Kerstmis is voor Amerikanen het belangrijkste feest van het jaar. Dat was ook al zo tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen echter vele miljoenen jongens en mannen overzee waren om te vechten tegen nazi-Duitsland en het Japanse Keizerrijk. De oorlog en afwezigheid van zoons en vaders hadden een duidelijk effect op de advertenties die voorafgaand aan de kerstdagen in het magazine Life verschenen.
Oorlog is in de advertenties van de kerstdagen van 1941, kort na de Japanse aanval op Pearl Harbor, nog nauwelijks een thema. Dat is vanaf het volgende jaar anders, toen kerstadvertenties onder andere inspeelden op schaarste, oorlogsproductie, de hoop op een vredige wereld en het gemis van naasten. Terwijl de reclameboodschappen van 1942 en 1943 over het algemeen sober zijn van aard, zijn ze in 1944 positiever gestemd. Hoewel het Ardennenoffensief nog zijn bloedige tol zou eisen, is een overwinning op nazi-Duitsland nabij. Vrolijkheid over de terugkeer van militairen naar huis is een belangrijk thema van de kerstadvertenties van 1945, toen Kerstmis weer in vrede gevierd werd.
Voor WO2Actueel maakten we een selectie van advertenties uit de decemberedities van Life Magazine. Hieronder de eerste reeks uit de jaren 1941-1942.
De kerstdagen van 1941 waren somberder dan ooit. De Verenigde Staten waren eerder die maand door de Japanse aanval op Pearl Harbor de oorlog ingesleurd. Kodak vond het een aangelegen moment om zoonlief in uniform op foto vast te leggen. 15-12-41.
In 1942 was de oorlog een jaar bezig. Veel Amerikaanse jongens waren voor het eerst met de kerstdagen van huis, als militair in de Pacific, in Engeland of op de wereldzeeën. Een kerstpakketje van thuis met een Elgin horloge zou de heimwee kunnen verzachten. 7-12-1942
De rantsoenering mocht de traditionele kerstinkopen niet verpesten. Confectiebedrijf TruVal verleidde in 1942 kopers met de slogan "het is kaki voor het leger, TruVal voor de burger". 14-12-1942
Van het Amerikaanse telefoonbedrijf de dringende oproep om de telefonische kerstwensen aan verre vrienden en familie kort te houden om het telefoonnet niet te overbelasten. 21-12-1945
Het Amerikaanse leger kon rekenen op distilleerderij Schenley! Al die Schenley-drinkers overzee moesten natuurlijk wel bevoorraad worden met een hoeveelheid "oorlogsalcohol". Proost voor victory! 7-12-1942
Donkere wolken boven het Vrijheidsbeeld. Maar Amerika zou Amerika niet zijn als ze de klus niet zouden klaren. Horlogemaker Hamilton droeg bij met het produceren van precisie-instrumenten voor het leger. Wie een horloge wilde kopen voor onder de kerstboom moest dus rekening houden met een beperkte voorraad horloges, want met horloges win je geen oorlog. 21-12-1942
In 1942 waren advertenties van sigarettenmakers nog niet taboe. De helm en epauletten van Santa vormen een subtiele verwijzing naar de oorlog. 21-12-1942
Konden de Amerikanen in eigen land in vrijheid Kerstmis vieren, in Europa zuchtten miljoenen onder de nazi-bezetting. Texaco stelde hen met deze advertentie gerust. Toch zou "Pieter" hierna nog twee keer kerst moeten vieren in oorlogstijd. 21-12-1942
General Electric pakte uit met deze advertentie van twee pagina's. Een belofte van bevrijding en vrijheid voor alle welwillende mensen in de wereld. 21-12-1942
Meer weten over Kerstmis tijdens de Tweede Wereldoorlog? Lees het onderstaande boek:
- Kerstmis onder vuur
- Kerst tijdens de Tweede Wereldoorlog: aan het front, thuis en in de kampen
- ISBN: 9789402174342
- Meer informatie over dit boek