TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Burgerhout, Hugo Victor Benjamin

    Geboortedatum:
    21 mei 1913 (Rotterdam, Nederland)
    Overlijdensdatum:
    7 maart 1988 (Le Regal/Antraigues-en-Ardèche, Frankrijk)
    Nationaliteit:
    Nederlandse

    Biografie

    Hij werd geboren op 21 mei 1913 in Rotterdam. In 1932 begon hij met de vliegopleiding bij de NLS Rotterdam en haalde
    zijn burgerbrevet in 1933.
    2 oktober 1933: Vijwillige verbintenis als adspirant-officier vlieger bij de zeedienst. Opleiding tot militair vlieger op achtereenvolgens vliegkamp De Kooy, Schellingwoude en De Mok.
    1936 - 1942 Gedetacheerd bij de Marine vliegdienst in Ned. Indië. Patrouilles, verkenningenen en bombardementen. Maart -1942 - Augustus 1942 detachering bij de R.A.A.F. Patrouilles, instructeur en testvluchten. Met 5 bemanningen per schip naar Amerika vertrokken.
    Sept - dec 1942 gedetacheerd op Corpus Christi wachten op de nieuwe Catalina amfibievliegtuigen.
    December 1942: vanuit Miami vertrokken als commandant van 5 toestellen naar Trincomalee op Ceylon via Brazilië, Afrika en India.
    Janauri - oktober 1943: patrouillevluchten
    Oktober 1943: per vliegtuig naar Engeland vertrokken
    15 okt 1943 - 1 jan 1945: commandant 320 Squadron uitgerust met de B-25 Mitchell. 88 missies gevlogen boven Frankrijk, Nederland, België en Duitsland.
    Maart - sep 1945: opleiding voor testpiloot aan de Empire Flying School op Boscombe Down en Farnborough.
    1946 - 1949: directeur en chef-vlieger van een Engelse charter maatschappij, Aero Holland waarmee hij deelnam aan de Berlijnse luchtbrug.
    1950-1960: invlieger van de Fokker F-27 Friendship waarmee hij over de hele wereld demonstratievluchtenen maakte waardoor het toestel een enorm succes werd. Later werd hij hoofd marketing bij Fokker en daarmee eindigde zijn loopbaan als professioneel vlieger.
    In totaal maakte hij ongeveer 12.000 vlieguren op 167 verschillende types land- en watervliegtuigen en was een de eerste Nederlanders die met straalvliegtuigen vloog, m.n. de Gloster Meteor I en III.
    1960 - 1976: Eigenaar/directeur van een metaalwarenfabriek
    1976: pensionering.

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Officier-Vlieger der Tweede Klasse
    Toegekend op:
    24 februari 1944
    Toegekend met Eervolle Vermelding voor bombardementsactie op 13 december 1941.

    Tegelijkertijd toegekend met de EV, KV en de MWO-4.
    Koninklijk Besluit No. 1, dd. 24 februari 1944.
    Vliegerkruis (VK)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Officier-Vlieger der Tweede Klasse
    Eenheid:
    "X 30", Groep Vliegtuigen 5, Koninklijke Marine
    Toegekend op:
    24 februari 1944
    Eervolle Vermelding (EV)
    Toegekend bij het Vliegerkruis voor bombardementsactie op 13 december 1941.

    Tegelijkertijd toegekend met de VK, KV en de MWO-4.
    Koninklijk Besluit No. 1, dd. 24 februari 1944.
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Hoofdofficier-vlieger der 2de klasse
    Eenheid:
    No. 320 (Dutch) Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    25 augustus 1944
    Distinguished Service Order (DSO)
    Wegens uitmuntend moedig leiderschap in oorlog.

    Koninklijk Besluit verlening tot dragen No. 29, dd.8 september 1944.
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Officier-Vlieger der Tweede Klasse
    Eenheid:
    No. 320 (Dutch) Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    12 oktober 1944
    Als commandant van het 320e Squadron R.D.N.A.S. van Onzen Marine LuchtvaartDienst in het Vereenigd Koninkrijk gedurende geruimen tijd in oorlogsvluchten tegen den vijand blijk gegeven van moed, bekwaamheid, volharding en plichtsbetrachting.

