Een herdenkingsplaats op de dijk van Westkapelle.
Tekst monument links:
4 Commando Brigade
Britisch Liberation Army
landde hier op
1 nov. 1944
om het eiland te bevrijden
---------------
4 Commando Brigade
landed here on
1 nov. 1944
to liberate the island
De tekst op het monument in het midden luidt:
Op 3 en 29 okt. 1944 werd deze dijk door geallieerde bommen doorbroken ter wille van de bevrijding van Walcheren.
Westkapelle werd verwoest.
Walcheren door de zee overspoeld.
1 Nov. landing der geallieerden.
8 Nov. Walcheren bevrijd.
3 Okt. 1945 dijkgat gedicht.
WALCHEREN KAN HERRIJZEN
De tekst op het rechter monument:
To the greater glory of
God this stoneis erected
By the Royal Marines in
Commemoration of the
landing of No 4 Commando
Brigade at Westkapelle on
1st november 1944
Meer informatie
Verteld aan de mensen van de "Stichting Steun aan de Bevrijders" te Walcheren.
Corporal Frank Reginald Himsworth 1153990
1e Lothian and Border Yeomanry
79th Armoured Division
Commandant van de M4 tank die als monument op de dijk in Westkapelle staat.
Onder commando van Lt. Col. C.J.Y. Dallmeyer.
Corp. Frank Himsworth was toen bijna 21 jaar oud en één van de jongste tankcommandanten in het Britsche leger en landde op 10 juni 1944 met zijn eenheid op Gold Beach (Normandië). Zijn eenheid was meestal onderdeel van het 1st Canadian Army.
De landingsboot LC(T)737 die beladen was met tanks, verliet de haven van Oostende (België) op 31 oktober. Hij landde opnieuw op een strand, maar nu in Westkapelle met zijn tank de "Bramble 5" (braamstruik, ook wel Flail tank en door de bemanning "de krab" genoemd). De Bramble 5 was de tweede tank die op Westkapelle landde.
Tijdens de landing raakte de tank zodanig beschadigd dat er onderin de tank een laag water ontstond en hierdoor onbruikbaar geworden was.
De munitie werd vanuit de tank overgeladen in een amfibievoertuig voor troepentransport. Door zijn zware belasting zakte het voertuig steeds dieper in de modder. Uiteindelijk reed het voertuig op een mijn wat een enorme explosie veroorzaakte.
Himsworth raakte hierbij gewond en werd in Vlissingen behandeld aan zijn verwondingen, om daarna naar Breskens te worden overgebracht.
Terugkijkend op de oorlogsjaren zegt Himsworth het volgde:
Voor ons was het makkelijker dan voor de Nederlanders.
Wij moesten vechten, maar wij hadden genoeg te eten en onderdak.
Ons land was niet bezet. Het moet vreselijk zijn geweest. Wij deden gewoon ons werk.
In 1999 hoorde de Himsworth over een reünie in Westkapelle en besloot om er bij aanwezig te zijn.
Op de reünie werd er gesproken over de acties van een Sherman tank op de dijk. Na de bijeenkomst ging Himsworth een kijkje nemen op de betreffende dijk van Westkapelle. Eenmaal aangekomen bij de tank ontdekte hij aan de achterzijde van de tank het opschrift "Bramble 5". De koperen plaat bij de tank bevestigde zijn vermoeden. Na ruim 50 jaar stond hij weer naast zijn tank waarmee hij onderdeel van de bevrijding van Westkapelle was.
Op de achterkant van de tank is een plaquette aangebracht met de verklarende tekst:
‘Flail’(vlegel)-tank van de 79th Armoured Division (1st Lothians & Border Horse) verbonden aan de 56nd (Lowland) Division. Ingezet bij de geallieerde landing van de Royal Marine Commandos op 1 november 1944 in Westkapelle.
Aan wal gekomen uit de landingsboot LCT 737 (Bramble) overspoeld bij vloed halverwege de Zuidstraat in de nacht van 1 op 2 november 1944.
Na de oorlog deels gesloopt – gered en als monument op de Zeedijk geplaatst als dank - en eerbetoon aan onze bevrijders.
Wij verzoeken u dit monument in ere te houden.
Naast deze tekst is een technische beschrijving te lezen van dit type Sherman tank.
Sherman V (M4A4) uitgerust met een 75mm kanon en apparatuur om mijnen onschadelijk te maken. Aangedreven door een 30 cilinder USA-Chrysler motor van 425 pk.
Totaal gewicht: 40 ton.
Lengte 6 tot 8 meter (incl. Flail).
Breedte 2,5 tot 3 meter (incl. Flail).
Hoogte 3 meter.
Naast de plaquette met de verklarende tekst is deze tekst te lezen op een tweede plaquette dat hij is gerestaureerd door leerlingen van de Bedrijfsschool van de Koninklijke Schelde Groep te Vlissingen. Door de Schilders- en Conserveerafdeling van Schelde Scheepsnieuwbouw en de afdeling Transport van de koninklijke Schelde Groep.
Takelwerk en wegtransport door Jac. Goud uit Waarde.
De noodzakelijke reserve-onderdelen kwamen uit de collectie van de heer P. Aalderson uit Enschede. Documentatie: gemeente archief Enschede.
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!