Jan Flinterman probeerde in 1936 in dienst te komen van de Koninklijke Marine maar werd afgewezen doordat hij niet de ogentest doorstond. Als Sergeant bij het Korps Motordienst wist hij in 1940 via Den Helder met de Engelse destroyer HMS Keith naar Engeland te ontsnappen en sloot zich aan bij de Royal Air Force. Vanaf 1941 vloog hij met een Spitfire in No's 126 (op Malta), 322 en 222 Squadron. Boven een voorstad van Parijs kwam hij in 1944 met een aantal andere geallieerde vliegers terecht in een overmacht van Duitse Messerschmitts. Zonder zelf verliezen te lijden schoten de geallieerden zes van de veertien Duitse toestellen neer. Dit leverde Flinterman en de andere betrokken geallieerde vliegers het Distinguished Flying Cross en het Vliegerskruis op. Hij eindigde oorlog met twee bevestigde overwinningen.
Na de oorlog keerde hij terug naar de Koninklijke Luchtmacht als Majoor en werd o.a. basiscommandant van de vliegbasis Volkel. Hij veroverde een reeks Nederlandse snelheidsrecords met de toen nieuwe straaljager: de Gloster Meteor. Ook was hij een fanatiek autocoureur en deed als eerste Nederlander ooit in 1952 mee aan een Grand Prix.
In 1960 werd hij opgenomen in de leiding van Martin's Air Charter (Martinair).
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!