    Koninklijk Besluit No. 10, 12 oktober 1944 Nr. 10
    Vliegerkruis (VK)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Hoofdofficier-vlieger der 2 de klasse (Hoofdofficier-vlieger der 2 de Klasse)

    Tegelijkertijd toegekend met de VK, KV de MWO-4
    Kruis van Verdienste (KV)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Hoofdofficier-vlieger der 2de klasse (Hoofdofficier-vlieger der 2de Klasse)
    Eenheid:
    No. 320 (Dutch) Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    11 december 1950
    Het zich in de strijd onderscheiden hebben door uitstekende daden van moed, beleid en trouw in het tijdvak van 8 december 1941 tot 25 december 1944 als officiervlieger en commandant van de onder hem gestelde vliegtuigen, waarbij hij door zijn voorbeeld en agressieve geest het moreel van zijn ondergeschikten steeds op hoog peil wist te houden en zijn personeel, ook onder dikwijls zeer moeilijke omstandigheden, op uitmuntende wijze wist te leiden, door van zich zelf steeds meer te eisen dan van zijn ondergeschikten en door bij alle gevaarlijke opdrachten zelf de spits af te bijten.
    In het bijzonder; I. In het tijdvak van 8 december 1941 tot 6 maart 1942 als commandant van een groep vliegboten van de Marine Luchtvaartdienst en wel.
    a. door het uitvoeren van vele, dikwijls zeer gedurfde verkenningen en enkele succesvolle bomaanvallen;
    b. b.door, tijdens een bomaanval op Ternate op 17 december 1941 door een viermotorige Japanse vliegboot, onverwijld te starten met de vliegboot X 30 en de sterkere tegenstander te achtervolgen en aan te vallen, waarbij bijde vliegtuigen ernstig werden beschadigd;
    c. door op 23 december 1941, na het uitvoeren van een gedurfde bomaanval op Davao, onder gevaarvolle en moeilijke omstandigheden in volle zee te landen en de bemanning van een neergeschoten vliegtuig van zijn groep over te nemen en in veiligheid te brengen;
    d. door begin maart 1942 , tijdens de evacuatie van Java, van een onder zijn leiding geïmproviseerde startbaan in het havencomplex van Tjilatjap, op te stijgen met een pas uit de Verenigde Staten gearriveerde en ter plaatse gemonteerde DB,7 lichte bommenwerper van een hem volkomen onbekend type en dit waardevolle vliegtuig behouden op zijn bestemming te brengen;
    e. door de nacht daarop met enige overgebleven vliegtuig van zijn groep het grootste gedeelte van zijn personeel, onder zeer moeilijke omstandigheden, op beleidvolle wijze naar Australië over te brengen.
    In het bijzonder; II. Door het tijdvak van 12 december 1943 tot 25 december 1944, met een tijdelijke onderbreking van 28 juni – 8 september 1944, als commandant van het 320e squadron van de Marine Luchtvaartdienst aan het Westfront in totaal 80 operaties tegen de vijand uit te voeren, veelal onder zware vijandelijke afweer en daarbij formaties te leiden van 6 tot 14 vliegtuigen, terwijl vele van deze operaties op zeer succesvolle wijze werden uitgevoerd en de vijand belangrijke afbreuk werd gedaan.
    Voorts, door zijn doorzettingsvermogen, zijn moedig voorbeeld en verdere leiderseigenschappen, het onder hem gestelde personeel dusdanig te bezielen, dat zijn squadron in de Tactical Airforce, waartoe het behoorde, een uitstekende gevechtseenheid vormde en elke vergelijking met Britse en andere geallieerde squadrons kon doorstaan.

    Koninklijk Besluit van 11 december 1950 nr. 40
    Ridder vierde klasse der Militaire Willems Orde (MWO.4)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Toegekend op:
    1947
    Met Palm
    Croix de Guerre 1940

    Bronnen

    Foto