TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Kerstmis tijdens WO2 in Amerikaanse advertenties 1944-1945

Kerstmis is voor Amerikanen het belangrijkste feest van het jaar. Dat was ook al zo tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen echter vele miljoenen jongens en mannen overzee waren om te vechten tegen nazi-Duitsland en het Japanse Keizerrijk. De oorlog en afwezigheid van zoons en vaders hadden een duidelijk effect op de advertenties die voorafgaand aan de kerstdagen in het magazine Life verschenen.

Oorlog is in de advertenties van de kerstdagen van 1941, kort na de Japanse aanval op Pearl Harbor, nog nauwelijks een thema. Dat is vanaf het volgende jaar anders, toen kerstadvertenties onder andere inspeelden op schaarste, oorlogsproductie, de hoop op een vredige wereld en het gemis van naasten. Terwijl de reclameboodschappen van 1942 en 1943 over het algemeen sober zijn van aard, zijn ze in 1944 positiever gestemd. Hoewel het Ardennenoffensief nog zijn bloedige tol zou eisen, is een overwinning op nazi-Duitsland nabij. Vrolijkheid over de terugkeer van militairen naar huis is een belangrijk thema van de kerstadvertenties van 1945, toen Kerstmis weer in vrede gevierd werd.

Voor WO2Actueel maakten we een selectie van advertenties uit de decemberedities van Life Magazine. Hieronder de laatste reeks uit de jaren 1944-1945.


Je echtgenote verrassen met een stofzuiger onder de kerstboom, in de geëmancipeerde tijd van nu kun je er beter niet mee aankomen. Ook in oorlogstijd waren er volgens stofzuigerproducent Hoover betere cadeaus te geven, zoals War Bonds. 4-12-1944


Met de kerstdagen van 1944 als altijd een vrolijk gestemde advertentie van Coca Cola. Misschien iets te rooskleurig, want het was vele miljoenen Amerikaanse militairen niet gegeven om thuis te zijn met Kerstmis. Ze vochten nog steeds voor vrijheid in Europa en de Pacific. Alleen al tijdens de Slag om de Ardennen stierven die winter 76.890 Amerikanen. 18-12-1944


Toch zijn de advertenties van 1944 over het algemeen minder sober dan die van 1942 en 1944. Nu de geallieerden in juni waren geland in Normandië en dat najaar Aken als eerste Duitse stad bevrijd was, lag een overwinning in het verschiet. Chocolademaker Whitman's zette deze advertentie in met een knipoog naar de afwezigheid van mannen in de Verenigde Staten. 18-12-1944


Autofabrikant Studebaker kwam met een traditionelere kijk op Kerstmis en sprak zijn hoop uit op vrede. 18-12-1944


Opnieuw een advertentie van Studebaker, maar dan van een jaar later. Nadat nazi-Duitsland zich overgaf in mei 1945 en het Japanse Keizerrijk in september 1945 konden de kerstdagen dat jaar weer onder vredige omstandigheden gevierd worden, ook al waren meer dan 300.000 Amerikanen niet meer teruggekeerd van het front. 17-12-1945


Overal op de wereld bevonden zich ook na het aflopen van de oorlog nog Amerikaanse militairen. Terugkeren met de kerstdagen was velen van hen niet gegeven. Wie wel terugkeerde kon rekenen op lange-afstand busvervoerder Greyhound. Niet te verwarren met de M8 Greyhound, een pantserwagen geproduceerd door Ford tijdens de Tweede Wereldoorlog. 10-12-1945


Eindelijk thuis! Daar moest een colaatje op gedronken worden. 17-12-1945


De oorlog gewonnen, maar nu nog de kerstboom optuigen. Een Old Gold sigaretje moest de stress verhelpen. 24-12-1945

Meer weten over Kerstmis tijdens de Tweede Wereldoorlog? Lees het onderstaande boek:
Kerstmis onder vuur
Kerst tijdens de Tweede Wereldoorlog: aan het front, thuis en in de kampen
ISBN: 9789402174342
Meer informatie over dit boek
Bestel nu bij Bol.com
Kerstmis onder vuur

Gebruikte bron(nen)