Viktor Pertermann werd op 26 mei 1916 geboren in Weipert, Bohemen. Na zijn basisschool leerde hij voor Ingenieur en werkte in de textiel industrie. Voor de Tweede Wereldoorlog leerde hij vliegen met zweefvliegtuigen.
Petermann nam op 30 juli 1939 dienst bij de Luftwaffe. Hij ontving zijn opleiding bij het Fliegerausbildungs-Regiment 53, gestationeerd te Straubing in Oost Pruissen. Na zijn basisopleiding volgde hij tussen april 1940 en maart 1941 vliegopleidingen te Halberstadt, Bromberg en Jüterbog. De praktijkopleiding tot jachtvlieger kreeg hij bij de Jagdfliegerschule 3, te Märkisch en zijn operationele opleiding bij de Jagdgruppe Drontheim. In oktober 1941 werd hij overgeplaatst naar de 2. / Ergänzungsgruppe / Jagdgeschwader 52. Hij vertrok op 15 juni 1942 naar het Oostfront als Unteroffizier. In eerste instantie werd Petermann toegevoegd aan het Geschwaderstaffel (Stab Jagdgeschwader 52). Zijn eerste luchtoverwinning behaalde hij op 1 juli 1942. Vanaf maart 1943 diende hij als Rottenführer bij de 5. / Jagdgeschwader 52. Op 26 mei 1943 behaalde hij zijn 40ste luchtoverwinning en op 6 juni bracht hij een kanonneerboot tot zinken. Dezelfde dag werd hij met zijn Messerschmitt Bf 109G-4 (W.Nr. 19257), neergeschoten, maar wist een noodlanding achter de Sovjet linies te maken. Het lukte hem door de linies te breken en drie dagen later zijn eenheid weer te bereiken.
Na een korte ziekenhuisopname behaalde hij op 26 juli 1943 zijn 50ste overwinning. Op 10 september werd Petermann overgeplaatst naar 6. / Jagdgeschwader 52. Op 1 oktober 1943 werd hij wederom neergeschoten met zijn Bf 109 G-6 (W.Nr. 15851), deze keer per ongeluk door zijn eigen luchtafweer, en lukte het hem wederom een noodlanding te maken. Door brand aan boord raakte hij echter ernstig gewond. Zijn linkerarm en een teen van zijn linkervoet moesten worden geamputeerd. Vanaf 15 mei 1944 diende hij bij de Abteilung Kriegswissenschaft in het Reichsluftfahrtministerium, maar wilde zo spoedig mogelijk terugkeren naar het front. Het lukte hem opnieuw te mogen vliegen en hij werd gestationeerd bij Stab III. / Jagdgeschwader 52 op 22 juli 1944. zijn eerste vlucht vond weer plaats op 24 september, waarbij hij gebruik maakte van een kunstarm. Op 7 januari 1945 werd Petermann overgeplaatst naar 10. / Jagdgeschwader 52 en behaalde hij opnieuw vier luchtoverwinningen. Op 30 maart 1945 werd hij overgeplaatst naar Jagdgeschwader 7 voor opleiding met de Messerschmitt Me 262 straaljager, maar op 11 april keerde hij terug naar 10. / Jagdgeschwader 52. Zijn laatste missie vond plaats op 5 mei. Op 8 mei werd hij door Amerikaanse troepen krijgsgevangen gemaakt bij Deutsch Brod in Tsjechoslowakije. De volgende dag werd hij aan de Sovjet autoriteiten overgedragen. Vanwege zijn ernstige verwondingen werd hij al na drie maanden, op 26 juli 1945, vrijgelaten.
Na de Tweede Wereldoorlog werd Viktor Petermann landarbeider in het Oosten van Duitsland en vanaf 1954 werkte hij als Techinsch Ingenieur en Technisch Adviseur voor een fabrikant van landbouwmachines. Zijn laatste jaren na zijn pensioen bracht hij door in Freiberg, Saxen. Hij overleed op 19 mei 2001.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog behaalde Viktor Petermann een totaal van 64 overwinningen in 550 operationele vluchten en claimde nog zes onbevestigde overwinningen. Allen werden behaald boven het Oostfront.
Bevorderingen:
1 januari 1940: Gefreiter;
1 april 1942: Unteroffiier;
1 februari 1943: Feldwebel;
1 juli 1943: Leutnant;
1 mei 1945: Oberleutnant.
