TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Maltby, David John Hatfield

Geboortedatum:
10 mei 1920 (Baldslow/Sussex, Groot-Brittannië)
Overlijdensdatum:
15 september 1943
Dienstnummer:
60335
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

David Maltby ging op 20 maart 1940 bij Royal Air Force Volunteer Reserve. Op 18 januari 1941 kreeg hij zijn wings en vloog zijn eerste operaties met de Hampden van 106 Squadron maar hij werd al gauw overgeplaatst naar de nieuwe AVRO Manchester (?, waarschijnlijk de Lancaster) die bij 97 Squadron in gebruik was.
Maltby voltooide zijn eerste operationele tour in juni 1942.
David Maltby werd begraven op het kerkhof van Wickchambreux (St. Andrew).

Bevorderingen:
? : Pilot Officer
18 januari 1942: Flying Officer
18 january 1943: Flight Lieutenant (war sub)

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 97 (Straits Settlements) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
11 augustus 1942
Aanbeveling:
Als gezagvoerder heeft F/O Maltby een uiterst hoog peil van deskundigheid gesteld en gehandhaafd. Hij heeft deelgenomen aan missies naar een grote verscheidenheid van vijandelijke doelen zoals Essen, Trondheim, Warnemünde, Kiel en andere. Bij een gelegenheid werd hij speciaal uitgekozen om een zeer belangrijke mijnenlegoperatie uit te voeren bij slecht weer. De omstandigheden waren zodanig dat hij alleen door zijn deskundigheid en vastberadenheid in staat was de missie met succes te voltooien. Hij heeft een zeer fraai voorbeeld gesteld.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Lieutenant (Kapitein-vlieger)
Eenheid:
No. 617 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
28 mei 1943
Uitgereikt voor:
Operatie Chastise
Distinguished Service Order (DSO)
Aanbeveling:
In de nacht van 16 mei 1943 kreeg een groep Lancaster bommenwerpers opdracht de Möhne, de Eder en de Sorpedam in Duitsland aan te vallen. De operatie was er een met grote moeilijkheden en gevaar en vereiste een hoge mate van deskundigheid, moed en nauwe samenwerking tussen de bemanningen van de deelnemende toestellen. Desondanks werd aan de vijand een zware slag toegebracht door het met succes doorbreken van de Möhne en de Ederdam. Dit opmerkelijke succes strekt de inspanningen van het hierna genoemde personeel dat in diverse hoedanigheden als bemanningslid deelnam tot de grootste eer.

Bronnen

Foto

Thema's