Japan was bij het begin van de Tweede Wereldoorlog in het bezit van een aantal vaartuigen voor het uitvoeren van amfibische operaties. Het waren voornamelijk ondersteuningsvaartuigen. In tegenstelling tot de meeste andere oorlogvoerende landen had Japan geen speciale amfibische eenheden. Gaandeweg de Tweede Wereldoorlog werden nieuwe en betere landingsvaartuigen ontwikkeld. Het overzicht geeft een compleet beeld van de Japanse landingsvaartuigen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Voor wat betreft het naoorlogse overzicht ontbreken nog enkele typen kleinere vaartuigen.
De Shohatsu-klasse was speciaal ontwikkeld als een landingsvaartuig voor het aan land zetten van infanteristen, speciale landingseenheden enz. Ten tijde van de ontwikkeling in 1924, was Japan het eerste land ter wereld dat speciaal voor dit doel een scheepje ontwikkelde.[1]
De Shohatsu was een betrouwbaar vaartuig, dat door het Japanse leger (IJA), bij alle landingsoperaties is ingezet. Het Japanse leger duidde dit type aan als SB-C type. De productie werd in 1943 beëindigd om meer Daihatsu-landingsvaartuigen te kunnen produceren. Naar schatting werden om en nabij de 1000 van deze vaartuigen geproduceerd.[2][3]
De Daihatsu-klasse (14m), ook wel LB-D Type bij de Japanse landmacht, was met 14 meter, wat groter dan de Shohatsu-klasse en in staat om grotere hoeveelheden troepen of een Type 89 middelzware tank te vervoeren. De ontwikkeling begon gelijktijdig met de Shohatsu, maar het scheepje kon pas in 1930 in productie worden genomen. De eerste exemplaren waren alleen in staat om troepen of voertuigen mee te nemen. In 1932 werd een iets groter model geproduceerd, dat ook in staat was een middelzware tank te vervoeren. Er werden voor zover bekend 3229 van deze vaartuigen gebouwd tussen 1925 en 1935.[4][5]
De 13 meter lange Chuhatsu-klasse, ook wel aangeduid als Shohatsu bij de Japanse marine en N-L-BD type bij het Japanse leger, was kleiner dan de Daihatsu-klasse en werd voornamelijk gebruikt door de Keizerlijke Japanse Marine. Het vaartuig werd vooral gebruikt voor het transporteren van goederen. Volgens nu bekende gegevens werden 163 exemplaren geproduceerd.[6][7]
Om de nieuwe middelzware Type 97 tanks te kunnen vervoeren, werd een speciale (Toku=speciaal) versie van de Daihatsu ontwikkeld, de Toku-Daihatsu-klasse. Bij het Japanse leger werd dit type aangeduid als N-L-BD Type. Het schip was met zijn ruim 17 meter en een waterverplaatsing van 35 ton een stuk groter en werd aangedreven door twee motoren. In plaats van een middelzware tank kon het vaartuig 100 manschappen vervoeren. Het is onduidelijk hoeveel vaartuigen van dit type werden geproduceerd.[8][9]
Net als in Duitsland gedurende het verloop van de oorlog werd ook in Japan staal een schaarser goed. In een poging veel staal voor andere doeleinden te kunnen gebruiken werd een houten landingsvaartuig ontwikkeld (Mokusei=hout) de Mokusai-Daihatsu-klasse. Afhankelijk van de gebruikte materialen, hout of triplex, zijn verschillende modellen te onderscheiden. Ze werden echter alle volgens eenzelfde basismodel gebouwd. Er werden 1140 exemplaren gepland, het is onduidelijk hoeveel er daadwerkelijk werden gebouwd en in gebruik genomen.[10][11]
In een poging om een werkelijke LST (geallieerde Landing Ship Tanks) te produceren, ontstond in 1942 de SS-Tei klasse ook wel Kidotai-klasse. De letteraanduiding SS betekende hierbij klein tanktransportvaartuig, waarbij de eerste S voor Sensha oftewel "Tank" stond. Het schip was in staat om totaal vier middelzware tanks te vervoeren, die via een boegklep konden worden geladen en gelost. Er werden twee prototypen, de Koryu Maru / SS-1 en de Banryu Maru / SS-2, welke werden gevolgd door de SS-3 tot en met de SS-22. De in aanbouw zijnde SS-23 tot en met SS-27 werden voor het einde van de oorlog niet meer afgebouwd en zijn verbouwd tot vrachtschepen of gesloopt. De schepen waren 65 meter lang en hadden een waterverplaatsing van 742 ton. De schepen waren bedoeld voor de Keizerlijke Landmacht. Enkele schepen in gebruik bij de Keizerlijke Marine werden ES-Tei genoemd.[12]