Loopbaan:
30 juli 1939: Fliegerausbildungs-Regiment 53, Straubing;
april 1940 – maart 1941: Halberstadt, Bromberg en Jüterbog;
1941: Jagdfliegerschule 3, Märkisch;
1941: Jagdgruppe Drontheim;
oktober 1941: 2. / Ergänzungsgruppe / Jagdgeschwader 52;
15 juni 1942: Stab Jagdgeschwader 52;
maart 1943: 5. / Jagdgeschwader 52;
10 september 1943: 6. / Jagdgeschwader 52;
15 mei 1944: Reichsluftfahrtministerium;
22 juli 1944: Stab III. / Jagdgeschwader 52;
7 januari 1945: 10. / Jagdgeschwader 52;
30 maart 1945: Jagdgeschwader 7;
11 april 1945: 10. / Jagdgeschwader 52
8 mei 1945: Krijgsgevangene;
26 juli 1945: Vrijgelaten.
Luchtoverwinningen:
Met Stab Jagdgeschwader 53:
1. 1-7-1942, 14:55, LaGG-3;
2. 2-7-1942, 9:25, MiG-1;
3. 15-8-1942, 6:45, I-153;
4. 24.8-1942, 17:05, 1-mot. Flzg.;
5. 25.8-1942, 15:20, Boston;
6. 7-9-1942, 12:17, Boston;
7. 17-9-1942, 14:27, Su-2;
8. 29-9-1942, 15:48, MiG-1;
9. 6-10-1942, 15:04, LaGG-3;
Met 5. / Jagdgeschwader 52:
10. 11-3-1943, 11:40, I-16;
11. 12-2-1943, 14:38, I-153;
12. 13-2-1943, 11:37, I-153;
13. 1-3-1943, 9:40, R-5;
14. 19-3-1943, 9:30, Yak-1;
15. 18-4-1943, 16:20, Il-2;
16. 20-4-1943, 8:40, Yak-1;
17. 20-4-1943, 15:31, LaGG-3;
18. 21-4-1943, 7:10, La-5;
19. 23-4-1943, 5:02, Yak-1;
20. 23-4-1943, 5:08, Yak-1;
21. 25-4-1943, 12:36, R-5;
22. 25-4-1943, 12:39, R-5;
23. 27-4-1943, 17:05, LaGG-3;
24. 28-4-1943, 11:48, Yak-1;
25. 29-4-1943, 13:15, LaGG-3;
26. 30-4-1943, 16:39, Spitfire;
27. 2-5-1943, 8:52, LaGG-3;
28. 3-5-1943, 6:07, LaGG-3;
29. 3-5-1943, 6:34, LaGG-3;
30. 4-5-1943, 14:58, Yak-1;
31. 4-5-1943, 15:18, LaGG-3;
32. 5-5-1943, 9:22, Yak-1;
33. 5-5-1943, 13:32, La-5;
34. 5-5-1943, 17:32, LaGG-3;
35. 6-5-1943, 16:07, Yak-4;
36. 8-5-1943, 17:58, Yak-1;
37. 9-5-1943, 18:22, LaGG-3;
38. 22-5-1943, 6:15, R-5;
39. 26-5-1943, 18:30, Yak-1;
40. 27-5-1943, 14:10, P-39;
41. 28-5-1943, 10:51, P-39;
42. 28-5-1943, 13:21, Yak-1;
43. 31-5-1943, 8:00, Yak-1;
44. 31-5-1943, 14:07, Pe-2;
45. 1-6-1943, 18:18, Yak-1;
46. 2-6-1943, 10:45, P-39;
47. 4-6-1943, 18:17, LaGG-3;
48. 4-6-1943, 18:21, LaGG-3;
49. 23-7-1943, 17:34, Il-2;
50. 26-7-1943, 6:18, Il-2;
51. 26-7-1943, 6:25, Il-2;
52. 26-7-1943, 18:20, Il-2;
53. 31-7-1943, 18:20, P-39;
54 7-9-1943, 17:12, Pe-2;
Met 6. / Jagdgeschwader 52:
55. 14-9-1943, 6:17, Yak-1;
56. 25-9-1943, 11:57, Yak-1;
57. 25-9-1943, 12:09, Il-2;
58. 25-9-1943, 12:12, Il-2;
59. 25-9-1943, 12:19, Il-2;
60. 26-9-1943, 7:32, P-40;
Met 10. / Jagdgeschwader 52:
61. 16-1-1945, 12:06, Yak-9;
62. 11-2-1945, 12:50, Yak-9;
63. 16-3-1945, 17:08, P-39;
64. 22-3-1945, 15:46, Yak-9.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!