TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Skalski, Stanislaw

Geboortedatum:
27 november 1915 (Kodyma/Ukraïne, Russisch Tsarenrijk)
Overlijdensdatum:
12 november 2004 (Warschau, Polen)
Begraven op:
Cmentarz Wojskowy
Dienstnummer:
76710
Nationaliteit:
Poolse

Biografie

Brigadier-generaal Stanislaw Skalski werd op 27 oktober 1915 in Kodyma, in de buurt van Odessa, geboren. Na de Russische Revolutie van 1917 stuurde zijn vader hem en zijn moeder naar Zbaraz nabij Lvov. Na zijn schooltijd in Dubno, leerde Skalski in 1934 zweefvliegen en het jaar daarop werd hij bevoegd voor gemotoriseerde vliegtuigen. Toen besloot hij om militair piloot te worden en begon aan de cadettenschool op Deblin in 1936. Hij beëindigde zijn training in 1938 en studeerde af als officier. Skalski werd geplaatst bij het 4e Air Regiment op Torun waar hij bij No. 142 Eskadra kwam, de "Vliegende Eenden" en vloog in een PLZ gevechtsvliegtuig. Als gevolg van de Duitse invasie van Polen op 1 september 939 kwam Skalski en zijn squadron meteen in actie. Hij claimde zijn eerste overwinning op de eerste dag en tegen de vijfde had hij Duitse bommenwerpers vernietigd en werd de enige Poolse aas van die korte campagne. Toen het Poolse verzet ineenzakte, ontsnapten de restanten van zijn squadron naar Roemenië. Uiteindelijk vond hij zijn weg naar de Middellandse Zee waar hij een boord ging van een schip dat naar Engeland voer waar hij in januari 1940 aankwam en een aanstelling kreeg bij de RAF. Na een periode zonder activiteit bij een gevechtssquadron in het noorden van Engeland, kwam hij bij No. 501 Squadron op de top van de Slag om Engeland in augustus 1940. Hij vloog in Hurricanes vanaf Gravesend waar het squadron veel in actie kwam en Skalski claimde snel zijn eerste overwinning toen hij op 30 augustus een Heinkel neerschoot. De volgende dag schoot hij een Me-109 neer en vernietigde nog twee op 2 september. Drie dagen later steeg hij op om een grote formatie bommenwerpers aan te vallen die Kent naderde en schoot een Heinkel in vlammen neer voordat hij een Me-109 aanviel. Nadat hij de Duitse jager raakte, zag hij de piloot eruit springen voordat hij klom om nog een Me-109 aan te vallen die hij boven Canterbury vernietigde. Toen hij wegdraaide, werd Skalski zelf aangevallen en zijn Hurricane in brand geschoten. Hij klom eruit en werd in Herne Bay ziekenhuis opgenomen waar hij zes weken verbleef om verzorgd te worden voor aanzienlijke brandwonden. Ongeduldig om naar gevechten terug te keren, ontsloeg hij zichzelf tegen het einde van oktober en keerde terug naar No. 501.
In maart 1941 werd hij bij No. 306 (Torun) Polish squadron geplaatst en vloog Spitfires. Gedurende de zomer van 1941 claimde hij nog vijf overwinningen op vluchten boven Noord-Frankrijk. In maart 1942 kwam hij bij No. 316 Squadron en claimde al gauw een Fw-190. Hij werd bevorderd tot Squadron Leader en kreeg het bevel over No. 317 Squadron die hij gedurende de operaties boven Dieppe leidde toen zijn piloten zeven Duitse vliegtuigen vernietigden.
Na twee jaar continue gevechten kreeg Skalski in november 1942 verlof toen hij chief flying instructor werd van een Spitfire training unit. Vastberaden om terug te keren naar een gevechtseenheid werd hij commandant van de nieuw opgerichte Poolse Gevechtseenheid van vrijwilligers. Onder de populaire naam "Skalski's Circus" bestond het team uit de 15 beste Poolse gevechtspiloten die werden verbonden aan No. 145 Squadron die vanaf Bu Grara vlogen in de Westelijke Woestijn. Tegen 13 mei, toen de laatste Duitse troepen in Tunesië capituleerden, hadden zijn Poolse piloten 30 vijandelijke vliegtuigen vernietigd. In juli 1943 nam Skalski het commando over van No. 601 Squadron op Luqua Malta vlak voor verplaatsing naar Sicilië. Hij was slechts de tweede Pool die het commando kreeg van een RAF-Squadron. In oktober werd hij bevorderd tot Wing Leader van No. 131 Poolse Wing op Northolt. In april 1944 vertrok hij om het commando te krijgen van No. 133 Wing die recent waren uitgerust met Mustangs.
Skalski leidde zijn drie Squadrons op lange-afstands escortemissie, vaak bommenwerpers van de USAAF escorterend naar doelen zo ver als Hamburg. Toen D-Day naderde, begonnen de squadrons met duikbombardeervluchten tegen doelen in Noord-Frankrijk. Op 24 juni achtervolgde hij twee Me's-109 boven Rouen, veroorzaakte een botsing tussen hen twee zonder een schot af te vuren. Zij werden zijn laatste claims en hij eindigde de oorlog als Polens' hoogst scorende gevechtspiloot. In september 1944 was zijn operationele vliegcarrière voorbij. Aan het einde van de oorlog werd aan Skalski een RAF-aanstelling aangeboden maar hij besloot om in juni 1947 naar Polen terug te keren. Aanvankelijk diende hij op het hoofdkwartier van de door de Sovjets gedomineerde Poolse Luchtmacht maar als gevolg van toegenomen spanning tussen de Sovjetunie en de Westerse machten, werd hij in juni 1948 gearresteerd en beschuldigd van spionage en verraad - een lot dat veel van zijn ex RAF Poolse collega’s ten deel viel. In 1949, na een serie wrede verhoren, werd hij tot de doodstraf veroordeeld en bracht de volgende zes jaar door in afwachting van executie. Uiteindelijk werd de straf omgezet in levenslang en hij werd uiteindelijk vrijgelaten in 1956 na acht jaar gevangenschap.
Bij zijn invrijheidsstelling werd Skalski opnieuw toegelaten tot de Poolse Luchtmacht, een aanbod dat hij met wat aarzeling accepteerde. Hij vloog met Russissch-gebouwde Migs's en beëindigde in 1972 een opvallende carrière met de rang van generaal. Hij werd de president van de Poolse Aero Club voordat hij zich terugtrok naar Warschau waar hij een eenzaam leven leidde.
Skalski werd herinnerd als een grootse individualist en man van actie. Eén van zijn piloten beschreef hem als "een adelaar in de lucht, hij was een grootse commandant en een briljante leider en we zouden hem indien noodzakelijk naar de hel zijn gevolgd." Op de grond kon hij koppig zijn en hij had onvermurwbare overtuigingen die niet altijd overeen kwamen met die van zijn superieuren. Maar zijn gevechtskwaliteiten en moed werden nooit in twijfel getrokken. Hij legde talrijke bezoeken af aan Engeland en bezocht in juni 1994 de onthulling van een monument van No. 133 Wing op de plek van hun voormalige vliegveld in Coolham in Sussex. In september 2000 sloot hij zich aan bij collega-veteranen bij het Nationale Monument van "The Few" bij Capel le Ferne om de 60e verjaardag van de Slag om Engeland te herdenken. Hij drong erop aan om bij zijn resterende vrienden te zitten van No. 501 Squadron.
Stanislaw Skalski overleed op 12 november 2004 in Warschau. Hij was ongetrouwd.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Toegekend op:
december 1940
Order Wojenny Virtuti Militari - Krzyz Srebrny
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Toegekend op:
september 1941
Krzyz Walecznych
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Toegekend op:
september 1941
Krzyz Walecznych
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Toegekend op:
september 1941
Krzyz Walecznych
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Toegekend op:
september 1941
Krzyz Walecznych
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Squadron Leader (Majoor-Vlieger)
Eenheid:
No. 317 (Wilno) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
10 september 1942
Aanbeveling:
Deze officier is sinds 1940 betrokken geweest bij operaties en heeft deelgenomen aan 79 missies boven vijandelijk gebied. Sq/Ldr Skalski heeft zijn squadron aangevoerd tijdens de gecombineerde operatie bij Dieppe op 19 augustus 1942 waar het squadron zeven vijandelijke toestellen neerschoot zonder eigen verliezen. Deze prestatie strekt deze officier tot de grootste eer vanwege zijn uitmuntende leiding en het vertrouwen dat hij heeft opgewekt bij degenen onder zijn commando. Zelf heeft hij 11 vijandelijke toestellen neergeschoten, vier waarschijnlijk en twee andere beschadigd..

Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van het eerste DFC.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Squadron Leader (Majoor-Vlieger)
Eenheid:
No. 145 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
1 juli 1943
Distinguished Flying Cross (DFC)
Aanbeveling:
Squadron Leader Skalski toonde steeds inspirerend leiderschap, moed en plichtsbesef die aanzienlijk hebben bijgedragen aan de successen die door zijn squadron werden behaald. Dienend bij zijn huidige squadron heeft hij drie vijandelijke toestellen neergeschoten en andere beschadigd.

Derde DFC toegekend als tweede gesp voor op het lint van het eerste DFC.
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Toegekend op:
mei 1944
Order Virtuti Militari Gold Cross
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Wing Commander (Luitenant-Kolonel-Vlieger)
Eenheid:
No. 133 (Polish) Wing, Royal Air Force
Toegekend op:
augustus 1944
Aanbeveling:
Wegens uitstekende leiding over een Fighter Wing (133) tijdens 87 operationele vluchten in mei, juni en juli 1944. Sinds de dag van zijn laatste onderscheiding heeft hij 87 operationele vluchten gemaakt waarbij hij twee vijandelijke toestellen heeft neergeschoten en bewijs geleverd van grote moed, bereidheid en zelfdiscipline. Onder zijn leiding heeft deze Wing tijdens operaties boven Duitsland en Normandië 41 vijandelijke vliegtuigen neergeschoten, twee waarschijnlijk, 11 beschadigd en een reeks geslaagde bombardementen uitgevoerd waardoor hij de landingsoperaties in het bruggenhoofd sterk heeft gesteund.

Toestemming tot het dragen van deze medaille werd verleend door de Poolse president Wladyslaw Raczkiewicz op 26 mei 1945.
Distinguished Service Order (DSO)

Bronnen

Foto's

Thema's