Hugh Godefroy werd op 28 oktober 1919 geboren in Nederlands-Indië. Zijn vader was Nederlandse mijnbouwkundig ingenieur en getrouwd met de Canadese Permilla Maude McLachlin. In 1925 verhuisde het gezin naar Canada en aan het begin van de oorlog was Hugh student aan de universiteit. Als Hugh Godefroy hoort dat zijn vriendin om het leven is gekomen omdat het schip waarop zij voer werd getorpedeerd door een Duitse onderzeeboot, meldt hij zich bij de Royal Canadian Air Force (RCAF).
Nadat hij zijn training in Canada had voltooid, voer hij naar Engeland waar hij werd ingedeeld bij No. 56b Operational Training Unit in Suttonbridge samen met Polen, Tjechen, Vrije Fransen en Amerikanen. In de lente van 1941 was Godefoy klaar om operationele vluchten te vliegen in No. 11 Group, No. 401 Squadron RCAF op Digby-vliegbasis. Dit squadron, uitgerust met de Hawker Hurricane, was belast met de defensie van Groot-Brittannië, met incidentele offensieve vluchten boven Frankrijk. In September 1941 kreeg het squadron de Spitfire MK V en kort daarop wer het squadron geplaatst op Biggin Hill.
Alhoewel Hugh een aantal operationele vluchten had gemaakt, werd hij nog steeds als junior beschouwd door de veteranen ook omdat hij geen overwinningen had geclaimd. Het leek alsof hij al zij kwaliteiten nodig had om buiten het zicht van Me109’s en Fw190’s te blijven.
In 1942 werd Hugh overgeplaatst naar de Air Fighting Development Unit (AFDU) op Duxford. Aanvankelijk beschouwde hij zijn overplaatsing naar een testeenheid als een degradatie. Maar hij leerde zijn nieuwe post te waarderen toen hij de tijd had om zijn afbuiging schieten te verbeteren en te experimenteren met nieuwe escortetactieken.
Tegen het eind van 1942 vroeg en kreeg Godefroy overplaatsing naar No. 403 Squadron RCAF. Kort daarop schoot hij zijn eerste vliegtuig neer: een Fw190. In juni 1943 werd hij bevorderd tot Squadron Leader en na een aantal overwinningen bevorderd tot commandant van 127 Wing waardoor hij onder andere George Beurling onder zich kreeg.
In april 1944 eindigde Godefroy’s tweede tour en werd hij stafofficier op het hoofdkwartier van Air Vice Marshall Sir Harry Broadhurst, hem adviserend over tactische en persoonlijke zaken. Hij vloog nog steeds frequent maar niet meer in gevechtsvluchten. Op één van zijn vluchten stopte de motor van zijn Spitfire en sprong hij eruit boven het Kanaal. Hij werd gered en bracht tijd door met herstel in een ziekenhuis. Hij nam ontslag en keerde terug naar Canada. Tegen de zomer van 1944 was zijn oorlog over.Hij maakte hij zijn studie af, werd arts en vestigde zich in Hudson, Quebec.
Hugh Godefroy, de enige Nederlands aas met zeven bevestigde overwinningen, publiceerde in 1983 zijn memoires onder de titel "Lucky Thirteen".
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!