Roush, Virgil B.
- Geboortedatum:
- 2 februari 1924 (Bureau County/Illinois, Verenigde Staten)
- Overlijdensdatum:
- 7 januari 2012 (Sun City West/Arizona, Verenigde Staten)
- Dienstnummer:
- 01 998 895
- Nationaliteit:
- Amerikaanse
Biografie
Virgil B. Roush nam aanvankelijk dienst bij het Amerikaanse leger op 21 november 1942. Na zijn basistraining werd hij ingedeeld bij de opleiding voor Field Artillery. Tijdens deze opleiding solliciteerde hij voor de vliegopleiding bij het Army Air Corps. Na alle selectieprocedures te hebben volbracht werd hij op 11 maart 1944 uit het leger ontslagen en ging met ingang van 12 maart in dienst bij het Army Air Corps. Op 23 augustus 1944 vertrok hij naar Europa waar hij op 7 september arriveerde. Hij vloog totaal 83 missies bij de 345th Fighter Squadron, 350th Fighter Group, 12th Air Force met de P-47 Thunderbolt en bereikte de rang van First Lieutenant. Op 1 augustus 1945 vertrok hij weer naar de Verenigde Staten waar hij aankwam op 21 augustus. Hij vloog met de P-47 vele luchtshows tot aan zijn vrijwillig gekozen eervolle ontslag op 10 oktober 1946 om te kunnen zorgen voor zijn 3 jaar oude zoon en 6 maanden oude dochter. Tegen die tijd was hij aan de beurt voor promotie tot Captain. Hij bleef dienen bij de Air Force Reserve en werd op 26 januari 1953 opgeroepen om dienst te doen tijdens de Korea oorlog. Hij verzocht de overheid om hem vrij te stellen van dienst omdat hij de zorg voor vier kinderen en een vrouw een te grote verantwoordelijkheid vond. De luchtmacht willigde zijn verzoek in. Hij bleef echter bij de Air Force Reserved tot hij op 8 oktober 1962 hier eervil werd ontslagen.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- 2nd Lieutenant (2e Luitenant)
- Eenheid:
- 345th Fighter Squadron, 350th Fighter Group, U.S. Army Air Forces
- Toegekend op:
- 26 maart 1945
Aanbeveling:
Wegens waardevolle prestaties in de lucht als piloot van een P-47 Thunderbolt. Op 27 januari 1945 vloog Lt. Roush in een formatie van acht toestellen die een spoorbrug zuidoost van Piacenza in Italië in duikvlucht moest bombarderen. Nadat ze door dichte bewolking waren gevlogen werd de brug ontdekt en Lt. Roush dook en plaatste voltreffers op de brug waardoor deze onbegaanbaar werd. Daarna ging hij, onder intens afweervuur door met herhaalde beschietingen met als resultaat de vernietiging van een motorvoertuig en beschadiging aan 20 tank- en goederenwagons en een opslagloods en ook het in brand schieten van een oliepijpleiding. Het vastberaden plichtsbesef van Lt. Roush en zijn succes in de strijd strekken hem en de strijdkrachten van de Verenigde Staten van Amerika tot grote eer.
General Orders No.28, XXII Tactical Air Command (26 March 1945).
Aanbeveling:
Wegens waardevolle prestaties in de lucht als piloot van een P-47 Thunderbolt. Op 27 februari 1945 leidde Lt. Roush vier vliegtuigen van een formatie van acht die opdracht had het spoorweg knooppunt bij Casara in Italië te bombarderen. Lt. Roush leidde zijn sectie in een duikaanval door nauwkeurig afweervuur waardoor zijn beide vleugels beschadigd raakten en plaatste een voltreffer die het knooppunt onbruikbaar maakte. Hij vloog daarna zijn kreupele toestel naar de basis terug. Lt. Roush heeft een gezonde agressie en kracht getoond en zijn professionele vaardigheid en zijn vastberaden plichtsbesef strekken hem en de strijdkrachten van de Verenigde Staten van Amerika tot grote eer.
Tweede Air Medal ontvangenin de vorm van een bronzen eikenloof te dragen op het lint van de eerste Air Medal.
General Orders No.32, XXII Tactical Air Command (2 April 1945).
