

 Type/Klasse:
Onderzeeboot / geen

 Waterverplaatsing:
1.194 ton bovenwater
984 ton onderwater

 Lengte:
76,53 meter

 Breedte:
6,55 meter

 Diepgang:
3,97 meter

 Aandrijving:
2- 8 cylinder M.A.N.dieselmotoren
1600 pk, Electro: 460 pk

 Snelheid:
18 knopen (33,34 km/u) bovenwater
9 knopen (16,67 km/u) onderwater

 Bereik:
19.000 km (bij 12 knopen) bovenwater
48 km (bij 8,5 knopen) onderwater

 Duikdiepte:
80 meter

 Bewapening:
4x 533 mm torpedolanceerbuizen boeg
2x 533 mm torpedolanceerbuizen hek
2x 533 mm torpedolanceerbuizen midscheeps
1x Bofors 80 mm dek geschut
2x Vickers 40 mm luchtafweer machinegeweren

 Bemanning
36-42

Bevelhebbers

Christiaan Jan Willem van Waning
?
1937
?
Louis Jan Jarman
Luitenant ter Zee 1e Klasse
29 juli 1939
24 maart 1941
Antonie Jacobus Bussemaker[10]
Luitenant ter Zee 1e Klasse
20 september 1941
15 december 1941

Noten

  1. Royen, 1997, pag. 17
  2. Gogin, 2021, pag. 99
  3. Mark, 1997, pag. 83
  4. Bezemer, 1964
  5. Gogin, 2021, pag. 99
  6. Mark, 1997, pag. 83
  7. Bezemer, 1964, pag. 166-170
  8. Gogin, 2021, pag. 99
  9. Mark, 1997, pag. 83
  10. Bezemer, 1964

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
28-03-2014
Laatst gewijzigd:
17-07-2022
Feedback?
Stuur het in!

Gerelateerde thema's

Nieuws

Nederlandse marine was kansloos tijdens de Tweede Wereldoorlog

apr2019

Nederlandse marine was kansloos tijdens de Tweede Wereldoorlog

Onlangs verscheen het 1e deel van het naslagwerk Nederlandse marineschepen 1939-1945, geschreven door Peter Kimenai. We stelden de auteur via e-mail enkele vragen over zijn nieuwe boek. Een recensie volgt later nog.

Lees meer

1e deel van

mrt2019

1e deel van "Nederlandse marineschepen 1939-1945" door Peter Kimenai verschenen

Het eerste deel van het naslagwerk Nederlandse marineschepen 1939-1945 is in maart 2019 gepubliceerd door uitgeverij Lanasta. De schrijver is Peter Kimenai, medewerker van TracesOfWar.nl sinds 2009 en deskundige op het gebied van de Nederlandse marine in oorlogstijd. Dit eerste deel gaat over kruisers, torpedobootjagers, kanonneerboten en escorteschepen.

Lees meer

Gerelateerde boeken