SS-Tei-klasse (1939) / Kaityu
Maru-klasse |
||
Koryu Maru / SS-1 (Dai 1-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
Banryu Maru / SS-2 (Dai 2-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
Kairyu Maru / SS-3 (Dai 3-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-4 (Dai 4-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-5 (Dai 5-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-6 (Dai 6-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-7 (Dai 7-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-8 (Dai 8-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-9 (Dai 9-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-10 (Dai 10-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-11 (Dai 11-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-12 (Dai 12-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-13 (Dai 13-go) |
Harima Zosen, Fujinagata | |
SS-14 (Dai 14-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-15 (Dai 15-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-16 (Dai 16-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-17 (Dai 17-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-18 (Dai 18-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-19 (Dai 19-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-20 (Dai 20-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-21 (Dai 21-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-22 (Dai 22-go) |
Harima Zosen, Fujinagata |
|
SS-23 (Dai 23-go) |
Sansyu, Osaka |
|
SS-24 (Dai 24-go) |
Fujinagata, Osaka |
|
SS-25 (Dai 25-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
SS-26 (Dai 26-go) |
Naniwa Dock, Osaka |
|
SS-27 (Dai 27-go) |
Kawaminami Kogyo, Osaka |
De 2-To Yusokan-klasse, oftewel 2e Klasse transportschepen zoals deze schepen door de Keizerlijke marine werden genoemd, waren landingsschepen voor tanks en waren de opvolgers van de SS-Tei-klasse. De klasse werd in twee groepen verdeelt en wel diesel aangedreven (Dai 101 Go-gata Yusokan-klasse, oftewel de No.101-klasse landingsschepen) of stoomturbine aangedreven (Dai 103 Go-gata Yusokan oftewel No. 103-klasse landingsschepen). De schepen die in dienst waren bij de Keizerlijke Landmacht werden daar aangeduid als SB-Tei-klasse of ook wel SBD-type.[13]
2-To Yusokan-klasse |
||
Dai 101 Go-gata
Yusokan-klasse / No.101-klasse |
Diesel aangedreven |
|
No. 101 (Dai 101-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 102 (Dai 102-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 127 (Dai 127-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 128 (Dai 128-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 149 (Dai 149-go) |
Hitachi, Mukajima |
|
No. 150 (Dai 150-go) |
Hitachi, Mukajima |
|
Dai 103 Go-gata
Yusoka / No. 103-klasse / SB-Tei-klasse |
Stoomturbine aangedreven |
|
No. 103 (Dai 103-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 104 (Dai 104-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 105 (Dai 105-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No 106 (Dai 106-go) No. 120 (Dai 120-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 107 (Dai 107-go) No. 123 (Dai 123-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 108 (Dai 108-go) No. 125 (Dai 125-go |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 109 (Dai 109-go) Dai ? |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 110 (Dai 110-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 111 (Dai 111-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 112 (Dai 112-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 113 (Dai 113-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka | |
