De Franse Kanonneerboot La Diligente was het enige schip uit de Friponne-klasse met een afwijkende, rechte boeg. Het was één van de twee schepen uit deze klasse welke nog in gebruik was bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog en week in 1940 uit naar Engeland. Tot 1945 opereerde het schip als depotschip voor de Forces navales françaises libres (FNFL) tot het in 1946 uit de vaart werd genomen en werd gesloopt.
Gebouwd
door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
Aflevering: |
Einde: |
L’arsenal de Brest, Brest |
1916 |
1917 |
1918 |
21 mei 1940 (onherstelbaar beschadigd) |
Bouwnummer : ? |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum
uit: |
Gegevens: |
|
1918 |
La Diligente, Marine
nationale |
|||
3 juli 1940 |
in beslag genomen
door Royal Navy |
|||
1940 |
Forces navales
françaises libres (FNFL) |
|||
27 december 1946 |
Verkocht voor sloop |
De kanonneerboot La Diligente was het vierde schip uit de Friponne-klasse (1916). Het schip werd in 1916 op stapel gezet op de werf van de marinewerf te Brest, L’arsenal de Brest, en in 1917 te water gelaten. In 1918 kwam het schip in dienst bij de Franse Marine nationale. Het schip werd gebouwd volgens een bouwprogramma uit de Eerste Wereldoorlog voor twaalf schepen, waarvan er uiteindelijk acht werden gebouwd. Het schip was bewapend met twee kanonnen van 100 mm, twee 8 mm machinegeweren voor luchtafweer en twee dieptebommenwerpers.[1][2][3]
Als enige in de klasse kreeg La Diligente geen clipper boeg maar een rechte boeg. Het ruim 66 meter langer schip met een breedte van iets meer dan 7 meter had met een waterverplaatsing van 315 ton leeg en 414 ton maximaal een gemiddelde diepgang van 2,80 meter. De bovenbouw van het schip werd centraal geplaatst met een stuk geschut ervoor en een stuk geschut er achter. De brug bevond zich voor aan de bovenbouw. Aangedreven door twee Sulzer dieselmotoren kon het schip een snelheid van 14,5 knopen (25,93 km/u) behalen. Met de aanwezige 30 ton dieselolie kon bij 10 knopen (18,52 km/u) een afstand van 5.556 km worden afgelegd.[4]
Na in dienststelling werd La Diligente ingedeeld bij de Bretagne Divisie om in 1924 naar de Middellandse Zee gezonden te worden. Hier opereerde het schip vanuit Toulon. Tijdens de Spaanse Burgeroorlog patrouilleerde het schip als bewaker van de neutraliteit rond de Balearen. In 1938 was het schip weer te vinden langs de Atlantische kust, opererend vanuit Brest.[5][6]
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in 1939, was La Diligente aangewezen als tankschip voor watervliegtuigen en was gestationeerd in Duinkerken. Bij het uitbreken van de vijandigheden in mei 1940 rond Fall Gelb, werd het schip ingezet voor bevoorrading van en het escorteren van bevoorradingsschepen van bevoorradingsschepen voor de Franse troepen in Nederland. Hierdoor bevond het schip zich op 12 mei 1940 in Vlissingen toen daar een bombardement door de Duitsers werd uitgevoerd. Hierbij werd een tankauto door een explosie de lucht in geslingerd en kwam op de brug van het schip terecht. Vanwege de oorlogssituatie moest het schip met de vrachtwagen op de brug naar Duinkerken terugkeren.
In juli 1940 week La Diligente uit naar Engeland en werd op 3 juli 1940 in Portsmouth door de Royal Navy in beslag genomen. Hier werd het schip al snel overgedragen aan de Forces navales françaises libres (FNFL) die het schip in Cowes, een havenstad van het eiland Wight, positioneerde als depotschip. Op 18 september 1945 werd La Diligente op sleeptouw naar Cherbourg overgebracht. Op 27 december 1946 werd het schip verkocht voor de sloop.[7]
Naam: | La Diligente (1917) |
Bouwer: |
L’arsenal de Brest, Brest |
Bouwnummer: |
? |
Naamsein: |
? |
Type/Klasse: |
Kanonneerboot / Friponne-klasse (1916) |
Waterverplaatsing: |
315 t (standaard) 414 t (beladen) |
Lengte: |
66,40 meter |
Breedte: |
7,01 meter |
Diepgang: |
2,80 meter |
Aandrijving: |
2x Sulzer dieselmotoren 1.216 pk 2 schachten 30 ton dieselolie |
Snelheid: |
14,5 knopen (25,93 km/u) |
Bereik: |
5.556 km bij 10 knopen (18,52
km/u) |
Bewapening: |
2x1 100mm/45 M1897 2x1 8 mm machinegeweren 2x dieptebommenwerper |
Bemanning |
54 |