De gevechten op Omaha beach waren het hevigst van alle landingsstranden. De beschietingen van de geallieerde marine en luchtmacht had niet of nauwelijks effect op de Duitse verdedigingsstellingen. De eerste landingsgolf kreeg dan ook direct te maken met het verwoestende Duitse vuur. De aan land gekomen soldaten waren kansloos en moesten vechten voor hun leven door dekking te zoeken.
Bij de tweede aanvalsgolf moest de 6th Engineer Special Brigade gaten in de obstakels maken. Zij waren hier niet toe in staat, omdat de helft van de engineers en hun materiaal was vertraagd en een derde van het aantal engineers landde op de juiste locatie. Het andere deel werden oosterlijk afgedreven door de stroming.
Van de 16 bulldozers, konden er slechts 3 worden ingezet om de stranding leeg te ruimen van obstakels. Bij het einde van de dag was het aantal doden en gewonden opgelopen tot zo’n 40% van de oorspronkelijke grootte.
De moed voor het ruimen van obstakels onder Duits vuur werd dan ook beloond voor 15 officieren en soldaten, die ieder het Distinguished Service Cross kregen.
Het huidige monument is een vervangend exemplaar van het origineel, dat in 1950 werd overgebracht naar deze locatie vanwege de aanleg van de dijk met daarop de huidige boulevard langs het strand. Na deze verhuizing is het originele monument in de vergetelheid geraakt en door vernielingen was enkel het metselwerk van het monument nog over. Daardoor is in 1998 het originele monument door dit huidige monument vervangen.
Het monument is te vinden naast de restanten van de drijvende brug (floating bridge) die gebruikt werden bij de kunstmatige haven op Omaha beach.
De tekst op het monument:
D Day Omaha beach – 6 June 1944
"The fight for the first thousand yards"
In Memoriam to all members of this command
who lived, fought and died for the cause of freedom.
Col. Paul W. Thompson CE Commanding 6 June 1944
Dedicated Nov 1944
Rededicated June 1998
Veterans of the 6th Engineer Special Brigade.
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!