No. 114 (Dai 114-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 115 (Dai 115-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 116 (Dai 116-go) No. 103 (Dai 103-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 117 (Dai 117-go) Dai ? |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 118 (Dai 118-go) Dai ? |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 119 (Dai 119-go) Dai ? |
Osaka Tekkosho, Osaka | |
No. 120 (Dai 120-go) Dai ? |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 121 (Dai 121-go) Dai ? |
Osaka Tekkosho, Osaka | |
No. 122 (Dai 122-go) Dai ? |
Osaka Tekkosho, Osaka | |
No. 123 (Dai 123-go) Dai ? |
Osaka Tekkosho, Osaka | |
No. 124 (Dai 124-go) Dai ? |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 125 (Dai 125-go) No. 127 (Dai 127-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka |
|
No. 126 (Dai 126-go) No. 128 (Dai 128-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka | |
No. 129 (Dai 129-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 120 (Dai 130-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 131 (Dai 131-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 132 (Dai 132-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 133 (Dai 133-go) |
Sasebo Marinearsenaal, Sasebo |
|
No. 134 (Dai 134-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 135 (Dai 135-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 136 (Dai 136-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 137 (Dai 137-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 138 (Dai 138-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 139 (Dai 139-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 140 (Dai 140-go) |
Sasebo Marinearsenaal, Sasebo |
|
No. 141 (Dai 141-go) |
Sasebo Marinearsenaal, Sasebo |
|
No. 142 (Dai 142-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 143 (Dai 143-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 144 (Dai 144-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 145 (Dai 145-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 146 (Dai 146-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 147 (Dai 147-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 148 (Dai 148-go) No. 113 (Dai 113-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 151 (Dai 151-go) |
Hitachi, Mukajima |
|
No. 152 (Dai 152-go) |
Hitachi, Mukajima |
|
No. 153 (Dai 153-go) |
Hitachi, Mukajima | |
No. 154 (Dai 154-go) Dai ? |
Hitachi, Mukajima | |
o. 155 (Dai 155-go) Dai ? |
Hitachi, Mukajima | |
No. 156 (Dai 156-go) Dai ? |
Hitachi, Mukajima | |
No. 157 (Dai 157-go) |
Hitachi, Mukajima | |
No. 158 (Dai 158-go) |
Hitachi, Mukajima | |
No. 159 (Dai 159-go) |
Hitachi, Mukajima | |
No. 160 (Dai 160-go) |
Hitachi, Mukajima | |
No. 161 (Dai 161-go) |
Hitachi, Mukajima |
|
No. 162 (Dai 162-go) No. 1010 (Dai 101-go) |
Hitachi, Mukajima |
|
No. 163 (Dai 163-go) No. 102 (Dai 102-go) |
Hitachi, Mukajima | |
No. 164 (Dai 164-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka | |
No. 165 (Dai 165-go) |
Osaka Tekkosho, Osaka | |
6 schepen (166 t/m 171) |
geschrapt |
|
No. 172 (Dai 172-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 173 (Dai 173-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 174 (Dai 174-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 175 (Dai 175-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
No. 176 (Dai 176-go) |
Kawaminami Kogyo, Urasaki |
|
7 schepen (177 t/m 183) |
geschrapt |
|
No. 184 (Dai 184-go) Dai ? |
Hitachi, Mukajima |
|
No. 185 (Dai 185-go) Dai ? |
Hitachi, Mukajima |
|
No. 186 (Dai 186-go) Dai ? |
Hitachi, Mukajima |
|
No. 187 (Dai 187-go) No. 114 (Dai 114-go) |
Hitachi, Mukajima |
|
No. 188 (Dai 188-go) Dai ? |
Hitachi, Mukajima |
|
15 schepen |
geschrapt |
