Tijdens de Tweede Wereldoorlog was een van de meest betwiste slagvelden de controle over Lae, de op een na grootste stad van Nieuw-Guinea, en een belangrijke haven aan de noordkust van wat nu PNG is.
Het Japanse leger nam op 8 maart 1942 Lae in. Er was weinig dat de geallieerden konden doen om de landing te voorkomen.
Voorafgaand aan de landcampagnes om Nieuw-Guinea en Lae op de Japanners te heroveren, stuurden de Australiërs een aantal voorwaartse verkenners om het gebied rond de Sepikrivier te patrouilleren (zie foto's) en de inlichtingen terug te geven aan het geallieerde commando.
Een resultaat van deze bovenmenselijke inspanningen in de jungle was het boek "Fear Drive by Feet" van Peter Ryan, een van de klassiekers uit de Tweede Wereldoorlog-literatuur. Daarin beschrijft hij talrijke oversteekplaatsen van de Sepik-rivier, die in zijn verslagen altijd verraderlijk was.
De landcampagne om Lae te heroveren had uitlopers langs de noordkust van Nieuw-Guinea, en vele resulteerden in sombere nederlagen en mislukkingen.
Een van de belangrijkste onderdelen van de landcampagne was het succes van de Australiërs om te voorkomen dat de Japanners de Buna (Kokoda) Trail zouden gebruiken om Port Moresby vanaf de landzijde aan te vallen.
Hoewel de geallieerden de overblijfselen van het Japanse garnizoen uiteindelijk terug naar de noordkust wisten te verdrijven, bleven de onervaren troepen van generaal MacArthur rond Buna zware verliezen lijden.
Het sleutelelement bij de herovering van Lae was een luchtaanval door het 503rd Parachute Infantry Regiment van het Amerikaanse leger op 5 september 1943. General MacArthur keek vanuit een rondvliegend vliegtuig hoe de parachutisten op Nadzab Airfield werden gedropt. Het was de eerste parachutesprong voor het regiment.
Er gaan dagelijks veel vluchten van en naar Lae.
Een uitstekende geschiedenis (meer Amerikaans dan Australisch) van de landcampagnes langs deze kust is te vinden in James P. Duffy’s "War at the End of the World: Douglas MacArthur and the Forgotten Fight for New Guinea, 1942-1945."
De prijs bij al deze gevechten was echter om dicht genoeg bij het Japanse bolwerk Rabaul, op New Britain, te komen. Rabaal fungeerde tijdens een groot deel van de gevechten in Nieuw-Guinea en langs de Solomons als het hoofdkwartier van de Japanse vloot.
Nieuw-Guinea was ook de toegangspoort tot Australië, dat net in het zuiden ligt.
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!