- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Eerste-Luitenant Vlieger
- Eenheid:
- No 18 (NEI) Squadron, Royal Australian Air Force
- Toegekend op:
- 28 oktober 1943
Officiele Oorkonde:
"Bij het 18e Squadron in Australië 31 Operatie-opdrachten uitgevoerd; bij 22 van deze opdrachten tegenactie ondervonden terwijl bij 12 opdrachten resultaat werd bereikt en meer in het bijzonder:
1- Op 12 maart 1942, na uitvoering van een bomaanval op de vijandelijke luchtbasis Fuiloro (Portugees Timor) aangevallen door vier vijandelijke jagers, waarbij zijn vliegtuig ernstig werd beschadigd een motor buiten werking werd gesteld, niettemin met koelbloedigheid en kunde de gevechtsformatie zoodanig weten te handhaven, dat een zijner luchtschutters -hoewel gewond- in staat werd gestled een der aanvallende vijandelijke jagers af te schieten. Tenslotte met het zwaar gehavende en moeilijk te besturen vliegtuig de terugtocht over een afstand van vierhonderd mijlen over zee weten te volbrengen;
2- Bij een aanval in scheervlucht op 7 juli 1943 boven het eiland Selaroe met zijn bommenwerper een vijandelijke luchtafweerpost met grooten moed en beleid aangevallen en tot zwijgen gebracht. Vevolgens toen bij het daarop volgende bombardement een vijandelijke munitieopslag werd opgeblazen, waarbij zijn vliegtuig dusdanige schade bekwam dat het rechter-landingsgestel buiten werking werd gesteld, niettemin op uitmuntende wijze op de eigen basis een noodlanding uitgevoerd, waarbij vliegtuig en bemanning werden behouden;
3- Bij een nachtelijken bomaanval op 11 juli 1943 boven de vijandelijke luchtbasis Penfoei (Timor) in de bundels van vijandelijke zoeklichten gevangen zijnde, den bommenaanloop doorgezet onder hevig en accuraat afgegeven vijandelijk afweervuur en de bommen in het doel afgeworpen. Hierbij, hoewel verblind door de zoeklichten, zijn vliegtuig, dat door een explosie van een der springende granaten van het afweervuur op den rus was gedraaid, waarbij de blindvlieg-instrumenten buiten werking werden gesteld, met meesterschap en beheersing het vliegtuig uit de vrille weten te halen en bemanning en vliegtuig vijfhonderd mijlen over zee behouden naar de basis weten terug te brengen."
Koninklijk Besluit Nr. 3 dd 28 oktober 1943