De Type IId U-boot was een groep van zestien onderzeeboten van het basistype Type II U-boot welke tussen 1937 en 1940 werden gebouwd door Deutsche Werke AG in Kiel. Deze schepen waren de grootste van dit type en hadden aanvullende ballasttanks waar ook brandstof in kon worden opgeslagen. Hiermee werd hun bereik nagenoeg verdubbeld ten opzichte van hun voorgangers.
U 137 (1940) |
16 november 1939: kiellegging 18 mei 1940: tewaterlating 15 juni 1940: aflevering 5 mei 1945: gezonken (afgezonken) |
U 138 (1940) |
16 november 1939: kiellegging 18 mei 1940: tewaterlating 27 juni 1940: aflevering 18 juni 1941: gezonken (afgezonken) |
U 139 (1940) |
20 november 1939: kiellegging 28 juni 1940: tewaterlating 24 juli 1940: aflevering 5 mei 1945: gezonken (afgezonken) |
U 140 (1940) |
16 november 1939: kiellegging 28 juni 1940: tewaterlating 7 augustus 1940: aflevering 5 mei 1945: gezonken (afgezonken) |
U 141 (1940) |
12 december 1939: kiellegging 27 juli 1940: tewaterlating 21 augustus 1940: aflevering 5 mei 1945: gezonken (afgezonken) |
U 142 (1940) |
12 december 1939: kiellegging 27 juli 1940: tewaterlating 4 september 1940: aflevering 5 mei 1945: gezonken (afgezonken) |
U 143 (1940) |
3 januari 1940: kiellegging 10 augustus 1940: tewaterlating 18 september 1940: aflevering 5 mei 1945: overgave 22 december 1945: gezonken (afgezonken) |
U 144 (1940) |
10 januari 1940: kiellegging 24 augustus 1940: tewaterlating 2 oktober 1940: aflevering 10 augustus 1941: gezonken (getorpedeerd) |
U 145 (1940) |
29 maart 1940: kiellegging 21 september 1940: tewaterlating 16 oktober 1940: aflevering 5 mei 1945: overgave 22 december 1945: gezonken (afgezonken) |
U 146 (1940) |
30 maart 1940: kiellegging 21 september 1940: tewaterlating 30 oktober 1940: aflevering 5 mei 1945: gezonken (afgezonken) |
U 147 (1940) |
10 april 1940: kiellegging 16 november 1940: tewaterlating 11 december 1940: aflevering 2 juni 1941: gezonken (dieptebommen) |
U 148 (1940) |
10 april 1940: kiellegging 16 november 1940: tewaterlating 28 december 1940: aflevering 5 mei 1945: gezonken (afgezonken) |
U 149 (1940) |
25 mei 1940: kiellegging 19 oktober 1940: tewaterlating 13 november 1940: aflevering 5 mei 1945: gezonken (afgezonken) |
U 150 (1940) |
25 mei 1940: kiellegging 19 oktober 1940: tewaterlating 27 november 1940: aflevering 5 mei 1945: overgave 21 december 1945: gezonken (afgezonken) |
U 151 (1940) |
6 juli 1940: kiellegging 14 december 1940: tewaterlating 15 januari 1941: aflevering 5 mei 1945: gezonken (afgezonken) |
U 152 (1940) |
6 juli 1940: kiellegging 14 december 1940: tewaterlating 29 januari 1941: aflevering 5 mei 1945: gezonken (afgezonken) |
Dit type werd iets groter dan de voorgangers. De schepen hadden een waterverplaatsing van 314 ton boven water en 364 ton onder water. De lengte was slechts iets groter dan die van de Type IIc U-boot, maar met name de omvang an de buitenzijde nam aanzienlijk toe van 4 meter bij de voorgangers tot bijna 5 meter. Ook de snelheid nam iets toe maar vooral het bereik van 10.460 km bij een snelheid van 8 knopen (15 km/u) was een aanzienlijke verbetering. De toren op het schip werd vergroot en kreeg een platform aan de achterzijde voor een stuk luchtafweer. Hiermee was bij aanvang de Type IId sterker bewapend met twee stuks geschut.
Tussen 1939 en eind 1940 werden door de Deutsche Werke AG in Kiel totaal zestien Type IId schepen gebouwd. De schepen werden in dienst gesteld bij de 1. Unterseebootsflottille. In de loop van 1940 werden de schepen verdeeld over de opleidingseenheden 21. Unterseebootsflottille, 22. Unterseebootsflottille en 24. Unterseebootsflottille. Vijf schepen van de 22. Unterseebootsflottille, waren de enige onderzeeboten die door de Kriegsmarine werden vrijgemaakt om in de Baltische Zee ter beschikking te staan ten tijden van operatie Barbarossa, de inval in de Sovjet-Unie. Drie van deze schepen gingen gedurende oorlogsactiviteiten verloren. Tien schepen werden op 5 mei 1945 in Kiel door de eigen bemanning afgezonken. Drie schepen vielen op 5 mei in Britse handen en werden tijdens operatie Deadlight door de Britten tot zinken gebracht.[1][2]
Klasse: | Type IId U-boot |
Aantal in klasse: |
16 |
Land: |
Duitsland |
Type: |
Onderzeeër |
Waterverplaatsing: |
314 t (309 lt) boven water 364 t (358 lt) onder water 460 t (453 lt) totaal |
Lengte: |
43,97 meter |
Breedte: |
4,92 meter |
Diepgang: |
3,93 meter |
Aandrijving: |
2x MWM RS127 S 700 Pk
(510 kW; 690 shp) 2x SSW PG VV 322/36 420 Pk (300 kW; 400 shp) 2 schachten |
Snelheid: |
12,7 knopen (23,05 km/u) boven
water 7,4 knopen (13,7 km/u) onder water |
Bereik: |
10.460 km bij 8 knopen (15 km/u)
boven water 104 km bij 4 knopen (7,4 km/u) onder water |
Bewapening (bij ontwerp): |
3x 533 mm torpedolanceerbuizen
(boeg) 5 torpedo's of 18 TMB mijnen 2x 2 cm L/65 C/30 |
Bemanning: |
25 |