Vliegveld Helmond (B86) was een tijdelijk geallieerd vliegveld dat net over de gemeentegrens in Bakel was aangelegd. Het was enkel actief tussen 9 januari 1945 en 14 juli 1945. Luchtdoelartillerie was al veel eerder actief rond het in aanbouw zijnde vliegveld. Er vonden een aantal noodlandingen plaats en een aantal vliegtuigen stortte neer, op of vlakbij het vliegveld. Boswachter Stefanny van Dijk belde dat er een brokstuk gevonden was in een weiland ten zuiden van de oude slipschool in het bos aan de Ooftweg/Raktseweg. Zou het uit de Tweede Wereldoorlog komen?
Het brokstuk zelf was net 15 bij 15 centimeter. Het zat vol met schroeven en bouten, maar er stonden verder geen identificeerbare tekens op het stuk. Joop Hendrix uit Helmond wist echter aan de hand van de vindplaats al meteen dat het niet om een toestel uit de oorlog ging. Op 27 januari 1965 was in dat gebied namelijk een Belgische F-104 Starfighter verongelukt.
Dit toestel van het 31ste Squadron was opgestegen vanaf het Belgische Kleine-Brogel en ontplofte die ochtend in de lucht. De brokstukken van het vliegtuig verspreidde zich over dit gebied. De 28-jarige Kapitein-Vlieger Jacques Verhulst uit Peer overleefde het ongeluk niet. Een krantenartikel uit die tijd:
“Juist tussen twee boerderijen, die de een aan de Helmondseweg en de ander aan de Brouwhuizerheide op ongeveer 900 meter van elkaar staan, boorde het zich in de grond. Een geweldige explosie volgde als gevolg van het feit, dat de brandstoftanks nog vrijwel geheel gevuld waren. Door de luchtdruk werden de daken en ruiten van beide boerderijen beschadigd. Ook de ruiten van het tegenover de weg gelegen mobilisatiecentrum van de Koninklijke Landmacht sneuvelden. Het vlakbij gelegen woonwagenkamp ontsnapte aan een ramp. Hier werd slechts het kantoorgebouwtje door de rondvliegende stukken getroffen. Er werd niemand gewond. Op het leslokaal van een in het bos gelegen slipschool kwamen eveneens stukken van het vliegtuig terecht. Het werd volkomen vernield.”
Een bewoner van het woonwagenkamp gaf aan:
“Ik ben nog nooit zo geschrokken. De deuren van bijna alle wagens sprongen open. We dachten eerst, dat er een vliegtuig door de geluidsbarrière ging. Het duurde gelukkig maar een fractie van een seconde. We zijn nog naar de motor toegelopen. Wij hebben hem het eerste half uur niet kunnen aanraken zo warm was de motor. Een boerderij vlakbij had alle ramen stuk.”
Een andere ooggetuigen was de heer Meulendijks, hij woonde vlakbij de plek van het ongeluk en was bewaker bij het al eender genoemde mobilisatiecomplex. De straalmotor werd op vijftig meter van zijn huis teruggevonden. Hij zag de motor als een enorme gloeiende vuurbal uit de lucht op zich afkomen.
Die middag al kwam er een Belgische commissie van onderzoek ter plaatse om de oorzaak te onderzoeken. De resten van het vliegtuig werden bewaakt door een luchtmachteenheid van vliegbasis Eindhoven. De Belgische voorzitter van de commissie, Majoor Derijcke, gaf enkel als commentaar:
“Ik weet nog niets.”.
Zo blijkt maar weer dat niet alleen in oorlogstijd militairen omkomen.
Vindplek, met er boven het bos met de oude slipschool. Linksboven ligt Berkendonk. Bron: Google Maps.
Bronnen
-
aviation-safety.net.
-
Deurnewiki.nl.
- Limburgsch dagblad, 28-01-1965.
- Trouw, 28-01-1965.
- Het vrije volk, 28-01-1965.
- De Volkskrant, 28-01-1965.