TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Warplane No. 04: Brewster Buffalo

Titel: Warplane No. 04: Brewster Buffalo
Schrijver: Nico Braas
Uitgever: Lanasta
Uitgebracht: maart 2013
Pagina's: 48
Taal: Engels
ISBN: 9789086161645
Omschrijving:

“Warplane No. 04: Brewster Buffalo" is een boek uit dezelfde serie als “Warship No. 01: Cruiser HNLMS Tromp" van uitgever Lanasta. De Engelstalige serie bestaat uit een reeks beschrijvingen van een enkel type oorlogsschip of gevechtsvliegtuig, waarvan sommige een belangrijke of opvallende rol speelden in de Tweede Wereldoorlog. Dit was het geval bij Hr. Ms. Tromp en dit is ook zo bij de Brewster Buffalo.

De Nederlandse auteur Nico Braas (1946) heeft veel ervaring met het vliegen in vele types zweefvliegtuigen. Zijn grootste interesse gaat uit naar vliegtuigen die alleen als prototype zijn gebruikt of die alleen in betrekkelijk kleine hoeveelheden zijn gebouwd. Hij beschikt over een groot eigen archief van duizenden afbeeldingen van vliegtuigen, van over de gehele wereld vanaf de periode 1930. Verder is hij verzamelaar van technische informatie en ontwerpen en beschikt hij over een uitgebreide bibliotheek met boeken over de militaire luchtvaart. Nico Braas heeft al een aantal artikelen in verschillende tijdschriften op zijn naam staan.

“Warplane No. 04: Brewster Buffalo" gaat over de Brewster jachtbommenwerper, die in een viertal verschillende types gebouwd werd vanaf 1937. Het ontwerp was tot stand gekomen naar aanleiding van de vraag van de Amerikaanse marine om een nieuw type jachtvliegtuig, dat vanaf een vliegdekschip gelanceerd kon worden. Men dacht hierbij aan een volgend type dubbeldekker zoals dat al enkele jaren door Grumman geleverd was. De Brewster F2A was echter de eerste enkeldekker, die aan boord van de Amerikaanse vliegdekschepen gebruikt werd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het toestel werd door de Amerikanen de Brewster Buffalo genoemd. Het toestel werd ook verkocht aan landen als Finland, België, Groot-Brittannië en Nederland. In totaal zouden er 509 Brewster Buffalo`s gebouwd worden inclusief de prototypes.

Helaas voor Brewster was de Buffalo al verouderd toen voor de Verenigde Staten in december 1941 de Tweede Wereldoorlog begon. Het toestel werd aan boord van de vliegdekschepen al snel vervangen door Grumman F4F Wildcats. Hoewel de Wildcats eveneens nauwelijks een partij waren voor de superieure Japanse Mitsubishi A6M Zero`s, werden zij in de loop van de jaren sterk verbeterd. De Brewster Buffalo`s gingen begin 1942 over naar de US Marines en speelden een kleine rol tijdens de Slag om Midway. Vanaf het eiland Midway zelf ondernamen de mariniers in hun Buffalo`s een aanval op de eerste Japanse aanvalsgolf. Van de 21 Brewster F2A Buffalo`s werden er 13 uitgeschakeld. Mede hierdoor was de Buffalo in de ogen van vele luchtvaarthistorici een mislukking, maar in de bekwame handen van Finse en Nederlands-Indische gevechtspiloten was het toestel een succes. Het toestel was ten opzichte van de Zero weliswaar langzamer en slechter manoeuvreerbaar, maar had een beter incasserings- en uithoudingsvermogen.

“Warplane No. 04: Brewster Buffalo" bevat een honderdtal fraaie foto`s en grafische afbeeldingen. Het boek omvat slechts 48 pagina`s en dat betekent dus ruim twee afbeeldingen per pagina. Hierdoor is er wat minder ruimte voor tekst en dat is voor sommige lezers of geïnteresseerden, die geen dikke boeken over een bepaald onderwerp willen doorworstelen, een uitkomst. Ondanks dat het boek maar 48 pagina`s en weinig tekst bevat, is het toch een overzichtelijk geheel en biedt het veel informatie over een relatief onbekend type vliegtuig. Net zoals bij “Warship No. 01: Cruiser HNLMS Tromp" gold, geldt ook bij dit boek dat het geringe aantal pagina`s en de softcover het boek heel betaalbaar maken. Verder zal “Warplane No. 04: Brewster Buffalo" ongetwijfeld zijn weg vinden naar de verzamelaar van boeken over gevechtsvliegtuigen en misschien wel naar verzamelaars van deze serie.

Beoordeling: Goed

Informatie

Artikel door:
Peter Kimenai
Geplaatst op:
20-04-2013
Feedback?
Stuur het in!

Afbeeldingen