Bevorderingen:
?: dienstplichtig Korporaal;
?: dienstplichtig Sergeant;
1 november 1939: Sergenat-vlieger;
6 juni 1943: Flight Sergeant;
1943: Flying Officer;
20 mei 1948: Eerste Luitenant-vlieger;
1 november 1949: Kapitein-vlieger;
1950: Majoor-vlieger.
Loopbaan:
? - 5 oktober 1935; Korps Motordienst;
1938: Vliegopleiding Luchtvaartafdeeling der Koninklijke Landmacht (LVA);
1 november 1939: 1e Jachtvliegtuigenafdeeling (1e JaVA) , Jachtgroep, 2e Luchtvaartregiment;
6 juli 1943: Allied L Squadron, Royal Air Force;
6 september 1943: RAF College, Cranwell;
november 1943: Maintenance Unit, Old Weddup;
25 juli 1944: No. 84 Group Support Unit, Thruxton;
?: No.57 Operational Training Unit;
3 augustus 1944: No. 33 Squadron;
26 juni 1945: No. 322 (Dutch) Squadron;
maart 1947: Rijksluchtvaartschool;
?: Instructeur Rijksluchtvaartschool;
?: Instructeur, Jachtvliegschool (JVS);
november 1948: Flight Commander, No. 323 Squadron;
oktober 1949: Kommandant, No. 323 Squadron;
mei 1950 - 1973: Vuurleider, Cornfield Range, Terschelling.
Tijdens de meidagen van 1940 was Jan Linzel gestationeerd op vliegveld Ypenburg. Op 10 mei 1940 schoot hij met zijn Fokker D. XXI '246', één Duits toestel neer en beschadigde een andere voordat hij zelf werd neergeschoten. Hij wist zich, gewond aan zijn been, met zijn parachute in veiligheid te brengen.
Na een mislukte poging om via Spanje naar Engeland te vluchten in 1941,ontsnapt hij vanaf april 1942 via Zwitserland, Frankrijk, Spanje en Portugal en weet in juni 1943 Engeland te bereiken.
Als piloot bij de Royal Air Force neemt hij deel aan meet dan 150 gevechtsmissies.
Na de Tweede Wereldoorlog, werd Jan Linzel Spitfire instructeur op de Jachtvliegschool op de vliegbasis Twente en later Flight Commander bij No. 323 Squadron op vliegbasis Leeuwarden.
Vanaf de jaren 1950 tot aan zijn pensioen in 1973 diende hij als vuurleider op Cornfield Range, Terschelling.
Eigen toestellen:
Fokker S-IV '108';
Fokker C-V '601';
Fokker D XXI '215';
Fokker D XXI '246';
Hawker Tempest 'SN 206, 5R-U'.
Luchtoverwinningen:
10 mei 1940: Messerschmitt Bf 110, Ypenburg;
10 mei 1940: Heinkel He 111 (mogelijk), Ypenburg.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!