Tijdens de invasie van Nederland op 10 mei 1940 werd Pilot Officer Henri Guijt in een Douglas 8a neergeschoten. Hij wist eruit te springen en landde, licht gewond, bij Honselersdijk. In oktober van dat jaar probeerde hij naar Engeland te ontsnappen; hij werd echter verraden en door de Gestapo gevangen genomen. Hij werd veroordeeld tot 2 jaar gevangenisstraf in een correctionele inrichting in Lüttringhausen in Duitsland. Bij het uitladen van een spoorwegwagon raakte hij errnstig gewond aan zijn voet die daarna gedeeltelijk werd geamputeerd. Terug in Nederland in 1942 raakte hij betroken bij de Ondergrondse. Guijt ontsnapte eind januari 1944 uit Nederland en kwam in maart via België, Frankrijk en Spanje in Engeland aan.
Onder de schuilnaam Henry William Tyrel werd hij bij 608 Squadron geplaatst. Toen hij op 28 februari 1945 in de Mosquito KB 273 vloog, kreeg het toestel brandstof problemen en Guijt en navigator Sgt. H.J. Erben sprongen er om ongeveer 20:35 boven Bismarck in de Altmark uit. Ondanks zijn handicap wist hij aan gevangenname te ontkomen maar hij werd echter bij Remagen gearresteerd en overgebracht naar Dulag Luft in Wetzlar waar hij enkele weken later door oprukkende Amerikaanse troepen werd bevrijd.
Na de oorlog werkte Guijt bij de KLM.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!