Aanbeveling:
Wegens waardevolle prestaties in de lucht als piloot van een P-47 Thunderbolt. Op 24 maart 1945 vloog Lt. Roush in een formatie van acht toestellen die de spoorbrug bij San Michele in Italië aanvielen. Door naar minimale hoogte te duiken onder uitzonder nauwkeurig afweervuur wist Lt. Roush kraters te slaan in de westelijke oprit naar de brug. In een serie beschietingen op een personentrein van 13 wagons bracht Lt. Roush ernstige schade toe aan de locomotief en de gezamenlijke inspanning van de formatie liet alle wagons brandend of beschadigd achter. Hoewel de vleugels van zijn toestel door flak waren geraakt en nadat de leider was neergeschoten nam Lt. Roush de leiding over de formatie op zich en leidde die in een beschieting van een rangeerterrein waar 30 geladen goederenwagons zwaar werden beschadigd. Zijn persoonlijke moed en zijn plichtsbesef strekken hem en de strijdkrachten van de Verenigde Staten van Amerika tot eer.
Derde Air Medal ontvangen in de vorm van een tweede bronzen eikenloof te dragen op het lint van de eerste Air Medal.
General Orders No.44, XXII Tactical Air Command (27 April 1945).
Aanbeveling:
Wegens waardevolle prestaties in de lucht als piloot van een P-47 Thunderbolt. Op 8 april 1945 vloog Lt. Roush in een formatie van acht toestellen die opdracht hadden de spoorbrug bij Ora in Italië aan te vallen. Met zijn toestel duikend door een beschermend gordijn van flak plaatste Lt. Roush een voltreffer op de noordelijke oprit van de brug die werd gevolgd door een enorme explosie waardoor in het gebied hevige branden ontstonden en puin in alle richtingen vloog. De vliegkunst en het plichtsbesef van Lt. Roush strekken hem en de strijdkrachten van de Verenigde Staten van Amerika tot eer.
Vierde Air Medal ontvangen in de vorm van een derde bronzen eikenloof te dragen op het lint van de eerste Air Medal.
General Orders No.48, XXII Tactical Air Command (5 May 1945).
Aanbeveling:
Wegens waardevolle prestaties in de lucht als piloot van een P-47 Thunderbolt. Op 21 april 1945 leidde Lt. Roush een formatie van twee toestellen op een gewapende verkenning van de centrale Po vlakte. Laag vliegend over de Duitse ontsnappingsroutes die vanuit Modena naar het noorden liepen, leidde Lt. Roush zijn vleugelman in herhaalde beschietingen van vijandelijke konvooien. Bij een aanval op een konvooi bij Modena incasserde Lt. Roush voltreffers van intens en nauwkeurig afweervuur terwijl hij bezig was een Volkswagen te vernietigen en twee vrachtwagens. Ondanks de schade aan zijn toestel zette Lt. Roush resoluut zijn aanvallen door, vernietigde nog een vrachtwagen, twee door paarden getrokken wagens en bracht zware schade toe aan nog een vrachtwagen. De strijdvaardigheid en het plichtsbesef van Lt. Roush strekken hem en de strijdkrachten van de Verenigde Staten van Amerika tot grote eer.
Vijfde Air Medal ontvangen in de vorm van een vierde bronzen eikenloof te dragen op het lint van de eerste Air Medal.
General Orders No.57, XXII Tactical Air Command (25 May 1945).
Aanbeveling:
Wegens waardevolle prestaties in de lucht als piloot van een P-47 Thunderbolt. Op 19 maart 1945 deed Lt. Roush een aanval met een jachtbommenwerper op een vijandelijke munitieopslagpaats bij Milaan in Italië. Tijdens het aanvliegen naar het doel werden de stuurkabels van zijn toestel zwaar beschadigd door scherven van intens luchtafweervuur. Lt. Roush hield moedig zijn kreupele vliegtuig in formatie voor een precisierun en plaatste twee voltreffers waardoor een gebouw verwoest en een ander beschadigd werd. Terwijl hij hoogte probeerde te winnen braken de beschadigde kabels door de spanning en de P-47 kwam in een spin. Lt. Roush bleef vastberaden aan het roer, manoeuvreerde het kreupele toestel in horizontale vlucht, ontweek vaardig het voortdurende zware grondvuur, bereikte eigen gebied en maakte een veilige noodlanding op zijn basis. Op veel gevechtsmissies hebben zijn opmerkelijke bekwaamheid en zijn vastberaden plichtsbesef hem en de strijdkrachten van de Verenigde Staten van Amerika tot grote eer gestrekt.
General Orders No.92, 20 April 1945.
Bronnen