Stan Orr probeerde eerst bij de RAF te komen maar zakte voor de ogentest. Vervolgens solliciteerde hij bij de Fleet Air Arm (FAA) en slaagde voor alle tests, zelfs voor de zelfde ogentest waarvoor hij eerst in het zelfde gebouw was gezakt.
Hij volgde begin 1939 zijn zeevaartopleiding aan boord van HMS Argus en begon daarna met de vliegeropleiding. In april ging hij naar 707 Squadron bij Hyères in zuid Frankrijk voor het oefenen van deklandingen op HMS Argus.
Hij was een van de eerste FAA vliegers die eind mei, begin juni in actie kwam boven Duinkerken, vliegend met Blackburn Skuas. De Skuas werden vervangen door Fairey Fulmars en in augustus 1940 ging hij aan boord van HMS Illustrious en vertrok naar de Middellandse Zee.
Nadat de Duitsers de carrier zwaar beschadigd hadden, opereerde het squadron vanaf Malta. De aankomst van HMS Formidable in april maakte operaties in de oostelijke Middellandse Zee mogelijk totdat de Duitsers ook deze carrier beschadigden. Hij werd teruggetrokken en het squadron begon te opereren vanuit Egypte en Palestina.
In november werd hij weer in Engeland gestationneerd om instructeur te worden. Van daaruit werd hij naar de Verenigde Staten gestuurd om het bevel over 806 Squadron op zich te nemen dat aan boord van HMS Victorious naar Hawaii vertrok. Toen ze daar aankwamen liep hij polio op en verliet het squadron. Hij herstelde, werd weer in Engeland gestationneerd en nam in augustus 1943 het bevel over 804 Squadron op zich dat met Grumman Hellcats vloog. Vanaf HMS Emperor kwam hij het laatst in actie tijdens de oorlog, vliegend boven het Noorse kustgebied waaronder aanvallen op de Tirpitz.
In september 1944 werd hij hoofd vlieginstructeur op RNAS Henstridge voor hij naar de Empire Test Flying School op Boscombe Down ging. Na het doorlopen van de opleiding kwam hij bij het RN Test Squadron en beleefde twee spannende jaren als testpiloot waarin hij het AFC ontving. Hij kwam later in actie in Korea aan boord van HMS Ocean en zwaaide in 1966 af. De volgende vijf jaar was hij opzichter zeevaart bij Vospers Thornycroft waar hij was betrokken bij de ontwikkeling van snelle patrouilleboten. Daarna werd hij commercieel agent voor diverse ingenieursbureau’s.
Gedurende zijn lange loopbaan vloog hij meer dan 100 verschillende vliegtuigen.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!