TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Bomkraters Domein Tommelen Hasselt

Het natuurgebied Tommelen is het resultaat van het eerste grote geallieerde bombardement dat plaatsvond op paaszaterdag 8 april 1944.

De operatie om de spoorwegemplacementen in Hasselt te bombarderen, maakte deel uit van het transportplan om de spoorwegnetten van Noord-Frankrijk en België aan te vallen, dat bedoeld was om de bevoorrading en versterkingen van de Duitse strijdkrachten tegen de geallieerde invasietroepen in Normandië te verbieden.

Ruwe vertaling van de Nederlandse tekst op het informatiebord:

"Sinds 9 november 2008 groeit hier het Vredesbos. Het project werd gerealiseerd door de stad Hasselt in samenwerking met Bos en Natuurpoint.

Om het Duitse leger uit te schakelen moesten de Engelse en Amerikaanse vliegtuigen onze steden lamleggen. De Europese spoorwegen vormden hierin een belangrijke schakel. De BBC waarschuwde herhaaldelijk dat spoorwegen in bezet gebied zouden worden aangevallen. Op 8 april 1944 vielen de bommen op Hasselt Veel bommen misten hun doel tijdens het bombardement op station Hasselt. In Hasselt en Kuringen kwamen 107 burgers om het leven, 144 mensen raakten gewond. De materiële schade was enorm: 454 huizen werden volledig verwoest of zwaar beschadigd. De tapijtbombardementen op Hasselt werden uitgevoerd door niet minder dan 198 B-26 bommenwerpers en 32 P-47 jachtbommenwerpers. Toen de commandant die in het midden vloog het doelwit kreeg, gaf hij alle vliegtuigen de opdracht om de bommen tegelijk te laten vallen.

In de omliggende weilanden zijn meer dan 100 bomkraters ontstaan. Deze bomkraters zijn tegenwoordig ideale broedplaatsen voor amfibieën. Het waterhoudend vermogen van deze poelen wordt veroorzaakt door de compressie van de bodem van de kraters als gevolg van de bominslagen. "

De US 9th Air Force kreeg de taak met deze operatie als het Amerikaanse contingent dat vliegtuigen zou leveren om de Duitse spoorweginfrastructuur voorafgaand aan D-Day uit te schakelen. De bommenwerpers; B-26 Martin Marauders kwam van de 322e, 323e, 386e, 391e en 394e Bomb Groups en viel aan in drie golven. om 13.15,13.20 en 13.50, met een verwachte tijd terug op de basis van 13.57. De bommenwerpers droegen vier bommen van 1000 pond met een geschiedenis van de eenheden en operationele gegevens die suggereerden dat de aanval een succes was, hoewel de rook van de eerste bom het doelwit voor de volgende aanvallen enigszins verdoezelde.

De escorte werd verzorgd door de US 368th Fighter Group uitgerust met de P-47 Republic Thunderbolt. Tweeëndertig van deze vliegtuigen waren bewapend met twee bommen van 250 pond die zouden volgen door een duikbombardement op het doel om 13.47 uur en 59 bommen op het doel af te geven.

Er is ook en uitkijkplatform met informatieborden en hedendaagse luchtfoto's met voor en na afbeeldingen.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: Ian Paterson
  • Foto's: Ian Paterson
  • Bombing raids on Hasselt and Kuringen: the strategic bomb raids by the Allies on Hasselt and Kuringen, Frank Vanstreels

Gerelateerde boeken

D-day
The Americans at D-Day
D-Day