TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

S.S. Great Britain

SS Great Britain, ontworpen door Isambard Kingdom Brunel, werd in 1843 te water gelaten en was tot 1853 het grootste passagiersschip (ongeveer 360 passagiers) ter wereld. Het was een schip met een stalen romp en een schroefpropeller met veel revolutionaire kenmerken.
Tijdens het laatste deel van de Krimoorlog (1853-56) werd ze gevorderd als troepenschip en vervoerde ze meer dan 44.000 troepen over de oostelijke Middellandse Zee, voornamelijk van Malta naar Constantinopel. Een van de regimenten die ze vervoerde was het 57th (West Middlesex) Regiment of Foot en zij komen voor in verschillende tentoonstellingen in het museum. Sergeant George Gardiner en soldaat Charles McCorrie van de 57th Foot werden tijdens de Krimoorlog onderscheiden met het Victoriakruis. Ze werd ook gebruikt als troepentransportschip tijdens de Indiase opstand van 1857.
In 1882 werd ze omgebouwd tot een zeilend vrachtschip voor het vervoer van kolen in bulk. In 1886 kreeg ze brand aan boord en liep aan de grond in Port Stanley, Falklandeilanden. Ze werd verkocht aan de Falkland Islands Company en gebruikt als kolenbunker. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was de Britse vloot aan het 'bunkeren' in Port Stanley op 8 december 1914, toen de vloot van de Duitse admiraal Graf Spee werd gezien. De Britse vloot voer uit en ving de Duitse vloot en bracht alle schepen tot zinken in wat bekend staat als de Slag om de Falklands.
Na de Slag om de River Plate, op 13 december 1939, toen drie Britse kruisers het opnamen tegen de zware kruiser Graf Spee van de Kriegsmarine, werd de zwaar beschadigde HMS Exeter gedwongen zich terug te trekken in Port Stanley waar volgens de plaatselijke geschiedenis stalen platen uit het wrak van de Great Britain werden gehaald om goede reparaties uit te voeren.
Na te zijn achtergelaten en gezonken in de Falklands werd er geld ingezameld om haar te bergen en terug te brengen naar hetzelfde dok in Bristol van waaruit ze 127 jaar later te water werd gelaten.

Voor de actuele bezoekersinformatie, kunt u terecht op de website van het museum.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: Sharky Ward
  • Foto's: Anthony (Sharky) Ward

Gerelateerde boeken

Duitse Kriegsmarine
Slagschepen