Gerardus was jachtpiloot in 2-VLG-V en vocht in de Slag om Maleisië en de Slag om Java. Hij werd na de capitulatie van Nederlands-Indië door de Japanse strijdkrachten gevangengenomen en moest vervolgen werken aan de beruchte Birmaspoorlijn. Gerard bracht 3 en een half jaar door als gevangene van de Japanners. Tegelijkertijd werd zijn vrouw in een kamp op Java geïnterneerd. Ze werden in december 1945 herenigd.
Gerardus verliet de Nederlandse luchtmacht in 1955 en emigreerde met zijn gezin naar de Verenigde Staten, waar hij betrokken raakte bij de Amerikaanse luchtvaart. Hij ging in 1982 bij de National Transportation Safety Board met pensioen als adjunct-directeur van het Office of Aviation Safety.
Gerard was tot 2005 de laatste overlevende piloot van een groep van de laatste Nederlandse piloten die in de slag om Singapore in maart 1942 voor het KNIL vlogen.
Een volledig schaalmodel van zijn Brewster Buffalo-vliegtuig werd in het Cradle of Aviation Museum in Long Island, NY gebouwd en vervolgens naar het Soesterberg Museum overgebracht waar het te zien was. In 2009 vond een ceremoniële opening plaats. Zijn beide zoons waren aanwezig en een van hen hield een toespraak voor de aanwezigen.
Bevorderingen:
5 oktober 1936: Dpl.sld.d.Gren.
28 maart 1939: Sgt.d.Gren. KNIL
14 november 1940: Sgt-vl ML-KNIL
10 april 1951: Eltn-vl ML
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!