TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Appleby, Frank Ernest

Geboortedatum:
3 november 1921 (Eastbourne/Sussex, Verenigd Koninkrijk)
Overlijdensdatum:
15 september 1996 (Eastbourne/Sussex, Verenigd Koninkrijk)
Dienstnummer:
652494
Nationaliteit:
Britse

Biografie

Frank Ernest Appleby werd geboren op 3 november 1921 in Eastbourne, Sussex, als een van de acht kinderen van Thomas en Ethel Appleby. Zijn vader werkte als gasfitter. Appleby trad in augustus 1939 op 18-jarige leeftijd in dienst bij de RAF, waar hij aanvankelijk als grondpersoneel diende en later een opleiding tot boordwerktuigkundige volgde.

In oktober 1942 voegde Appleby zich bij 1654 Conversion Unit. Na 18 missies bij 97 Squadron te hebben voltooid, voegde hij zich in maart 1943 bij 617 Squadron.

Tijdens de Dams Raid werd hun missie afgebroken door luchtafweergeschut boven de Nederlandse kust. Twee maanden later hervatte Appleby zijn operaties, waaronder een missie om Italiaanse elektriciteitscentrales aan te vallen, gevolgd door een landing in het bevrijde Algerije. Zijn missie eindigde in juli 1944.

In april 1944 werd Appleby voorgedragen voor de Distinguished Flying Medal (DFM).

In juli 1944 werden Munro en zijn bemanning afgelost van de operaties, nadat ze elk meer dan 50 missies hadden voltooid. Appleby maakte de overstap naar administratieve en trainingsfuncties bij de RAF tot het einde van de oorlog, waarna hij terugkeerde naar het burgerleven.

Frank Appleby overleed op 15 september 1996 in Eastbourne.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Sergeant (Sergeant-vlieger)
Eenheid:
No. 617 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
30 juni 1944
"Sorties 39. Vlieguren 248,25.
Flight Sergeant Appleby heeft 39 operationele missies voltooid als boordwerktuigkundige tegen zwaar verdedigde doelen in Duitsland, Italië en Frankrijk. Hij begon zijn dienst in januari 1943 en koos er na afloop van zijn eerste missie voor om zonder rustperiode door te vliegen. Hij heeft altijd het volledige vertrouwen van zijn gezagvoerder genoten door zijn bekwame bediening van de motoren. Wanneer het vliegtuig zwaar werd aangevallen door vijandelijke verdediging, toonde hij altijd uitzonderlijke kalmte en tegenwoordigheid van geest. Sinds hij zich in maart 1943 vrijwillig aansloot bij een squadron met speciale taken, zijn zijn diepe minachting voor persoonlijke veiligheid en onwrikbare moed een inspiratiebron gebleken voor zijn hele bemanning. Hij wordt daarom sterk aanbevolen voor de toekenning van de Distinguished Flying Medal. (10 april 1944)."
Distinguished Flying Medal (DFM)

Bronnen