TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Barlow, Robert Norman George

Geboortedatum:
22 april 1911 (Carlton/Victoria, Australie)
Overlijdensdatum:
16 mei 1943 (Haldern, Duitsland)
Begraven op:
Oorlogsbegraafplaats van het Gemenebest Reichswald Forest
Vak: 5. Rij: C. Graf: 9.
Dienstnummer:
AUS. 401899
Nationaliteit:
Australische

Biografie

Robert Norman George Barlow, beter bekend als Norman, werd geboren op 22 april 1911 in Carlton, Melbourne. Zijn vader, Alec Barlow, richtte Barlow Motors op.

Norman leidde het familiebedrijf voordat hij zijn eigen garage opende, die hij als "tankstationeigenaar" vermeldde op zijn RAAF-aanvraag. Hij was al een gediplomeerd burgerpiloot en trad in 1940 in dienst bij de RAAF. Kort voor zijn diensttijd trouwde hij met zijn tweede vrouw, Audrey. Zijn dochter, Adrienne, uit zijn eerste huwelijk, werd verzorgd door zijn weduwe.

In 1941 werd Norman naar Canada gestuurd voor zijn laatste training, waar hij in januari 1942 zijn piloteninsigne en officierstitel ontving. In maart was hij in het Verenigd Koninkrijk bij 16 Operational Training Unit voor een bommenwerperopleiding. In september 1942 werd hij overgeplaatst naar 61 Squadron op RAF Syerston, waar hij aan een succesvolle eerste missie begon.

In maart 1943 voltooiden Barlow en zijn bemanning hun tour en werd hij voorgedragen voor het Distinguished Flying Cross (DFC).

Barlow voegde zich bij 617 Squadron ter voorbereiding op de Dams Raid. Door verlof werd zijn nieuwe bemanning in april met de training begonnen, maar hun eerste vlucht op 9 april werd verstoord door een vogelaanvaring, waardoor hun Lancaster beschadigd raakte en de cockpitkappen van de boordwerktuigkundige en de bommenrichter werden vernield.

Zes weken van intensieve training volgden, eerst overdag en later 's nachts. Barlows laatste trainingsvlucht was de dag voor de aanval, op zaterdag 15 mei. Met Vernon Byers als tweede piloot voerden ze nog een testbombardement uit boven de schietbaan van Wainfleet.

Barlow en zijn bemanning waren ingedeeld bij de Second Wave, die de Sorpe Dam moest aanvallen, en zouden één minuut na Joe McCarthy opstijgen. McCarthy had echter een mechanisch probleem met één motor en moest uitwijken naar de reserve Lancaster, dus Barlows AJ-E was het eerste Dams Raid-vliegtuig in de lucht en verliet de grond om 21.28 uur.

Omdat ze instructies hadden gekregen om radiostilte te bewaren, werd er niets meer van hen vernomen. We weten echter wel dat ze de grens tussen Nederland en Duitsland bereikten, want het was nabij Haldern, 5 km ten oosten van het Rijnstadje Rees, waar ze neerstortten, tien minuten voor middernacht. Het lijkt erop dat ze een van de hoogspanningsmasten raakten die zich over de velden in de omgeving uitstrekken, hoewel het mogelijk is dat het vliegtuig eerst door luchtafweergeschut werd geraakt. AJ-E kwam tot stilstand in een klein weiland aan de rand van een bosje. Alle inzittenden waren op slag dood, hun lichamen ernstig verbrand.

Norman Barlow en zijn bemanning werden aanvankelijk begraven op de Noorderbegraafplaats van Düsseldorf. Na de oorlog werden ze herbegraven op de oorlogsbegraafplaats Reichswald.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Flight Lieutenant (Waarnemend Kapitein-Vlieger)
Eenheid:
No. 61 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
14 mei 1943
"Tijdens zijn vele operationele vluchten heeft deze officier de grootste moed en plichtsbesef getoond. Hij heeft deelgenomen aan vele aanvallen op Essen, Berlijn, Hamburg en Keulen, en heeft zijn vliegtuig twee keer veilig teruggevlogen naar de basis, op drie motoren. Tijdens de meest uitgebreide operaties heeft Flt Lt Barlow een prachtig voorbeeld van moed en vastberadenheid gegeven."
Distinguished Flying Cross (DFC)

Bronnen