Liberation Route Europe is gecertificeerd als Cultural Route of the Council of Europe. Met honderden plekken en verhalen in negen verschillende Europese landen, verbindt de route de belangrijkste regio's langs dezelfde route van de geallieerden in 1943-1945.
Het gehele traject bestaat uit themaroutes die per fiets, te voet of per auto kunnen worden afgelegd. Deze routes passeren tal van historische- en interessante locaties en vertellen verhalen vanuit een veelvoud aan perspectieven die belangrijk waren in de laatste fase van de Tweede Wereldoorlog.
Iedere route is voorzien van zogenaamde markers. Dit zijn grote keien of zuilen die zijn voorzien van tekst of mogelijkheden om de verhalen te beluisteren. Daarnaast zijn er vele ‘Vectors of Memory’ geplaatst, die aangeven dat de passant zich op een van de Liberation Routes begeeft.
De routes zijn terug te vinden op de website van Liberation Route Europe of in de app via welke ook veel verhalen te beluisteren zijn.
Duitse kikvorsmannen belagen de bruggen
Een staaltje van durf kun je de actie van de Duitse kikvorsmannen hier wel noemen. Met gevaar voor eigen leven probeerden zij in het nachtelijk duister bommen te leggen rond de pijlers van de spoorbrug en de verkeersbrug van Nijmegen. Zou het hen lukken om ongezien te blijven en de bruggen uit te schakelen?
In september 1944 hadden de kikvorsmannen van het Duitse Marine Einsatzkommando MEK 65 de uiterst gevaarlijke opdracht de Nijmeegse bruggen op te blazen. Van de twaalf kikvorsmannen die de taak hadden om de twee bruggen van Nijmegen onklaar te maken, werden er uiteindelijk tien gevangen genomen door de Britten. Drie daarvan overleden aan de verwondingen die zij hadden opgelopen tijdens hun opdracht. Twee duikers van de eerste groep, met de spoorbrug als doel, wisten uit handen van de geallieerden te blijven. In het snel stromende water van de Waal waren de mannen elkaar kwijtgeraakt. Rond 6 uur 's morgens hoorden de twee duikers een enorme ontploffing, dat was de spoorbrug. De duikers ontvingen daar later een hoge militaire onderscheiding voor.
De Duitsers die de verkeersbrug moesten opblazen waren minder succesvol. De stroming van de Waal was voor hen te sterk en ze werden ontdekt. Onder een spervuur probeerden zij nog wanhopig de bommen te laten zinken en het ontstekingsmechanisme in werking te zetten. Het lukte nog wel, maar de bommen waren volledig uit positie waardoor de bommen slechts minimale schade aanrichtten. De kikvorsmannen waren totaal uitgeput en dreven naar een rivierbank waar ze door de geallieerden gevangen genomen werden.
Audiospot - Duitse kikvorsmannen belagen de bruggen
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!