Henry Eric Maudslay, geboren op 21 juli 1921 in Leamington Spa, was het derde kind van Reginald en Gwendolen Maudslay. Zijn familie had sterke industriële wortels; zijn betovergrootvader, Henry Maudslay, was een belangrijke uitvinder van de Britse Industriële Revolutie. In navolging hiervan richtte Maudslays vader de Standard Motor Company op.
Maudslay volgde zijn opleiding aan de Beaudesert School en later aan Eton, en blonk uit in atletiek en roeien. Hij won prijzen voor mijl- en steeplechaseraces en roeide voor het First VIII Regiment. Hij was van plan om zich bij de RAF Cranwell aan te sluiten, maar het uitbreken van de oorlog bracht hem ertoe zich in mei 1940 als vrijwilliger aan te melden bij de RAF. Na zijn pilotenopleiding in Canada keerde hij in 1941 terug naar Engeland, waar hij diende bij 44 Squadron op RAF Waddington, 29 missies met Hampdens vloog en een DFC behaalde voor een solo-aanval op vijandelijke vrachtschepen.
In december 1941 hielp Maudslay bij de test van de Avro Lancaster op Boscombe Down, waarna hij in januari 1943 terugkeerde naar de operaties bij 50 Squadron. Hij vloog 13 missies in de aanloop naar de formatie van 617 Squadron. Hij werd bevorderd tot Squadron Leader en werd B Flight Commander. Samen met Melvin Young leidde hij de training ter voorbereiding op de Dams Raid.
Tijdens de raid waagde Maudslay drie keer aan de uitdagende Ederdam. Tijdens zijn laatste run om 1.45 uur ontplofte zijn mijn op de borstwering van de dam, waardoor zijn toestel waarschijnlijk beschadigd raakte. Maudslay werd terug naar de Nederlandse grens gebracht en om 2.43 uur neergeschoten bij Emmerich. AJ-Z stortte neer in Osterholt, en Maudslay en zijn bemanning werden begraven op de Nordbegraafplaats Düsseldorf, later herbegraven op de oorlogsbegraafplaats Reichswald.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!