In de jaren 1950 werd in samenwerking met de Verenigde Staten besloten de Japanse militaire macht opnieuw p te bouwen in de vorm van een zelfverdedigingsorganisatie. De marine werd daarbij opgebouwd als Kaijo Jieitai (Japanse Maritieme Zelfverdedigingstroepen). De decennia daarna werd met hulp van de Amerikanen een nieuwe marine opgebouwd. Van de Amerikaanse U.S. Navy ontving deze zelfverdedigingsorganisatie in de jaren 1960 drie landingsvaartuigen van de LST-542-klasse. Deze schepen waren allen LST's die operationeel waren geweest tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze werden in Japan ingedeeld in de Osumi-klasse (1961).[14]
Osumi-klasse LST (1961) |
||
Osumi (LST-4001) ex-USS LST-689 |
Jeffersonville Boat and Machine
Company, Jeffersonville, Indiana |
|
Shimokita (LST-4002) ex-USS LST-835 |
American Bridge Company,
Ambridge, Pennsylvania |
|
Shiretoko (LST-4003) ex-USS LST-1064 |
Bethlehem-Hingham Shipyard,
Hingham, Massachusetts |
Eind jaren 1960 besloot Japan in eigen land een drietal LST's te laten bouwen ter vervanging van de drie schepen uit de Osumi-klasse. Naast voertuigen die traditioneel van het schip konden afrijden, vervoerden deze schepen standaard twee Landing Craft Vehicle Personnel (LCVP's) hangend aan davits op het achterschip. De 90 meter lange schepen werden tussen 1972 en 1977 afgeleverd en deden dienst tot 2005.[15]
Atsumi-klasse LST (1972) |
||
Atsumi (LST-4101) |
Sasebo kaigun kosho, Sasebo |
|
Motobu (LST-4102) |
Sasebo kaigun kosho, Sasebo |
|
Nemuro (LST-4103) |
Sasebo kaigun kosho, Sasebo |
Ter aanvulling van de in dienst zijnde LST's, werd in de jaren 1970 nog een klasse landingsschepen in Japan ontwikkeld en gebouwd. In aanvulling op twee Landing Craft Vehicle Personnel (LCVP's) welke de Atsumi-klasse meevoerde, kreeg deze Miura-klasse ook nog eens twee Landing Craft Mechanized (LCM's) mee. De bijna 100 meter lange schepen kwamen tussen 1975 en 1977 in dienst en werden gebruikt tot 2002.[16]
Miura-klasse LST (1974) |
||
Miura (LST-4151) |
Ishikawajima Harima Jukogyo
Kabushiki-gaisha, Tokio |
|
Ojika (LST-4152) |
Ishikawajima Harima Jukogyo
Kabushiki-gaisha, Tokio |
|
Satsuma (LST-4153) |
Ishikawajima Harima Jukogyo
Kabushiki-gaisha, Tokio |
In april 1980 werd aan de scheepswerf van Sasebo de kiel gelegd voor twee Landing Ship Utility. De 58 meter lange schepen werden in maart 1981 in dienst gesteld en worden nog steeds gebruikt.
Yura-klasse LSU (1980) |
||
Yura (LSU-4171) |
Sasebo Heavy Industries, Sasebo |
|
Noto (LSU-4172) |
Sasebo Heavy Industries, Sasebo |
Een tiental landingsvaartuigen, voorzien van een kraan, waren tot recent in dienst van de Japanse Marine. Voor zover bekend zijn deze schepen momenteel allen buiten gebruik
YL-09-class LCL (1980) |
||
YF-09 |
Yokohama Yacht, Yokohama |
|
YF-10 |
Ishihara Shipyard, Takasago |
|
YF-11 |
Ishihara Shipyard, Takasago |
|
YF-12 |
Ishihara Shipyard, Takasago |
|
YF-13 |
Ishihara Shipyard, Takasago |
|
YF-14 |
Ishihara Shipyard, Takasago |
|
YF-15 |
Ishihara Shipyard, Takasago |
|
YF-16 |
Hongawa, Fukuyama |
|
YF-17 |
Hongawa, Fukuyama |
|
YF-18 |
Kitahama, Kurashiki |
In mei 1987 werd, eveneens bij Sasebo, de kiel gelegd voor een eerste, 58 meter lange, Landing Craft Utility. Deze Yusotei 1-go werd in maart 1988 in dienst genomen. Pas in 1991 werd een tweede, de Yusotei 2-go, schip gebouwd. Beide schepen zijn nog steeds in gebruik.
1-go-klasse LCU (1987) |
||
Yusotei 1-go (LCU-2001) |
Sasebo Heavy Industries, Sasebo |
|
Yusotei 2-go (LCU-2002) |
Sasebo Heavy Industries, Sasebo |
In 1992 nam Japans 11 25 ton zware LCM schepen in dienst. Afgeleid van het LCM-6 type. De 17 meter lange schepen kunnen 80 manschappen of 34 ton vracht vervoeren. Deze elf schepen werden gebouwd bij Yokohama Yacht en worden nog steeds gebruikt.
LCM 25 ton type (1992) |
||
YF-2075 |
Yokohama Yacht, Yokohama |
|
YF-2121 |
Yokohama Yacht, Yokohama |
|
YF-2124 |
Yokohama Yacht, Yokohama |
|
YF-2125 |
Yokohama Yacht, Yokohama |
|
YF-2127 |
Yokohama Yacht, Yokohama |
|
YF-2128 |
Yokohama Yacht, Yokohama |
|
YF-2129 |
Yokohama Yacht, Yokohama |
|
YF-2132 |
Yokohama Yacht, Yokohama |
|
YF-2135 |
Yokohama Yacht, Yokohama |
|
YF-2138 |
Yokohama Yacht, Yokohama |
|
YF-2141 |
Yokohama Yacht, Yokohama |