TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Hobday, Harold Sydney

Geboortedatum:
28 januari 1912 (Croydon/Surrey, Verenigd Koninkrijk)
Overlijdensdatum:
24 februari 2000 (Hindolveston/Norfolk, Verenigd Koninkrijk)
Dienstnummer:
119219
Nationaliteit:
Britse

Biografie

Harold Hobday sloot zich in 1940 aan bij de RAF en zou dienen als navigator bij 617 Sqdn No 5 Group, Bomber Command, RAF.

Hij nam deel aan Operatie Chastise, de Dambusters Raid, Duitsland, 16/5/1943-17/5/1943 en Dortmund-Ems Canal Raid, Duitsland, 15/9/1943-16/9/1943.

Tijdens de Dortmund Canal Raid raakte het vliegtuig waarmee hij vloog zwaar beschadigd en de piloot, Les Knight, gaf de bemanning opdracht om eruit te springen. Hobday wist te ontkomen aan gevangenneming. Binnen een paar uur had hij contact gemaakt met Nederlandse verzetsstrijders. Hij werd naar een hut in het bos bij Baarn gebracht en herenigd met zijn collega, Fred Sutherland. Van daaruit werden ze de hele weg door Frankrijk naar de Pyreneeën gesmokkeld, vervolgens door Spanje naar Gibraltar en vervolgens terug naar het Verenigd Koninkrijk. Omdat hij gevangenneming had ontlopen, mocht hij niet meer over vijandelijk gebied vliegen en bracht hij de rest van de oorlog door in trainingsrollen.

Toen hij uiteindelijk werd gedemobiliseerd, keerde Hobday terug naar Lloyd’s Aviation, waar hij vóór de oorlog had gewerkt en uiteindelijk hoofd van de luchtvaartafdeling werd.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 617 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
28 mei 1943
Uitgereikt voor:
Operatie Chastise
Citaat:
"In de nacht van 16 mei 1943 had een groep Lancaster-bommenwerpers de opdracht om de Mohne-, Eder- en Sorpe-dammen in Duitsland aan te vallen. De operatie was er een van grote moeilijkheden en gevaren, die een hoge mate van vaardigheid en moed en nauwe samenwerking tussen de bemanningen van de betrokken vliegtuigen vereiste. Niettemin werd de vijand een vernietigende slag toegebracht door de succesvolle doorbraak van de Mohne- en Eder-dammen. Dit buitengewone succes weerspiegelt de grootste eer voor de inspanningen van het volgende personeel dat in verschillende hoedanigheden als bemanningsleden van het vliegtuig aan de operatie deelnam."

De oorspronkelijke vertrouwelijke aanbeveling voor de prijs - in een gezamenlijke aanbeveling met Knight en Hobday - stelt:

'Pilot Officer Knight was Captain, Flying Officer Hobday Navigator en Flying Officer Johnson Bomb Aimer van een vliegtuig dat was geïnstrueerd om de Eder-dam aan te vallen.

Door meerdere dummy runs over het doel te maken op extreem lage hoogte, totdat ze er zeker van waren dat hun mijn het doel zou raken, stelden ze zichzelf bloot aan constant risico, maar door de hoge vaardigheid van de piloot en de uitstekende timing van de Air Bomber en de Navigator slaagden ze er bij de laatste run in om de dam te doorbreken.

Ik raad ten zeerste aan dat het uitstekende werk van deze bemanning wordt erkend door de onmiddellijke toekenning van de Distinguished Service Order aan Pilot Officer Knight, en de onmiddellijke toekenning van het Distinguished Flying Cross aan Flying Officers Hobday en Johnson.'

Air Chief Marshal Sir Ralph 'Cocky' Cochrane stemde in met de aanbevelingen en de toekenningen werden dus ondertekend door Air Chief Marshal 'Bomber' Harris.
Distinguished Flying Cross (DFC)

Bronnen